HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Isoda Cables
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/09/29 :  14:10:57  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag städade lite i mina gömmor och fann en låda med lite signalkablar, bl.a. Isoda HC-05-PSR. Jag vill minnas att jag köpte denna kabel hos HiFi-klubben under tidigt 90-tal.

Min undran är: Finns denna tillverkare fortfarande? Vad finns att säga generellt om dessa kablar? Jag kopplade in kabeln mellan CD-spelare och förstärkare och lyssnade lite snabbt till den, och den lät faktiskt ok, lite tråkig kanske, lite förkrympt ljudbild jämfört med min Supra EFF-ISL, men med tanke på att den kostade cirka 700 kr (tror jag) för mer än 10 år sedan lät den helt ok. Undrar lite nyfiket om det finns fler på detta forum som har erfarenhet av dessa kablar....

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/09/29 :  15:05:59  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag har använt olika Isoda-kablar på varierande ställen i min anläggning och överlag låter de mycket bra, de flesta av de kablar jag har använt är dock i varierande grad hembyggda så modellnummer vet jag inget om. Jag har inte lyckats hitta tillverkaren på senare tid och de hifi-handlare jag nämnt det för brukar se ut som frågetecken. Det som utmärker Isoda-kablarna är framförallt att de består av många olika metaller i ledarna.
Just nu använder jag en tjockare diy-Isoda mellan MC-steg och Riia, ledningarna består av en blandning av olika metaller; aluminium, koppar och mässing vilket gör att det krävs speciallödtenn för att löda den (vilket jag tror gick att få tag på via importören när det begav sig). Den här kabeln, byggd halvbalanserad, har på alla platser i mitt system slagit Supra EFF-I, Supra DAC och Audiquest G-snake. Ljudet är åt det varma hållet med en lite fyllig och rund bas och en mjuk diskant. Jag har dock ersatt Isoda-kablaget på många ställen med Audioquest Ruby som ger en lite mer luft och upplösning men ändå besitter en ganska varm karaktär.
Jag har i mitt system haft andra Isoda-kablar bestående av tunnare ledningar med andra materialsammansättningar, det var länge sedan jag gjorde några seriösa lyssningar med dem men jag minns dem som okej, iaf klart bättre än Biltemas röda och Supra DAC.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000