Author |
Topic  |
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 13:50:28
|
Thank you Audiomaniker!
Nu har jag äntligen fått svar på mina frågor och kan sätta igång med att bygga en billig och duglig audiokabel för lite längre avstånd!
Tack Tack Tack Tack Tack Tack Tack Tack Tack Tack Tack Tack Tack
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 00:56:34
|
Hej C!
Tack , !! A är glad för din skull o !!( har dock glömt vilken fråga A besvarade??, ed ;)
Mvh A*. |
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 09:44:04
|
Tja, jag fick snarare en bra kandidat till kabelbygge som föll mig på fläskläppen, snarare än en massa tjat om hur jag strippade, rippade, limmade och rimmade ihop en RG62. Senare, mätte och trätte om dess audiofila förehavanden. Alldeles för jobbigt, the A-Byte verkar enklare, lågkapacitansigare och skärmad i jämförelse.
...och billig också, faktiskt... |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:25:10
|
Hmm, ska man bygga lite längre kablar känns det än mer motiverat att använda skärmade typer. Annan riskerar man att få in högfrekvent skräp i apparaterna. Då vinner RG62 mot datakabeln i kraft av sin lägre kapacitans mellan skärm och signal. RG62 är dessutom mycket lättjobbad - lödde några nya längder senast i går. Mäta kanske man ska göra för att kolla att man inte har fått kortis. Träta avstår man med fördel från. Mvh |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 16:18:33
|
Men jag har inte hittat vart jag kan köpa in RG62, vart? |
 |
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 19:08:03
|
RG62 finns på www.ELFA.se. |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 09:07:41
|
OK tack, då har jag hittat RG62, men kapacitansen uppges ju högre än för Alpha-Byte, eller?
Alpha-Byte:
ledare-ledare: 28,5 pF/m ledare-skärm: 52,2 pF/m
RG62:
ledare-ledare, eller ledare-skärm? 42,5 pF/m
Behöver man alltid ansluta minuspol till skärmen, eller kan man använda biledaren till detta och ändå ha en skärm utanpå? Om man kan använda biledaren så blir det väl kapacitansen 28,5 pF/m, och inte 52,2 pF/m som mellan ledare-skärm.
Jag kan inte mycket om detta som jag tidigare förklarat, men det är än mer oklart nu...
|
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 10:38:19
|
Nä, det verkar som om du tolkat kapacitansvärdena felaktigt. Så här ligger det till: RG62 har en skärm och en signalledare. Skärmen är den flätade strumpa som ligger utanpå det inre plaströret, som i sin tur innehåller den plastspiral som håller signalledaren. En skärm gör precis vad namnet antyder, dvs skärmar signalledaren från att nås av högfrekventa signaler i vår omgivning. Den används också som minusledare, dvs den ström som går i plusledaren återvänder till jord via skärmen. Kapacitansen mellan RG62:s skärm och ledare är 42,5 pF/meter och är unikt låg för en koaxialkabel (annat namn för en kabel med skärm och ledare). Du bör alltid använda skärm (även i fallet datakabeln, av samma orsaker som jag beskrivit tidigare), och där är kapacitansen högre, 52,2 pF/m. Dvs du har närmare koppling mellan skärm och ledare, vilket ger sämre högfrekvensegenskaper och större risk för högfrekvent strålning in till signalledaren och vidare in i apparaterna. Datakabeln är dessutom, om jag sett rätt på bilderna, tvåkardelig, vilket är en nackdel jämfört med RG62:s enkardeliga inneledare. En enkardelig inneledare är mer robust och behåller sina elektriska egenskaper även när man böjer den. Hoppas läget klarnat! Om du nu bestämmer dig för RG62 kan du skaffa den passande phonokontakten på ELFA när du ändå beställer, eller så köper du den billigare (29,90 för ett tvåpack) på Biltema. Ett tips är också att köpa minst 10 m RG62 i stöten, dels för att det gärna går åt mer kabel i framtiden, dels för att du får ett billigare meterpris (men det har du förstås upptäckt själv...) Mvh Pekka |
Edited by - pekka.j on 2002/10/11 10:40:33 |
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 11:45:45
|
Jo, redan i utgångspriset är det halva kostnaden gentemot alpha-byte. OK! då är det bara att köpa och löda ihop en sådan. Är det något speciellt man bör tänka på när man joxar med RG62?
En till fråga. På hårdvarurescentionen av RG62 så fanns en lyxigare version av RG62 med någe som sticker ut ur kabeln -vad var det? |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 19:20:43
|
Fråga 1: bränn dig inte på lödkolven! Fråga 2: det finns såvitt jag vet tre versioner av RG62: den helt vanliga svarta, en minivariant som är grå samt ytterligare någon. De fungerar alla likadant. Det som sticker ut ur en koaxialkabel på bilder är ofta mittledaren, helt enkelt för att det ska synas hur den ser ut. Annars döljs den ju av skärm och ytterhölje. Mvh Pekka |
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 10:28:32
|
Nej Pekka,
Kabeln som jag menade var färdig med strumpa och krympslang och allt. Ur alltihopa stack två vita ledare, som om man hade två småledare extra. Var det skärmen eller något annat? isåfall vill jag veta vad som är gjort och varför... |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:56:48
|
Sorry, inte den blekaste om vad detta kan vara. Jag kom just på att den tredje versionen av RG62 är vit, men i övrigt likvärdig med de övriga. Två vita småledare låter inte som någon skärm. Ligger recensionen här på Forum? (tjugo sekunder senare) Aha, jag hittade den! Det ser ut som en kabel som används mellan grammofon och förstärkare. Jag antar att den extra vita sladden är en separat jordsladd som man kopplar mellan skivspelarens tonarm och/eller chassi samt jord. Om du inte ska ha kabeln till detta behöver du alltså inte bry dig, heller inte joxet med att tejpa ihop allting. Det blir så fint även utan krympslang och tejp, eftersom ELFA:s och Biltemas phonokontakter passar perfekt. Inom parentes kan sägas att om man får brum i kablar (ovanligt) så¨kan det hjälpa att tvinna ihop dem lätt. Det kan man inte göra om de är tejpade. Hade inte Audiomaniker en vanlig bild på RG62:an tidigare i den här tråden? I annat fall hittar du den på www.elfa.se. Mvh P |
Edited by - pekka.j on 2002/10/14 17:04:25 |
 |
|
Topic  |
|