HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 digital förstärkare - digital signalanslutning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/09/29 :  10:46:10  Show Profile Send mwali a Private Message
Har en bättre sony receiver, DA-5000ES, som har helt digital förstärkning(S-Master PRO digital).

Idag har jag en ganska enkel digitalkabel (runt 500kr), men
bättre analoga(Eichmann Tech. Express 6) och med dessa anslutningar
låter den analoga CD-signal definitivt bättre.

Kan den digitala anslutningen, med en bättre digitalkabel, från CD-spelaren (DVP-999es, sony) låta bättre än mina Eichmann signalkablar när man spelar CD? Digitalt hela vägen till högtalarna låter ju bra i teorin iaf.

/Martin

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/29 :  11:43:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Mycket beroro på vilken typ av D/A som sitter i förstärkaren och om den är bättre än det som sitter i spelaren...

Sen kan en bra analog ge ett bättre ljud pga av att den är bättre som kabel än den digitala, dock så kommer det inte bli nån skillnad för förstärkeriet då stärkarstegen inte bryr sig om vilken typ av signal dom får in, dom jobbar på samma sätt ändå...

Dock blir resultat i ljudkvalitet olika, beroende på hur pass bra signal det får....

/Martin
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/29 :  17:11:14  Show Profile Send lasselite a Private Message
Låter märkligt. Jag kan ha fel i det här fallet, men vanligtvis görs den analoga signalen om till en digital,pulas med och förstärks. Vilket då innebär att via analogkablarna har du en digital-analog omvandling i spelarn å sen en analog- digital i stärkarn, å slutligen någon form av analogomvandling innan det blir ljud i högtalarna. Detta innebär altså att teorin om kvalisorten på DAn i spelare och förstärkare går bort. OM signalen görs om i stärkaren!

I digitalkabelfallet blir det bara en omvandling i stärkaren, vilket (som du säger) borde vara bättre.

Min stärkare har minne för olika inställningar på olika ingångar (och olika inställningar beroende på om man kör stereo eller "standard"(surround)), det skulle jag tippa på att din oxå har. Kolla inställningarna för bas, diskant, "balans" osv på dom olika ingångarna.

Jag tror inte (Surprise!) att digitalkabeln är boven eller att du vinner något på en uppgradering av digitalkabeln. Men analogkabeln kan ju vara färgande på ett sätt som du uppskattar, å då är det klart att det låter bättre. Att hitta en digitalkabel med liknande färgning lär bli i gränslandet mellan svårt och omöjligt.

Allt ovan sagt gäller alltså bara om förstärkarn gör en A/D-omvandling.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000