HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varmt ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/10/04 :  16:19:56  Show Profile Send niklas a Private Message
Euphonic, vilka apparater är det du har hört (som är neutrala och som du inte föredrog) och i vilket sammanhang?
Min erfarenhet är nämligen precis tvärtom, dvs att lyssningströttheten uteblir om man lyssnar på skivorna istället för att apparaterna ska lägga nån form av färgning över musiken så att alla skivor låter, mer eller mindre, likadant.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/10/04 :  16:20:21  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Varmt ljud=Linn men det är ju min uppfattning av varmt ljud. Lättlystnad men inte så detaljrikt.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/04 :  17:38:10  Show Profile Send Blue a Private Message
Huuaaa... det eviga snacket om "neutralitet" och "transparens" gör att man tappar lusten att fortsätta med det här intresset.

Jag har vid ett flertal tillfällen järmfört högtalare där det alternativ som ansetts som "mest neutralt" har varit det som tilltalat mig minst. Ni "neutralitetsfanatiker" kan ju få köra ert race, men kom inte med en massa utdömande teorier om oss som istället fokuserar på att vi ska trivas med det vi hör!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:19:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Min flickvän/sambo spelar på sin gitarr och ljudet ändrar karaktär beroende på om hon spelar inne på dass där vi har kaklade väggar och ingen dämpning, eller om hon spelar inne i sovrummet med våra tjocka gardiner och två sängar som dämpning.
Jag har därimot aldrig hört hennes gitarr låta ljust och "kallt", möjligtvis en viss egenfärgning och lite resonanser i gitarrkroppen.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:31:55  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Blue:
Alle er vel ute etter en lydkarakteristikk som man selv trives med, noe jeg respekterer fullt ut. Noen liker varm lyd, andre liker kald lyd, mens atter andre liker å få en følelse av at lyden er så nøytral som mulig, det vil si så nær virkeligheten som mulig, uten verken noen overfokusering eller underfokusering i noen frekvensområder. Selv trives jeg altså best med en mest mulig nøytral lydkarakteristikk. Det tar jeg meg friheten til å gjøre - og gi klart uttrykk for.

PS: Tar meg ikke nær av å bli karakterisert som "neutralitetsfanatiker", synes personlig at det høres ut som en hedersbetegnelse!


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/04 :  22:24:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Montana: Jag tycker du verkar tillhöra de trevligaste på detta forum och så vitt jag vet har du inte alls bedrivit något vansinnigt korståg mot "alla ni som inte sätter en mätbar neutralitet som det enda existerande hifi-idealet".

Det finns stora problem med neutralitetsbegreppet:

Även om en produkt eller en hel kedja, i mätningar visar sig vara så gott som "neutral" så behöver det inte betyda att det var så dom som skapade musiken (eller vanligtvis producenten) ville att det skulle låta. Producenten kanske inte alls trivdes med studioutrustningen (som var "färgad") och fick ändra på equalizern för att det skulle passa hans ideal (inte alls någon omöjlighet om man lyssnar på lite mindre "hifi-mässig" musik). Dessutom lär det vara extremt svårt att uppnå precis samma tekniska och akustiska förutsättningar hemma som i masterstudion oavsett vilket.

Sedan har "live-idealet" i mitt tycke stora brister. Mycket få av alla pop-/rockkonserter jag har varit på har haft ett ljud som jag gillat. Skrikig diskant, överdriven bas och extrem volym är inte min deinition av välljud. (Fast det brukar bli en rätt trevlig upplevelse ändå om man gillar musiken ju). Kan tänka mig att ljudet är betydligt trevligare på t.ex. klassiska konserter, men där faller det helt enkelt på att musiken inte intresserar mig.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:57:14  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Helt enig, Blue! Innspillingsteknikk/ -kvalitet og -utstyr påvirker åpenbart resultatet i aller høyeste grad. De fleste innspillinger er faktisk etter mine ører dårlige rent lydmessig, og ikke spesielt nærme virkeligheten.

MEN: Det finnes også et stort antall CD'er der ute med briljante opptak, hvor man har lagt vekt på så vel akustikk som bruk av høykvalitets opptaksutstyr, og som er så realistiske at de nærmest tangerer virkeligheten. Og det er ved avspilling av slike CD'er at jeg virkelig får gåsehud. Har selv omfattende erfaring med klassiske konserter spilt "live", uten noen form for forsterkning enn romakustikken. Og etter min mening kan strykere, klaver, pauker, messing- og treblåsere - og ikke minst stemmer - høres SKREMMENDE realistisk ut på et såkalt "nøytralt" system! Forbløffende likt mine opplevelser i Aulaen ved Universitetet i Oslo, eller i Oslo Konserthus. Slik sett synd at du ikke er interessert i klassisk musikk.

Men det samme gjelder akustiske instrumenter for øvrig, vil jeg påstå. De fleste vil raskt kunne høre om en akustisk gitar høres naturlig ut eller ikke. Det samme gjelder stemmer. Her har folk referanser fra virkeligheten, og den menneskelige hørselen er utrolig sensitiv. Og det er etter min erfaring - og min oppfatning - svært mange CD'er innen genrene rock, indie rock, blues, jazz etc. som gir en besnærende illusjon av å være til stede der musikken blir spilt, gitt at audiosystemet ikke overforkuserer eller underfokuserer på bestemte frekvensområder.

Hva angår live pop- og rock-konserter, så er vi 100 % enige. Som oftest et crescendo av lyd og svært ulineært. PA-anlegg låter generelt ikke bra. Det beste jeg har hørt live, rent lydmessig, var en Kari Bremnes konsert i fjor, men da var det lagt stor vekt på lyd og høy kvalitet på lydutstyret; likevel låter CD'ene mye mer naturtro. Et annet eksempel: Hørte for et par-tre ¨år siden en konsert med det britiske indie-rock bandet Tindersticks i Oslo konserthus. De bruker et ensemble av strykere i svært mange av sine låter, både på CD'ene og konsertene sine, og jeg vet ganske så godt hvordan strykere høres ut "real life". På Tinderstick' CD'er låter strykerne i mange tilfeller nokså naturtro, selv om opptakene som regel ikke er de aller beste, men på nevnte konsert hørtes strykerne helt forferdelige ut. At live rock, blues etc. på konsert låter meget engasjerende, er en annen sak. Har hatt mange store MUSIKKopplevelser på live-konserter , selv om LYDEN var elendig.

Vel, slik opplever JEG det, i alle fall, men uansett interessant med andres synspunkter.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/05 :  00:07:06  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Får kanskje tilføye: Jeg kan forstå at mange liker en såkalt "varm" lyd, f.eks. slik mange gode rørforsterkere formidler lyden, selv om lyden "poleres" litt, da dette ofte kan oppleves behagelig ("pleasant" / "nice"); man slipper å få alle svakheter i utstyret og innspillingene rett i ansiktet; dessuten er ikke alltid virkeligheten behagelig ("pleasant"); et hardt slag på en skarptromme kan høres ut nærmest som et pistolskudd, og strykere i et svært nakent, udempet rom kan høre litt skingrende ut. Dessuten er, som nevnt, majoriteten av innspillinger IKKE spesielt gode/nøytrale. Noen synes da at de får større utbytte av musikklyttingen dersom de fleste av deres CD'er og andre signalbærere låter "varmt", selv om de låter mer likt enn gjennom et "nøytralt" system. Man nøytraliserer da i større grad ubehageligheter med dårlige innspillinger.

Høyst forståelig da, at enkelte foretrekker "varm rørlyd" og elektronikk, kabler etc. som heller til det "varme". Det er åpenbart en årsak til at det er et marked for "varmtlydende" utstyr, også, hvilket selvsagt er helt OK! :-)

Men "varm" lyd er altså ikke MITT ideal, hvilket også burde være helt OK.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2004/10/05 00:18:44
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/05 :  00:15:55  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Blue: Med risk för att hamna lite OT. Jag håller helt med dig i ditt resonemang angående neutraliteten i "producerad" musik, som tex rock och pop! Men då börjar vi snacka ljudideal och frågan gällde ju, som jag fattar det, hur vi skulle beskriva det ljud som upplevs som varmt?
Nu har jag suttit och läst lite i tråden och funderat och det är baske mig ingen lätt uppgift!

Så här ser jag det

Musik och ljud påverkar våra känslor. För att beskriva den känslan vi får av viss musik eller vissa ljud så får vi försöka med liknelser. Om vi använder ett begrepp som varm, så får det nog genast en positiv laddning för det flesta! Motsatsen skulle då naturligtvis gälla för ordet kall... Alltså skulle de flesta av oss beskriva ljud vi gillar som varma kanske?

Björn-Ola: Efter lite eftertanke så håller jag helt med dig!
"Ljust" ljud, eller om man så vill instrument i diskanten, kan absolut vara varma! Ta tex fiol som är ganska känsligt på de höga strängarna, den kan tex återges både som varm eller som kall.

Just när jag skriver detta sitter jag och lyssnar på traditionell irländsk musik med fiol och tvärflöjt på vinyl. Kaskader av "ljusa"/höga toner och massor av energi och driv i diskanten, men den är absolut inte kall! Diskanten behöver inte vara avrullad eller sakna detaljer, för att ge värme om högtalaren är rätt konstruerad liksom utrustningen i övrigt naturligtvis. För mig har det nog mera att göra hur musiken återges, oxå det som inte hörs, dvs tystnaden "luften" mellan tonerna etc etc

Neutralt skulle då enligt vissa vara en återgivning precis som de lät i en viss lokal vid ett givet tillfälle. Något som bara de vid inspelningen närvarande kan uttala sig om!
För mig är nog allt ljud/musik varm ända tills den tippar över och blir kall och/eller hård.

DonMega: Vilka märken har "värme"? -Ja, utan att ha "enorm koll", skulle jag gissa på brittiska. Tex Monitor Audio på högtalarsidan ... Och en rörförstärkare är aldrig fel! Tex ASL

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/10/05 :  01:03:49  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Blue:
Du skulle gå en gång på en klassisk konsert så kommer du märka hur "mörkt" det låter jämfört med nästan alla stereoanläggningar. Och det kan faktiskt låta lite hårt och vasst i forten om man sitter ganska långt fram.
Pop konserter borde kunna låta mycket bättre än vad dom gör oftast. Spelar själv på PA element hemma och det låter mera HIFI om dom än dom flesta vanliga japanska anläggningar där ett överanalytiskt ljud också låter kallt och hårt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/10/05 :  01:22:13  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:

Jag har vid ett flertal tillfällen järmfört högtalare där det alternativ som ansetts som "mest neutralt" har varit det som tilltalat mig minst. Ni "neutralitetsfanatiker" kan ju få köra ert race, men kom inte med en massa utdömande teorier om oss som istället fokuserar på att vi ska trivas med det vi hör!


Hej Blue! Berätta lite om dina jämförelser! Dom verkar spännande! Vem har förresten kommit med utdömande teorier? Som sagt, jag tar gärna en kula för din rätt att "trivas" med ditt ljud, men det handlar ju inte längre om korrekt återgivning längre utan nåt annat...

quote:
Huuaaa... det eviga snacket om "neutralitet" och "transparens" gör att man tappar lusten att fortsätta med det här intresset.


Lägg ner då? Eller vill du att nån ska be för att du ska stanna kvar? Eller vad menar du med såna uttalanden?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/10/05 :  07:34:34  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ett intressant samtalsämne som förmodligen har lika många svar och åsikter som debattörer

Niklas: Jag säger naturligtvis inte att analytiska produkter är negativa, men utan tvekan oförlåtande vid t.ex. en sämre inspelning eller fel matchning av kringutrustning, utan att tala om stora proportioner. Och naturligtvis vill man inte att ljudet ska vara färgat till den grad att alla inspelningar låter likadant.

Men visst är det musiken på skivan är det som spelar roll, inte apparaterna. En svår balansgång då det inte finns produkter som ger den absoluta sanningen (vem kan ens säga vad den absoluta sanningen är?).


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/10/05 07:47:34
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/05 :  10:37:15  Show Profile Send Blue a Private Message
Tjena Nicke!

"Hej Blue! Berätta lite om dina jämförelser! Dom verkar spännande! Vem har förresten kommit med utdömande teorier? Som sagt, jag tar gärna en kula för din rätt att "trivas" med ditt ljud, men det handlar ju inte längre om korrekt återgivning längre utan nåt annat..."

Jag tar gärna några exempel. Men innan vi går in på det tycker jag du ska läsa genom hela tråden igen. Problemet med "korrekt" återgivning är alltså att man för det allra mesta inte kan veta hur musikskaparna/producenten egentligen har tänkt att det ska låta (se resonemang ovan). Neutralitet blir alltså ett teoretiskt begrepp som för det mesta är ogenomförbart i praktiken.

Montana har en poäng i att om man går på en akustisk/klassisk konsert, och sedan lyssnar på inspelningen hemma och får samma live-känsla... Visst, då har man lyckats med någon form av neutralitetstest som man har verklig glädje av. Men som sagt, med studioinspelad musik blir detta en omöjlighet (om man inte var med vid studiomastringen) och vid merparten av elektronisk musik typ pop och rock är live-idealet sällan något att eftersträva (en åsikt som jag inte verkar vara ensam om).

"Lägg ner då? Eller vill du att nån ska be för att du ska stanna kvar? Eller vad menar du med såna uttalanden?"

Du skriver: "jag tar gärna en kula för din rätt att "trivas" med ditt ljud, men det handlar ju inte längre om korrekt återgivning längre utan nåt annat". Ja du, har det påståendet inte en utdömande ton så vet jag inte... För mig är det smått bisarrt att man kan ha något annat mål med sin hifi än att den ska ha en musikåtergivning som man trivs med. Eller du vill kanske en återgivning som du INTE trivs med?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/10/05 :  11:14:12  Show Profile Send SpLiX a Private Message
För att återgå till original frågan av DonMega.
Hur beskriver ni ljudet om det upplevs som varmt?

Jag har hängt med på detta forum ett bra tag nu, kanske inte bidragit med för mycket men jag läser med stort intresse på vad som diskuteras. Ibland kommer jag på mig själv när jag sitter och läser olika trådar och försöker "distansera" mig från HIFI snacket. Personer som sysslar för mycket, för engagerat, för "seriöst" med en sak får snabbt "nörd" stämpel på sig. Man skall ju inte sticka ut!

Men när man väl hamnar i ett gäng med nördar kommer man snabbt på att det finns termer, uttryck och annat som bara de invigda förstår. Snackas det bilar så har de ju ett "gott ös över hela registret". Samma saker hör man ju ibland här med, vi har inte "svampiga" eller hårda stötdämpare , men väl "mjuka fötter" och spikes.

När vi talar om vårt ljud så är det Kallt, Varmt, Luftigt, Neutralt, Mörkt, Ljust, har stor/liten rymd, vasst ljud, "torr" stram bas, öppenhet osv.

Det är inte lätt för en person som aldrig pratat hifi förr att förstå vad dessa termer innebär. Hey, ibland fattar inte ens jag när en person beskriver sina nya högtalare som "super sköna med ett fullgott register från djupaste "torra" bas till de "luftiga" flyktiga tonerna i diskanten, ljust utan att bli vasst. Allt detta medens han lyssnade till Thåström.

Ibland låter det mest som om ju mer "hifi" termer man kan slänga på sin beskrivning, ju "coolare" högtalare har man lyckats köpa för den feta pengen. Skulle vara kul att se om det fanns ett "Standard lexikon" till alla hifi termer. Något som alla kunde utgå från när man beskriver något.

Vasst, kallt ljud utan rymd hittar jag mest när jag lyssnar på sunkiga punk inspelningar. Varmt skönt ljud hittar man på blues plattor. Lite mer "fylligt" ljud står mesta del av poppen av, djup, stram bas med gott om vassa partier av skrikande elgitarrer hittar jag inom rock. Kort och gott, mycket av de ljud karaktärer som stämplas på högtalarmärken, förstärkare och kablar har jag lättare att sätta på musiken i sig, än på hårdvaran som återspeglar den.

Men visst, spela Sophie Zelmanis cd i en stereo, få ut skön musik med mjuka runda toner. Spela samma cd på en annan och få ut lite vassare ljudkaraktär, nu blir det uppenbart vad hårdvaran gjorde. Sällan man kan göra dessa tester hemma. Man bör ju ha samma miljö, samma grejer och byta endast den del som man vill kolla ljud karaktären på. Inte ofta man kan lyssna på 4-5 dyra märken hemma och säga, Well, Krell är vasst, Snell låter burkigt eller Valhalla kabeln är den mest neutrala jag hört. Man kan lixom inte låna hem prylarna utan att ta lån på huset för att lägga en delbetalning som säkerhet när man plockar hem och testar...

Så den som har haft turen, har ”stålarna” att rigga upp olika märken hemma vid sin lyssningsplats, grattis. Ni är de få utvalda som faktiskt kan slänga in minst 5 olika ”hifi” termer när ni beskriver och jämför ljud karaktärerna på 2 eller fler olika högtalare/förstärkare/kablar i 100k klassen..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/10/05 :  11:35:11  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
För att göra livet enklare för nybörjaren så letade jag upp en gammal länk till "Stereophile: Sounds Like? An Audio Glossary" där merparten (alla nämnvärda?) begrepp tas upp och beskrivs i andra ord. Dessutom finns det många synnonymer, och dessa nämns också så att man kan t.ex. läsa sig igenom ett antal olika begrepp som ofattas av just "värme".

http://www.stereophile.com/reference/50/index.html


Värme

- warm The same as dark, but less tilted. A certain amount of warmth is a normal part of musical sound.

- dark A warm, mellow, excessively rich quality in reproduced sound. The audible effect of a frequency response which is clockwise-tilted across the entire range, so that output diminishes with increasing frequency. Compare "light."

- light Lean and tipped-up. The audible effect of a frequency response which is tilted counterclockwise. Compare "dark."

Osv, osv, osv, osv...


Håll till godo!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/10/05 11:37:46
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/05 :  11:51:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Som sagt, jag tar gärna en kula för din rätt att "trivas" med ditt ljud, men det handlar ju inte längre om korrekt återgivning längre utan nåt annat...
Näe. Och där skulle vi kunna avsluta debatten därför att det är väl omöjligt att man kan moralisera kring "korrekt återgivning" och "korrekt musikalisk återgivning"? Att fullkomligt ta i anspråk ett begrepp och muta in att "Hifi skall tolkas såhär .... och allt annat är avarter, felaktigheter etc" är fel. Att ha en EGEN tolkning och stå för den är en sak, men att dundra på den på andra börjar närma sig "dåliga områden"!

Vad menar du, Niklas, med: "att trivas med ditt ljud" inte handlar om "korrekt återgivning"?
Väljer du en teoretisk modell före eget tyckande?
Hur har du själv byggt upp din anläggning? Har du valt det ena och är nöjd med det eller påverkar du ljudet för att tycka om det?
Om du nu tar en kula för nåns rätt att tycka om ett ljud - vad är då meningen med att stolpa upp regler för hur det skall vara, tolkas och testas fram vad som är hifi?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/05 :  11:58:42  Show Profile Send Blue a Private Message
SpLiX: Klokt inlägg!

Och jag måste bara inflika att jag INTE har prylar (och särskilt inte kablar) i 100 kkr-klassen och inte heller fem olika anläggningar hemma att jämföra mellan. Däremot har jag varit ute i många butiker och på mässor och lyssnat och jag har haft en del prylar hemma att jämföra mellan genom åren.

Jag påstår defintivt inte att jag är någon expert. Snarare en glad amatör.


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/10/05 :  14:02:11  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Tack för responen Blue ;)

Jag har tänkt på de som haft möjligheten och åka land och rike runt för att lyssna på olika anläggningar på mässor och annat. Men som jag nämnde så blir då lyssningsplatsen ofta helt olika vart man än kommer, olika högt i tak, olika storlekar på rum, ja kanske rent av bara olika stora avgränsningar i en monter. Kan tänka mig att ett par högtalare låter helt olikt i många avseenden beroende på vilken mässa de spelats på fast musiken varit den samma. Så, en högtalare som drar mot det "ljusa" hållet kan bli en liten bit "mörkare" i ett lite mindre, mer avgränsat rum/lyssingaplats på nästa mässa. Detta och mycket mer kan vara anledmningen till att 2 kära forums kolleger här har 2 helt olika åsikter av samma högtalare fast de lyssnat på exakt samma anläggning som turnerat i vårt avlånga land...

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/10/05 :  14:19:01  Show Profile Send niklas a Private Message
EA:
quote:

Vad menar du, Niklas, med: "att trivas med ditt ljud" inte handlar om "korrekt återgivning"?


Nej, inte nödvändigtvis, eftersom det verkar finnas folk som tycker om hög distorsion, etc. Det måhända att människan är lyckligare med ett sådant ljud, men jag tycker inte att det handlar om hifi längre då. Är det förresten ett självändamål att få kalla sitt ljudideal för hifi?
quote:

Väljer du en teoretisk modell före eget tyckande?


Självklart. Nånstans måste man ju definiera vad "bra" eller "bäst" innebär innan man kan jämföra produkter. "Bra" för någon kan vara rätt märke, rätt pris, eller rätt antal ingångar. Eller ett "fräckt" ljud. För mig är det "bra" när apparaten inte färgar, eller i alla fall så lite som möjligt.
Däremot bör man ju välja en teoretisk modell som passar ens "tyckande". Det kan ju faktiskt vara så, även om det är tvärtemot mina erfarenheter, att ett färgat ljud får en att lyssna mer på musik hemma. I så fall är det ju vackert så...
quote:

Hur har du själv byggt upp din anläggning? Har du valt det ena och är nöjd med det eller påverkar du ljudet för att tycka om det?


Den är uppbyggd efter "lyssna-o-tyck" metoden. Detta är ju ingen bra metod utan resulterar ofta i missnöjdhet och apparatbyten stup i kvarten. Så även för mig. Därför är min anläggning under fullständig revidering, as we speak.
quote:

Om du nu tar en kula för nåns rätt att tycka om ett ljud - vad är då meningen med att stolpa upp regler för hur det skall vara, tolkas och testas fram vad som är hifi?


Därför att det är två helt skilda saker. Bara för att man tycker om ett ljud behöver inte det innebära High Fidelity, dvs hög trovärdighet mot orginalet. Men det verkar precis som att folk börjar gråta om inte de får kalla sitt färgade ljud för hifi? Att folk får tycka om vad de vill är en självklarhet, men det behöver alltså inte innebära att det faller in under begreppet hifi.

Naturligtvis är allt detta mina tolkningar, det tar jag för underförstått för alla som skriver på något forum. Jag försöker inte "pracka" på någon detta, men om en hel tråd glider åt ett håll som inte jag håller med om så tycker jag nästan att det är min skyldighet som medlem på forumet att uttrycka det.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/05 :  14:33:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
High Fidelity, dvs hög trovärdighet mot orginalet
FEL. Det betyder "hög trovärdighet". Resten är en tolkning från din sida. Jag kan köpa ditt resonemang men också "hög trovärdighet mot musiken". Envars rättighet att bestäma sig själv.

Vidare väljer du (självklart) en teoretisk modell för eget tyckande men anser att modellen måste passa tyckandet. Ja jösses. Högskolan?

quote:
Men det verkar precis som att folk börjar gråta om inte de får kalla sitt färgade ljud för hifi?
LOL. Ja lite så är det. Jag menar - varför skall du trycka ner i min hals hur hifi är för mig? Allvarligt?

Ja ja...



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/05 :  14:47:45  Show Profile Send Blue a Private Message
Dessutom Niklas, du verkar fortfarande inte ha läst de tidigare inläggen som handlar om all den problematik som omger begrepp som "neutralitet" och "korrekt återgivning" och som gör att dessa begrepp inte är fullt så meningsfulla som du tycks tro. Ett hett tips är att läsa dessa tidigare inlägg innan du fortsätter ånga på med neutralitetssnacket.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/10/05 :  14:51:21  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
FEL. Det betyder "hög trovärdighet". Resten är en tolkning från din sida.
¨
Med orginalet avsåg jag det lagrade ljudet på skivan, uppfattade du det som något annat? Dessutom skrev jag "dvs", inte "är lika med". Det är semantik, men du förstår nog skillnaden.
quote:
Ja jösses. Högskolan?


Nej, hififorum.nu.
quote:
varför skall du trycka ner i min hals hur hifi är för mig? Allvarligt?

Det skall jag inte, har aldrig försökt o kommer troligtvis aldrig att försöka heller. Men du förstår säkert problematiken kring att alla har sina egna tolkningar av begrepp som används av många. Förvirringen är total. Jag menar att man bör ha något att utgå ifrån, ex-vis neutralt ljud. Att man sen strävar någon annanstans är ju upp till var och en, om man nu trivs med det.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/10/05 :  15:20:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Niklas:
quote:
För mig är det "bra" när apparaten inte färgar, eller i alla fall så lite som möjligt.

Men det finns ju knappast några komponenter som INTE färgar ljudet. Och även om det nu fanns någon sådan, och du skulle ha den i ditt hifi-rack så skulle du knappast veta om att den inte lägger till eller tar bort något ur signalen.

Vem kan egentligen veta det?

Det handlar ju bara om vad men själv tror och anser är "ofärgat" ljud, kanske är ditt ljudideal mer färgat än du tror?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/10/05 15:23:05
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/05 :  15:28:01  Show Profile Send Blue a Private Message
EuphoniC: Jo PRECIS! Plus de ytterligare omständigheter som gör begreppet "neutralt" mycket problematiskt i allmänhet och i princip omöjligt att använda som någon form av ideal. Det är därför jag försöker få vår vän Niklas att gå genom hela den här tråden en gång till innan han fortsätter mala på.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/10/05 :  15:34:39  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
Men det finns ju knappast några komponenter som INTE färgar ljudet. Och även om det nu fanns någon sådan, och du skulle ha den i ditt hifi-rack så skulle du knappast veta om att den inte lägger till eller tar bort något ur signalen.


Jag menar alltså hörbara färgningar, bäst att förtydliga det så att ingen missuppfattar.
quote:
Vem kan egentligen veta det?

Hon, eller kanske han, som har utfört ett seriöst test.
quote:
kanske är ditt ljudideal mer färgat än du tror?

Eller kanske inte ändå...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000