HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur rangordnar ni de här?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/01 :  14:39:33  Show Profile Send DonMega a Private Message
Hej jag undrar vilka märken av följande är bäst?

Krell, Mark Levenison, Classe, Burrmester?

Är förresten Classe som hifiklubben säljer med i samma liga som de övriga?

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/01 :  15:15:33  Show Profile Send primere a Private Message
Väldigt personligt skulle jag säga!! men jag kan ranga dem som jag tycker!

Mark Levinson mycket tätt följt av Burmeister och Krell sist Classe

Men det är personligt som sagt och väldigt kompetenta maskiner allihop
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/01 :  15:18:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vilka produkter? (högtalare, cdspelare, förstärkare, annat?) Toppsystemet, billigast etc.

Naturligtvis kan man ju inte rangordna märken!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/10/01 :  15:41:36  Show Profile Send J-son a Private Message
Tycker inte det går att rangordna rakt av. Det beror på vilken kringutrustning som används. Man kan säkerligen hitta 3 likvärdiga kombinationer.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/01 :  15:41:53  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Til dette intetsigende spørsmål har jeg følgende intetsigende svar:

Ingen av dem!


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/10/01 :  15:50:40  Show Profile Send hal a Private Message
Vilken smörgås är bäst ?

Är ungefär samma fråga. Vad gillar du själv ? Vad har du för smak ?
Hur färsk är smörgåsen ? Vad har du för pålägg ? Är den smakfullt serverad ? Vad är det för råvaror ? Gillar du mörkt bröd eller ljust bröd ? Är parma-skinkan egentligen värd priset ? En del kör utan smör. Ett salladsblad gör varken från eller till anser en del...
Nog bäst att provsmaka innan köp.
En liten analogi...



Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/10/01 15:51:57
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/10/01 :  15:53:12  Show Profile Send bliss a Private Message
MONTANA: Nä, PNB OLYMPIA och MONTANA skulle väl toppa alla dessa fabrikanter väl? ;-)

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/01 :  17:06:02  Show Profile Send DonMega a Private Message
Extrem otrevlig ton! Varför inte visa respekt och svara ordentligt?
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/10/01 :  17:48:35  Show Profile Send molsson a Private Message
Vem har otrevlig ton? Smörgåsjämförelsen var nog den bästa hittils. Du kommer att få helt olika svar beroende på vem du frågar. Så, visa respekt mot de som har svarat.

No hay banda!!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/10/01 :  17:55:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Krell, Mark Levinson, Burmester. Tycker nog egentligen inte att Classe´spelar i samma liga som dessa tre, men som sagt det är min åsikt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/10/01 :  17:59:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Måste dock tillägga att jag endast hört Burmester en gång och det var nu på mässan, samt att det egentligen är svårt att rangordna Mark Levinson och Krell. Både tillhör ju den översta High End-klassen.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/10/01 18:00:15
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/01 :  18:20:53  Show Profile Send DonMega a Private Message
Molsson med en sådan signatur så behöver du icke besvara mina frågor. Dra det där på ett dagis eller förskola.
"Good, bad? I'm the guy with the gun"W

Tackar Whiskyman för sin åsikt.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/10/01 :  18:26:41  Show Profile Send molsson a Private Message
Ehh, det är ett citat från en film, mannen. Men, å andra sidan verkar herrn inte vara mottaglig för information heller.

No hay banda!!
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/01 :  18:33:09  Show Profile Send DonMega a Private Message
"Ehh, det är ett citat från en film, mannen"

Är detta ett extraordinärt försvar? Att det är ett citat? De människor som betraktas som barn och går i förskola, kanske kan säga samma sak, dock med reservationen att de befinner sig på förskolenivå.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/10/01 :  18:37:18  Show Profile Send molsson a Private Message
Jösses!!

Då gör vi så här istället. Ha en bra dag.

No hay banda!!
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/10/01 :  18:38:41  Show Profile Send 10 a Private Message
Det är ganska tydligt vem som verkar befinna sig på förskolenivå i den här tråden...
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/10/01 :  18:38:48  Show Profile Send pak a Private Message
det går väl faktiskt att rangordna efter eget tycke.inget fel med det.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/01 :  18:40:20  Show Profile Send DonMega a Private Message
Tack pak
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/10/01 :  20:06:17  Show Profile Send lars a Private Message
Tråden börjar tydligen spåra ur.

Dom är alla väldigt bra produkter.
Men du har glömt Audio Research, Accuphase och Advantage.
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/10/01 :  20:07:39  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Kan personligen inte rangordna dessa märken då jag inte lyssnat på alla. Men att Classé inte skulle vara med i denna liga tycker jag är konstigt. Visst om man kollar på hela deras sortiment så kanske de ligger lite under de andra prismässigt. Men de har som sagt Omega serien...
Sen är det ju inte alltid det dyraste som alltid är bäst.
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/10/01 :  20:17:13  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Man kan väl omformulera DonMegas fråga och säga så här istället:
I vilket ordning skulle du välja utrustning från respektive tillverkare om du MÅSTE välja? Ett ganska angenämt problem må jag säga. Jag har inte lyssnat på Burmester, men vad gör det. Jag skulle i alla fall välja dem först.
1, Burmester
2, Classe (Delta är ju så underbar...)
3, Mark Levinsson
4, Krell

En fjärdeplats i det här gänget ska väl inte direkt ses som något nederlag.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/01 :  21:08:25  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Burmester,Classé,Krell,ML,Audio Research och Accuphase är ju alla välkända världen över för sina produkter, och fått ett erkännande av de flesta stora hi-fi tidsskrifter som kvalitativa och gedigna maskiner.

Ursäkta men vad har Advantage/Bladelius i denna samling märken att göra......?
De får allt bevisa sin duglighet utanför Sveriges gränser innan det är ok att likställa dem med de andra.

Min åsikt och inget annat..........

//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/10/01 22:48:29
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/01 :  21:40:56  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
bliss:
Du kan jo tolke mitt svar som du vil. Må si jeg har sansen for din tolkning!

Det jeg først og fremst mente var imidlertid at DonMega sitt spørsmål er så pass upresist og avhenger av så mange variable faktorer at spørsmålet blir umulig å besvare på en noenlunde presis og meningsfull måte. Faktorer som har betydning er blant annet (noen er nevnt av andre allerede):
- Hvilke produkter og modeller fra de nevnte produsentene man ønsker å sammenligne.
- Personlige preferanser.
- Best i forhold til hva?
- Kun ytelse, og i så fall; i alle paremetre, eller noen bestemte parametre?
- Antar at det menes "Price no object"?
- Eller er også pris i relasjon til ytelse relevant?
- I hvilken type systemer?
- Best til bruk i hvilke omgivelser?
- Er det snakk om forsterkeres evne til å drive ulike typer høyttalere?
- I så fall: Noen bestemt type høyttalere (samtlige av de nevnte er trolig ikke like god match til alle høyttalere)?
- Skal det ha noen særlig mening med en slik rangering, mener jeg dessuten at man må ta med flere kandidater i den aktuelle klassen.

Vil anta at majoriteten av de audiointeresserte er ute etter den ultimate musikkopplevelsen, og da er det ikke spesielt interessant å få en rangering av kun 4 kandidater når det finnes en håndfull flere kandidater. Hvis jeg skulle kjøpe den ultimate sportsbil, ville jeg ikke bare høre om Porsche 911, Mercedes SL, Chevrolet Corvette og Dodge Viper, jeg ville definitivt også høre om Aston Martin Vanquish, Ferrari 360 og Lamborghini Murcielago, for å nevne noen!

Her er min rangordning av de 4 nevnte merkene:
Delt 1., 2., 3. og 4. plass: ML, Krell, Classé og Burmester, helt avhengig av personlige preferanser og behov. I tillegg ville det være flere kandidater som hadde kommet over - og på siden av - de nevnte merkene.

Beklager, men noe særlig mer presist synes ikke jeg det går an å svare på dette spørsmålet. Point taken, bliss?

PS: Har selv fått et par "uppercuts" i denne diskusjonen, særlig merket jeg "bliss" sin fulltreffer . Synes tonen i denne tråden ligger innenfor det akseptable, en såpass frisk debatt må man da tåle, eller hva?

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/10/01 :  22:38:49  Show Profile Send bliss a Private Message
MONTANA: Hehe, du får "uppercutten" av mig bara för att du hela tiden måste framhäva de märken du företräder. Och att du gör det så fort du får tillfälle. MEN... jeg tror akkurat att dina märken låter steike greit uansett da. Inget illa menat ellers MONTANA :)

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/02 :  04:22:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Lite svårt att jämföra rakt av vilket "MONTANA" redogjort för, men på basis av personlig erfarenhet, andras omdömen osv. så rankar jag dem i ordningen Mark Levinson, Burmester och sist på delad plats Classè och Krell.

Bravo
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/02 :  12:07:39  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
No offense taken, bliss!

Jeg forstod eksakt hva du mente, men det er altså ingen hemmelighet at jeg etter lang tids søken har funnet min plass i Audio Himmelen; det er så visst ingen tilfeldighet at HighEnd kun importerer produktene fra én produsent innen high-end audioindustrien!

Oooops, I did it again!

Synes som sagt slike rangeringer blir noe meningsløse, men OK, jeg kan si så mye at de nevnte merkene tilbyr enkelte produkter som hører hjemme i elitedivisjonen.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000