HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiomagasiner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/02 :  17:49:24  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Hei på dere

Skulle være interessant å få noen synspunkter på følgende: Hvilke hi-fi magasiner foretrekker dere å lese og hvorfor?

Stereophile, What Hi-Fi, Bound For Sound, Ljud & Bild Hemma, Lyd & Bilde, Fidelity, High Fidelity, Fi Magazine, The Audiophile Voice, DVD & Hjemmekino eller andre?

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/02 :  20:05:38  Show Profile Send edison a Private Message
Bra:
Fidelity
HiFi-News & Record Review
Stereophile
High Fidelity

Hyggliga:
HiFi Choice
HiFi & Musik (med viss tvekan)

Mindre bra:
Ljud & Bild hemma
What HiFi

Har inte läst de övriga du nämnde

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/02 20:08:04
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/10/02 :  22:29:58  Show Profile Send eliot a Private Message
Av de engelska tidningarna föredrar jag engelska HiFi+ och amerikanska Stereophile eftersom jag upplever att de har mer tekniskt kunnande i de tidningarna än i t.ex. HiFi-News & Record Review och Hifi Choice.

Mestadels köper jag annars tyska tidningar och då gärna Image HiFi då den har så fantastiska bilder. Den bästa tyska tidningen är annars HiFi & Records som i mycket påminner om engelska HiFi+. Denn utkommer bara 4 ggr per år och det gör att kvalitén är mycket hög: http://www.monomedia.de/
Det brukar bli rätt många nummer av Audio, Stereoplay och Stereo - vilken/vilka jag köper varierar....

- Jag köper ibland även svenska tidningar men då mest för skivrecensioner och reportage

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/10/02 :  23:25:17  Show Profile Send MikaF a Private Message
Jag läser ju inte alla men har intrycket av att de tyska tidningarna Audio och Stereoplay är
hyfsat objektiva och fulla av fakta. Det är ävrn mitt intryck att brittiska tidningar kraftigt favoriserar inhemska märken troligen p.g.a annonspengar. Den sämsta och mest vilseledande tidning jag någonsin läst är nog What Hifi. Állt som är nytt är alltid bättre än förra årets modeller! Speciellt om det är brittiskt. Stjärnor utdelas till höger och vänster.
Stereophile är nog en av de bättre! Kunniga recencenter! Beträffande hifi på nätet så är uhf helt ok. Förresten så är Bound for sound även riktigt bra!! Drivet av entusiaster!

MVH/Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/03 :  04:53:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hifi+ och Stereophile är nog de bättre, norska Fidelity uppfattar jag som bra liksom HiFi Choice, i övrigt är det väl lite si och så med kvaliteten.

Bravo
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/10/03 :  12:05:12  Show Profile Send pak a Private Message
jag läser high fidelity och hifi&musik regelbundet,mest av gammal vana.
när jag är i norge så händer det att det slinker med nån fidelity(bra) eller kanske nån lyd&bilde-beroende på innehållet och dagsintresset.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/03 :  13:24:57  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag läser TAS, Stereophile och Hifi+ regelbundet,..
Även Hifi News är bra och köps då och då.

De svenska tidningarna köps allt mer sällan. Jag har sagt till mig själv att aldrig mer köpa Hifi&musik, men det är nog inget jag kommer kunna hålla,..då den lätt slinker ner i kundvagnen i snabbköpet.

Skräckexemplet må vara What Hifi,. Fegaste tidningen jag någonsin läst. Allt är bra, och inget är dåligt. Skulle, mot förmodan, något vara riktigt...riktigt dåligt, så kan produkten i värsta fall få 3 av 5 möjliga i betyg

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/03 :  18:05:40  Show Profile Send Blue a Private Message
Stereophile och liknande tidningar är ju kul. Skriven av galningar för galningar. Och då menar jag inte galningar som något negativt, utan helt enkelt galet insnöade hifitokar. Djuplodande och filosfiska sexsidors artiklar om produkter lååååångt utom räckhåll för medelkonsumenten är väl det vanligaste inslaget. Men jag gillar ändå dessa tidningar för att dom är så extrema, och för att dom är ett utmärkt sätt att drömma sig bort till en annan värld.

Å andra sidan gillar jag faktiskt även What Hifi. Det är en helt annan sorts tidning. Den största delen av målgruppen är inte galna hifientusiaster utan vanligt folk som tycker det är kul med musik och prylar. En enkel och underhållande tidning. Man får ju ta deras recensioner med en nypa salt, men om man struntar i att de är lite onödigt generösa med "fem stjärnor", och faktiskt läser innehållet i recensionerna brukar det oftast ligga mycket i deras omdömmen tycker jag. (Mätningar o. liknande får man däremot leta efter på annat håll).

Dessutom händer det faktiskt att dom slänger iväg ett tvåstjärnigt omdöme då och då, oftast då på väldigt billiga produkter. Egentligen tycker jag det känns rimligt. Över en viss lägsta prisklass, säg 3.000 för en stereoförstärkare, så ÄR det sällsynt med verkligt dåliga produkter. Men det handlar om vad man har för krav, är man van att köpa cd-spelare i 50 kkr-klassen så är det klart att man hittar brister hos verkliga budgetprodukter i jämförelse. Men när det handlar om förhållandet pris-kvalitet tycker jag nog att What Hifi ofta är hyfsat rätt på det ändå.

Tyska tidningar läser jag inte, mest av det enkla skälet att jag är värdelös på tyska. Sedan känns dom, som mycket annat tyskt, lite för vulgo för mig.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000