HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Burmesterpriserna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:53:25  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Nu har jag hunnit ringa till Burmester i Berlin!

En Burmester 911 mk3 kostar 14460 € enligt aktuell lista

Omräknat till svenska kronor blir det ca 132 300:- lite upp och ned beroende på hur kronan står.

Vid vårt besök berättade de om en framtida höjning av priserna vilket vi fick rådet att direkt inkorporera i bruttoprislistan eftersom det skulle se konstigt ut att höja priset bara några månader efter att vi tagit upp märket. En genomsnittlig höjning med 10% lades då på (vi har ännu inte fått exat hur mycket just 911:an skulle gå upp, det är olika stor höjning på produkterna). 132 300 ökas med 10% vilket ger 145 500:-

Momsen skiljer på Tyskland och Sverige (16 mot 25%)och de 9% plussar vi på också vilket ger 158 600:-

Den egentliga skillnaden är alltså 12405:- (7,5% upp) och för de pengarna kan man åka färja till Tyskland och botanisera själv och ta några dgar ledigt och bo på Hotell vilket vi uppmanar alla sugna att göra eftersom Tyskland är ett trevligt land och produkten är toppen!

Eller så ber man oss att få låna hem steget en vecka för prov utan kostnad och vid kontant betalning så kan man alltid prata om något avdrag på priset. Nu så har vi ju inte facit på hur den slutliga prishöjningen på just 911 ser ut men om den blir mindre än 10% så sänker vi såklart i motsvarande utsträckning.

Alla som blir nyfikna på själva produkten kan se mer på t ex denna länk:
http://www.audiophilia.com/hardware/burmester911.htm

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/04 :  12:32:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Fint Sladd, det har alltså redan varit en prishöjning och nu kommer en till, det förklarar ju en del.



Inte för att vara petig men du kan inte multiplicera priset med 1.09 för att kompensera för momsen eftersom du då multiplicerar den tyska momsen med 1.09 också. Ta istället (145500/1.16)*1.25= ca 156800 så blir det rätt, blir alltså 1800:- skillnad

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/10/04 :  13:57:06  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
En Burmester 911 mk3 kostar 14460 € enligt aktuell lista

Är det alltså priset ni betalar till Burmester?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/04 :  14:14:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är väl priser i butik i respektive land såvitt jag förstår.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/10/04 :  14:16:51  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Nu åker jag på semester i en dryg vecka och ingen svarar på frågor under tiden från hificonsults sida. men PM:a gärna så skall jag svara när jag är tillbaka!

Röda havet nästa

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/10/04 :  14:25:30  Show Profile Send Skiier a Private Message

10: Hade jag varit återförsäljare hade jag nog inte
lämnat ut inpris på mina produkter...



Ha en trevlig semester, Moses

Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/10/04 :  15:25:59  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag vet ärligt talat inte hur jag tänkte...
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/04 :  22:11:00  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"eftersom det skulle se konstigt ut att höja priset bara några månader efter att vi tagit upp märket."

Ja inte för att jag bryr mej eller är en potentiell köpare men !
Vad är det för fel på att ha ett introduktionspris på en vara ??
Vad är det som är så konstigt med det ?
Sladd : Jag tycker att du har en mycket konstig affärsfilosofi ????Hur ska kunder få förtroende när du försöker "roffa åt dej redan från början" Du ser väl att folk reagerar ?
Jag är själv företagare och tycker att du beter dej mycket märkligt !
Jag fick ett förtroende för dej på träffen som vi hade i kristinehamn.
Laga så jag får behålla det är du snäll, tänk om nu !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/10/04 :  22:33:58  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Rätt eller fel pris?

Affärsidkande är en kommersiell verksamhet med avsikt att ge överskott. Om detta är tillräckligt stort kan man få pengar över när lokaler, löner och andra omkostnader betalts. I motsatt fall går man förr eller senare i konkurs.
Det är alltså inte tal om ideell verksamhet, och vi kunder kan inte ställa krav på att säljaren skall ha ha en viss storlek på sina marginaler. Däremot kan vi välja att handla, eller inte handla, till de priser som erbjuds.
Så för för HifiConsult (och alla andra affärsidkare) gäller att rätt marginal ger vinst, medan för låg eller för hög marginal ger förlust.

Rätt eller fel pris? Det är upp till HifiConsult att hitta nivån, tycker jag.

Farbror Kjell alias Kajsa

Edited by - Kajsa on 2004/10/04 22:35:38
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/10/04 :  22:49:26  Show Profile Send soren a Private Message

Jag rekommenderar alla som känner sig lite aggressiva i diskussionerna eftersom de inte kommer någon vart, att titta på följande.

http://www.etstraining.se/video/9203v.htm

http://www.etstraining.se/

John Cleese beskriver hur man för diskussioner för att få fram sitt budskap och nå sina mål på smidigaste sätt.. används ofta i management utbildningar.
Rätt rolig och riktigt bra!

/Sören
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:03:46  Show Profile Send mongo a Private Message
quote:
Röda havet nästa


OT:
Tydligen vart det inget fel på marginalerna......
Vi lämnar det, tills sladd kommer tillbaka och kan kommentera det./Z


Inte så dum som du tror

Edited by - Zalve on 2004/10/04 23:06:41
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:11:53  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Baseras alla dina priskalkyler på felaktiga momsberäkningar? Bra att veta vad man får för pengarna...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:12:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Affärsidkande är en kommersiell verksamhet med avsikt att ge överskott."

Svar: ja du ! det är inte alltid man får det !

". I motsatt fall går man förr eller senare i konkurs.

Svar: näerå ! Det är inte alls sant, Det finns nå`t som heter att det "går runt"

"och vi kunder kan inte ställa krav på att säljaren skall ha ha en viss storlek på sina marginaler."

Svar: Visst fasen har ni det ?? Indirekt är det kunden som bestämmer priset ! (från vilken planet kommer du ifrån ??)

"Däremot kan vi välja att handla, eller inte handla, till de priser som erbjuds."

Svar: och därmed har du svarat på åvanstående påståenden.

"Så för för HifiConsult (och alla andra affärsidkare) gäller att rätt marginal ger vinst, medan för låg eller för hög marginal ger förlust."

Svar: Snälla Kajsa ! Läser du själv vad du skriver ??



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:13:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Alla frågor till sladd tas lämpligen när han är TILLBAKA.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:40:16  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Ja inte för att jag bryr mej eller är en potentiell köpare men !


Redan två inlägg efter den klockrena inledningen...

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/05 :  00:12:19  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Personpåhopp och off topic /Bernt

Vem vet vad jag skall handla i framtiden ?
Ödmjukhet framför sina kunder kanske?
Som sagt ... Jag är själv egenföretagare och skulle aldrig "snacka" på detta viset med mina "ev" kunder.

Personpåhopp och off topic /Bernt



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - Bernt Jansson on 2004/10/05 07:30:20
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/05 :  00:18:02  Show Profile Send FBK a Private Message
Lugn och fin nu grabbar innan ni skriver nya inlägg.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/05 :  00:22:56  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
FBK : Svårt ibland ! Flåt! Om jag tog i !
Ska bättra mej, Hoppas jag :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/10/05 :  03:03:36  Show Profile Send Skiier a Private Message

Nu får man väl blåpennan på sig, men jag känner mig ändå
nödgad att tejpa in följande bild:



Jag kan förstå att den förste blir förb*nnad på den andre,
om den andre jobbar som reseledare på Kos och råkar tappa
bort den förstes dotter, eller nåt, men hallå? Att en massa
folk som egentligen inte är direkt påverkade av "något" ändå
blir pissed off, p.g.a "något", är för mig en gåta...

Sätt på en Thomas Di Leva-platta, ta varandras händer och le
Det finns andra saker att bli förbannad på, typ svält i 3:e världen osv...

Sov gott



Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/10/05 :  07:19:15  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Personligen tycker jag inte att HC ska konfronteras på det här sättet. Ni kan ju inte förvänta er att ni kan tvina ned hans priserna genom disskussion och nedvärderande snack på detta forum. Sladd är redan medveten om prissättningen, och om han vill sänka priserna eller inte, vilket pris han sätter från start etc. är hans ensak.

Naturligtvis drabbar detta i sluänden den potentiella konsumenten, som självklart inte måsta handla av Sladd, och på den vägen markeras att priserna är för höga. Så länge man säljer något till ett visst pris finns ingen anledning att ändra på prissättningen.

Alla företag drivs med vinstsyfte, inte bara "gå-runt" syfte. Detta krävs för att inte bara betala omkostnader utan också för att vidareutveckla ett företag. Sladds sätt att driva sitt företag känns som hans ensak, inte en pajkastningsfråga här.

reeltoreel: Inget konstigt i det Kajsa skriver, däremot så upplever jag det konstigt att ta en aggressiv framtoning över en prissättning på produkter som du inte själv är intresserad av.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/10/05 07:22:56
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/10/05 :  08:33:41  Show Profile Send Nitram a Private Message
Förstår inte varför det är sånt liv om just detta... det är väl upp till var butik att sätta priser... sen om dom får sälja är väl deras problem?

Hur som... SÅ måste det ju innebära att alla svenska butiker har "ockerpriser"... för det är inte många produkter som är billigast i sverige...

Och vad det gäller herr Sladd's kommentarer kan man tänka att dom var rätt klantiga med tanke på dagens konkurrens... borde va rädd om kunder och spekulanter.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/05 :  08:50:51  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jag gapar större än någonsin i mitt liv!!!



NÄR blev forumet GUD över prissättningen i sveriges hifi-butiker och HC in specific. Förresten!! Kära Reeltoreel! Gå runt till alla hifi-butiker i Sverige och djupanalysera deras prissättning så hittar du säkert någonstans en viss vinst marginal som butikerna lägger på.

Lägger du inte på det i din verksamhet som du nu gjort oss uppmärksamma på två gånger är det väl upp till dig och det känns säkert fint att gå + - 0!!

Men tyvärr är det inte hållbart i längden.

Har jag inte fel helt och hållet så hör det till affärsmässig vardag att göra vinst på sin verksamhet. Men nu plötsligt är det katastrof!!

Vidare! Tycker jag att HC är för dyra får man sätta det i perspektiv till vad som erbjuds och service och kunskap etc etc. När det gäller dyra pryttlar anser jag att service och kunskap är värdefullare för mig som konsument än på OnOff och Siba. Då är jag även villig att acceptera ett lite högre pris. Men till slut finns det ett faktum som gör mig trygg. Jag som konsument är lycklig i vetskapen att passar det inte mig så går jag någon annanstans med min "feta" plånbok!! Tycker jag att du skall göra ochså Reel istället för att göra Forumet till din personliga vendetta mot HC och deras prissättning.

Det är ingen som tvingar dig att handla på HC Reel!!

Jösses!!

The botten is nådd!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/05 :  08:52:15  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Sätt på en Thomas Di Leva-platta, ta varandras händer och le
Det finns andra saker att bli förbannad på, typ svält i 3:e världen osv


VISDOM SKIIER!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/05 :  10:10:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Då är jag även villig att acceptera ett lite högre pris.


Mahler> Jag tror faktiskt de flesta av Sveriges hifikonsumenter accepterar ett lite högre pris.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/05 :  10:16:18  Show Profile Send Mahler a Private Message
Och om det är mer än så så har man tack och lov alternativet att gå någon annan stans!! Inte sant?

Jag tycker att ni skall följa Sladds råd och genast boka en flygbiljett till Tyskland, England eller USA där produkterna ni är intresserade av tillverkas. Man kan ha mycket kul med prisskillnaden!!

Inte sant Rydberg?

Varför "gnälla" här

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/05 :  10:53:31  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Asså....nu är jag ju inte spekulant på den i denna tråd omdebatterade produkten, kan tyvärr inte lägga dessa pengar på en HiFi-produkt hur stort mitt intresse än må vara....Men jag kan bara inte stilla tiga längre....Jag fattar inte varför denna diskussion ens har levt så här länge på detta forum.

Förutsättningar:

En viss produkt har ett pris hos HC i Sverige och ett annat, i detta fall lägre, pris i Tyskland som alla har konstaterat. Det är klarlagt att det går att ha en behaglig resa dit ned, en behaglig weekend där och komma hem med produkten och fortfarande ha en vinst.

JAMEN FÖR TUSAN IMPORTERA FRÅN TYSKLAND DÅ!!!!!

HC är ett företag som alla andra med vinstkrav o.s.v., bara för att deras marginaler etc framkom så blir det ett herrans liv....För er som inte har insett det så vill jag understryka att det är ju liksom hela tjusning med det vi kallar marknadsekonomi. Att kunden har flera alternativ när han vill köpa en produkt är ju inte så värst fel...Detta är HC och ALLA andra HiFi-butiker ack så väl medvetna om.

Så där, min åsikt är framförd. Nu återstår bara för mig att ducka bakom min 35.000 kronorsanläggning (som totalt inklusive kablar betingar ett värde av cirka 1/4 av Burmester-steget) och se eventuella idiotförklaringar segla förbi....

Mahler....vi är fullständigt ense.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000