HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga angående bi-amp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/10/03 :  10:26:24  Show Profile Send micckke a Private Message
Har en liten fundering ang bi-amp. Har letat men inte hittat nån info om detta. Det jag funderar över är om man har olika kraftiga steg som driver, blir det inte nivåskillnader.
Har köpt ett stereoslutsteg som jag nu driver frontarna med.
Om man har volymen på -20db så motsvarar det nog ungefär -15db när surround recivern driver frontarna.

Om jag sen kör basarna med slutsteget och mellan/diskant med recivern borde väl basen ta överhanden, eller?

Är lite pyssel med att testa så jag frågar först

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/10/03 :  11:06:17  Show Profile Send nelsson a Private Message
För att köra bi-amp med högtalarens egna filter behöver du två likadana slutseg, när du har olika slutsteg ska du dela signalen innan slutstegen med aktiva filter.
Det borde iofs gå att köra två olika steg om du kan reglera volymen separat för vardera förstärkare.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/10/03 :  13:19:02  Show Profile Send micckke a Private Message
Tack för svaret.

Antog att det var som du skrev. Men jag har blivit lite fundersam när man läst folk som änvänder tex surroundreciever och extra slutsteg till basarna i tex frontar. Alla kanske inte känner till att det är såhär.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/03 :  17:27:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Nja... det är slutstegens ingångskänslighet som avgör här. Är den likadan på bägge slutstegen funkar det att t.ex. köra en 50-wattare på diskant- och mellanregister och en 100-wattare på basen. Skiljer sig ingångskänsligheten kan man som nämnt ibland reglera detta på slutstegen (t.ex. NAD C370/372).

Grejen är liksom att fler watt inte ger högre volym så länge ingångssignalen är lika hög. Skillnaden kommer först då man drar upp volymen rejält och t.ex. 50-wattaren börjar klippa medan 100-wattaren fortsätter att lugnt spela på. Alltså, mer effekt ger inte automatiskt "högre volym" utan snarare "möjlighet till att spela rent på högre volym".

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000