HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarval
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/09/30 :  16:33:48  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag har idag ett par Revel Performa M20 som jag är mycket nöjd med och som i mitt tidigare rum fungerat väldigt bra tillsammans med min förstärkare, ett par Audion Sterling monoblock. Problemet jag har nu som förvisso är ett ganska angenämt sådant är att jag flyttat till hus och därmed disponerar ett större rum. Jag upplever att de inte riktigt spelar ut på samma sätt som i mitt tidigare rum samt att jag numera lyssnar på betydligt högre volymer. Jag misstänker att det är förstärkarna som inte helt räcker till samt att jag vill ha djupare bas nu när rummet tillåter det. Jag undrar därför om någon har några tipps på mindre golvhögtalare som är lite mer lättdrivna än M20 (87db/w 4 ohm nominellt) men med liknande ljud.

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/30 :  16:39:04  Show Profile Send Blue a Private Message
Prisklass?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/09/30 :  22:30:13  Show Profile Send JohnB a Private Message
Runt 20k jag har funderat lite men ännu inte lyssnat på tex SF Grand Piano.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/30 :  23:38:21  Show Profile Send FBK a Private Message
JohanB!
Jag har ett förslag som du troligtsvis gillar Revel Performa F 30 Pr.22.000kr på Best Sound. Demo ex för halva pengen.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/10/01 :  08:51:07  Show Profile Send JohnB a Private Message
Tack för tipset, problemet trog jag är att det kräver lite mer effekt än mina 2*38 watt för att spela ut. Men jag skall helt klart kolla upp dem.

Johan
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/10/01 :  10:41:45  Show Profile Send AndersB a Private Message
John B

Vi sitter i samma båt John. Mina M20or känns lite trånga i kostymen i det nya rummet som är dubbelt så stort som det förra. En underbar högtalare som jag tyvärr måste sälja. Men jag har börjat lyssna på golvare i ungefär samma prisklass och har avverkat en del. Högst upp på listan just nu är Ushers 6371, men ett par modeller väntar fortfarande på lyssning... Skriv gärna vilka modeller du kollar upp.
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/10/01 :  11:42:33  Show Profile Send JohnB a Private Message
Anders K, Usher verkar ju ha en del intressanta produkter, tyvärr ingen återförsäljare i Stockholm mig veterligen , vad har du för förstärkeri?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/01 :  12:25:57  Show Profile Send lasselite a Private Message
Vågar man ens viska subbor? Slipper förstärkeriet spela de lägsta frekvenserna kan du troligen spela högre utan dist. För 20 lökar på laxen får du ett par mycket kompetenta subbisar.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/10/01 :  13:47:30  Show Profile Send AndersB a Private Message
John
Cyrus 8 på 2x70 w och en rejäl strömförsörjning.

Lasselite
tyvärr har jag än så länge inte hört en stativar/sublösning där jag inte kan lyssna mig till var subben är placerad...(fast jag har ju inte blindtestat förstås)så för integrationens skull går jag på en golvarlösning, även om en del golvare också har integrationsproblem mellan register och element.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/10/01 :  14:06:39  Show Profile Send NtR a Private Message
Det verkar som du vill behålla stärkarna, och då måste det vara lättdrivet om du vill spela högt. Kolla Klipsch, de är riktigt lättdrivna. De är rätt speciella, men de som gillar dem hyllar dem ordentligt. Har ingen aning om hur de står sig mot Revel dock, vet inte ens hur ett par Revel ser ut, än mindre hur de låter.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/01 :  14:32:04  Show Profile Send Blue a Private Message
JM-Lab Electra kan väl också vara värt att checka in. Inte riktigt lika lättdrivna som Klipsch, men dina rörstärkare bör absolut räcka. Mycket livfulla och detaljerade. Ligger väl på ca 91 dB känslighet och har hyfsat snäll impedanskurva tror jag?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/02 :  17:19:15  Show Profile Send Snutten a Private Message
Problemet med basen/utspel och M20 beror säkert mycket på vilken förstärkare man använder. M20 ska helst ha rejäla slutsteg på några 100 Watt/kanal. Sampix här på forumet beskrev en stor skillnad i framför allt basen då han gick från en 150W Plinius till slutsteg från Dynamic Precision, så jag tycker du (JohnB) ska testa detta om möjligt. Men ska du köra rör är M20 nog inte det bästa valet, har fått det bekräftat vid ett tillfälle. M20 och effektsvaga förstärkare = dåligt utnyttjande av Revel M20.
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/10/03 :  17:33:01  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag ska försöka kolla upp Klipsch, Spendor och även Von Schweikert VR2. AndersK, jag skickar dig ett pm med lyssningsintryck när jag får möjlighet.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/03 :  17:46:07  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag kom just på ytterligare ett tips: Living Voice! Jag har själv inte lyssnat på dom men dom har fått bra kritik och är mycket lättdrivna, 94 dB tror jag. Tillverkaren är rörfrälst och dom är just tänkta att drivas med rörstärkare. Den billigaste modellen finns till nedsatt pris, strax över 20 kkr, hos Hifi Art i Sthlm tror jag!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/10/03 :  20:24:43  Show Profile Send AndersB a Private Message
John

Jag skulle ha lyssnat på VR 2orna i somras, men de var slut då jag passerade Halmstad och vi har inte Von Schweikert här i Götet, men det ska bli intressant att höra vad du tycker. Hyfsat lättdrivna golvare som jag lyssnat på har varit:
Radiolagrets MELOS-(som inte finns i Stockholm)-livfulla och levande med livebetonad men lite klen bas.
Audiovector M3 Signature och Avantgarde: Inte min kopp te...
Monitor Audio Gold Reference 20: fylliga och detaljerade med bra bas. Riktigt bra faktiskt.

Good hunting

Anders
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000