HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare V25 vs. Pioneer DV-668AV-S
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/27 :  20:07:18  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Hej jag är kluven!

För ett tag sedan så fick jag för mig att jag skulle köpa en ny dvd spelare. det har utvecklats till att jag SKA köpa en frågan är bara vad? så jag började leta, nytt är att föredra tycket jag i dethära fallet så jag gick till en butik (som oftast är partiska) och bad dem om råd, dom sa. Pioneer 668 såklart å jag sa primare till honom så jag tog med några skivor, började lyssan. Jag och min vänn höl enfaldigt med om att primare spelade mycket bättre än pioneer i cd ljud. MEN nu är det ju så att det finns flera format på marknaden, tex SACD och DVD-A. båda dom formaten klarar pioneer men inte Primare . ett av mina mål från början var ju att min spelare skulle klara av dom formaten!
så vi testade att spela en SACD (som man kan spela i en vanlig splare) i Premaren och det lät mycket bra! när vi sedan bytte till Pioneer och därmed SACD formatet så blev det än bättre. Hmmmmm


OK lite förutsättningar:
Jag tycker design är mycket viktigt. Jag lyssnar ca 90 - 95% på cd (har inga sacd / dvd-a men kommer köpa i framtiden om spelaren klarar formatet) och rästen på dvd. Som jag sa tidigare så var en av grunderna att den skulle vara mer framtidssäker (sacd / dvd-a och DVI vilket inte Primare har) hmm va det nå mer? JO

bara för att krongla till det så kommer Yammaha och Marantz att släppa nya multispelare om ca 6 veckor som ska vara otroligt bra! ska man kanske vänta och se?

bara en grej till Jag får köpa primaren för 8k istället för 13k


VAD SKA JAG GÖRA???

//Peter

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/27 :  20:34:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
Vad har du nu? OM det inte är akut så hade jag väntat på de nya spelarna...
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/27 :  20:38:54  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
jag har en gamma pioneer dv-343 tror jag den heter från stenåldern, och den var dålig redan då

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/27 :  20:43:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
Ok. Jag tycker du ska kika på Philips kommande Philips 900SA(efterträdare till den så omtalade och nu smått legendariska 963SA) eller Yamaha DVD-S1500. OM du dessutom kan modda själv kan du ju göra det. Kanske med lite LC Audio prylar. Då får du nog riktigt mycket ljud för pengarna!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/09/27 :  20:51:49  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Primare kommer nu även med en efterföljare till V25 som heter DVD26.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/27 :  20:59:51  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Marbrink --> klokt! ska försöka göra det! kikade på Philipsen och den va ju inte vacker för 5 öre [=(] och Yamahan ser ju inte så het ut häller men den kanske är bättre än vad den ser ut att vara

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:00:17  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
tober, vad kommer Primaren att kosta har du en gissning?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:01:36  Show Profile Send Smackman a Private Message
Tänk på att pioneer 668 har en väldigt vass bild också ,är du inte nöjd med cd-ljudet från Pioneeren så kan du alltid köpa en separat dac senare..
Jag har en Pioneer 668 själv och tycker den låter väldigt rent och öppet med mkt bra 3-d känsla i cd ljudet så jag är nöjd ialf.
Mvh


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:08:38  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
bara för att krongla till det så kommer Yammaha och Marantz att släppa nya multispelare om ca 6 veckor som ska vara otroligt bra! ska man kanske vänta och se?

En fråga Smallsuper_man!
De nya multispelarna ifrån Yamaha och Marantz, är det DVD-spelare med alla format eller CD-spelare som även har SACD och DVD-Audio. Såg ju på mässan att tex Advantage Freja var en CD-spelare som även spelade 2-kanals SACD.
Ps När ska den här format soppan stanna vid ett format egentligen, tycker att det börjar spåra ur lite, men det är jag det

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:19:39  Show Profile Send perob a Private Message
Jag gick med samma tankar för ca ett år sedan... jag tänkte i banorna att ha "en" maskin för både CD och DVD. Jag spelar precis som du 95% vanliga CD-skivor och jag prioriterar riktigt bra 2-kanalsljud. Jag stod och velade mellan tre alternativ;

1) 1st "riktigt bra" DVD-spelare typ Primare, Arcam etc
2) 1st "riktigt bra" CD-spelare + 1st "budget DVD"
3) 1st "hyfsad DVD som är bra som CD-transport" + 1st "riktigt bra" DAC

För min del blev det alt 1. (Primare V25) Jag resonerade som så att det dröjer innan jag köper SACD, DVD-audio etc och att CD-samlingen definitivt är värd ytterligare en spelare. Jag ångrar mig dock lite nu och kompletterat med en extern DAC för att få ut mer ur CD-skivorna. Skulle jag köpt idag skulle det nog bli alternativ 2...
Vad du kommer fram till beror förståss på dina behov, har du t ex stereo och TV i samma rum? Kan du leva med fler än 1st burk etc?

Det kommer alltid nya modeller och att vänta är aldrig fel... jag menar att man i princip alltid får bättre grejer för pengarna...

Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:21:30  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
FBK, håller med om soppan! men om man ska köpa en ny spelare så vill man ju att den ska klara av dom formten som finns eller hur? ok det e lite rörigt men wtf dvd-a låter faktist skitbra!!

svar på frågan: både yamaha (DVD-S2500) och Marantz (vet inte vad den heter) är dvd och SACD, dvd-a i 5 kanaler.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:27:48  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
perob, precis. men man kan ju inte vänte hala livet, då väntarman ju bara.. jag köper ju nånting nu för att få använde den nu..

jag har funderat i dom banorna som du säger oxå men jag måste tänka på min ekonomi.. som nästan alla andra. jag skulle säkert klara mig på min dvd som jag har nu för filmtittandets skull men när jag skaffar proj är den inte så het längre.. det ser ju desutom alltid lite bättre ut att ha en dvd än att ha en dvd å en cd tycker jag..

om man ska köpa cd för dom pengarna vad skulle den cdn heta då?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:36:57  Show Profile Send FBK a Private Message
Smallsuper_man!
Inget snack om att flerkanal låter bra, det är bara att lyssna hemma hos en viss Pär men när man också vill ha ut så mycket som möjligt ur CD samlingen så blir allt så komplicerat och man måste väga de olika delarna mot varandra precis som perob skrev.

Jag ska också inhandla ny signalkälla snart, så jag har följt de olika trådarna om detta ett tag. Det verkar vara ett stort problem för folk vad dem ska välja, många är i alla fall lite vilsna och det är jag också. Frågar man hembio lägret så vet vi svaret likaväl som vi vet vad vi får för svar av hifi rävarna. En del säger att dagens multimaskiner är lika bra som rena CD-spelare, andra säger att det bara är skitsnack.
Jag kommer framöver boka en Demo för att få reda lite mer på hur det ligger till, för jag är inte bered att lägga pengar på en multimaskin om den inte låter riktigt bra även på CD-skivor.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:43:14  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
grejen e den att det var 2 kanal jag har testat med den.. den låer säkert kanon i 5 / 6 kanal också men det är av mindre intressa, men det är en bra funktion. det är därför jag står ock väger hur viktigt är det att kunna spela domdära skivorna som jag kanske kommer att köpa, nångån, sen. om det var helt ovesentligt hadde jag troligtvis redan lånat hem Primaren och testat den här hemma

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/09/27 :  22:24:01  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Smallsuper_man > Vad jag vet om så kommer den att få ett listpris på 130000:-, då även ungefär samma nivå som V25 har haft.



Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/27 :  22:32:36  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hmm intressant, vet du nå mer om den? läste igenom http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=1003 men kunde inte hitta något datum. på prisjakt babblade någon om 1-2 år! kan det stämma?? annars är de helt klar vard att vänta på!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/09/27 :  22:54:39  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Jag mejlade Hans på Audioactive senast idag om det och har varit lovad specar och bilder på DVD26, CD21, I21 och SPA21 direkt efter Arken men antar att han eventuellt är iväg på mässa nu igen då jag inte fått nåt svar. DVD26 visades upp på Arken mässan och jag tror att det kommer ut till handeln nu när som helst.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:05:05  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hmm vad e skullnade egentligen?? förutom utseendet? ingen av dom har ju sacd /dvd-a samma utgångar.. ska den låt bätre eller?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:17:52  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jo, jag tänkte att det var ett bra förslag då du verkar duktig på DIY!

Alltså mitt förslag DVP900SA, LClock XO3, Lc audio moddning av analogdelen kanske, ev. nätkabel eller filter + kanske andra fötter...
Slutar nog på en rimlig summa o kommer säkert spela skjortan av det mesta...
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:28:27  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
ja det tror jag säkert.. men jag prioriterar design höggt! dvs philips har inget att göra här eller man kan ju bygga ny låda . då kommer den att matcha med rimfrost och mitt kommande rörbygge [=)]

borde man inte kunna göra samma sak med primare som med philipsen? dvs ny klocka tex? måste man ju kunna

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:32:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jo, det borde ju funka, men blir dyrare + att du inte får SACD. Yamaha kommer ju snart med DVD-S2500 som ser hyfsat snygg ut, men kanske inte tillräckligt snygg?
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:43:04  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
ja det är bla det jag försöker väga på... man vet ju inte riktigt vart det priset hamnar häller.. får fundera lite under natten så får vi se hur det blir.. grejen är den att erbjudandet på primare fö 8k står sig inte så länge.. [:|]

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/09/28 :  12:57:47  Show Profile Send crion a Private Message
Nu vet jag inte vad ditt budgettak ligger på, men jag skulle ta en lyssning/titt på Arcam DV79. SACD tror jag personligen inte på i och med att den inte finns i DVD-HD eller Bluray specen. Det gör däremot DVD-A. DVD-A kommer att släppas på betydligt mer skivor i och med de hybrid discar som kommer snart. (mer av mainstream pop/rock än de klassiska releaserna du har på SACD idag.).

Skillnaden mellan DV79 och P668 ligger på först och främst ljudet och sedan Component/SCART bilden som är av betydligt bättre kretsar i Arcamen.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/09/28 :  14:05:06  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Både Smallsuper_man och jag tycker efter tester att DVD-A låter bättre, gör inte att SACD är kritisk för hans del (gissar jag på) dock är det alltid kul att ha sas.


Klart ett test på Arcam vore bra, dock avrådde försäljaren den pga att den lät sämre enligt han (har jag för mig) dock så talade Ljudmakarn sig varm om den. En lyssningssession är nog bäst...

Dock tror jag den är lite för dyr för Supermannnen.

/Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/28 :  18:11:25  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
så nu är en v25 inhandlad... mumms

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/28 :  20:59:12  Show Profile Send FBK a Private Message
Dazzin!
quote:
Klart ett test på Arcam vore bra, dock avrådde försäljaren den pga att den lät sämre enligt han (har jag för mig) dock så talade Ljudmakarn sig varm om den. En lyssningssession är nog bäst...

Vilken butik tyckte att 79an lät sämre än V25an.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000