HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ljudisolera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/12 :  11:36:04  Show Profile Send tek a Private Message
bor i lägenhet, nån som har lite tips på enklare och billigare ljudisoleringslösningar? vill ju inte gärna riva upp hela golvet och ha mig... pengar är också en faktor.

lite allmäna tips om hur man ljudisolerar så grannarna slipper höra så mkt vore ett plus... det är mest det jag är ute efter, dvs inte ljudisolera för bättre ljud utan snarare för att det inte ska läcka så mkt...

hur mkt gör saker som tavlor på väggarna och sånt? just nu har jag inga alls =)

heltäckningsmatta vore ju inte så dumt, men jag har parkettgolv som är minst sagt snyggt så det tar emot lite...

äggkartonger på väggarna kanske? men nytapetserat som det är tar det emot också... inte lätt detta.

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/12 :  15:11:16  Show Profile Send celef a Private Message
Det viktigaste är att få rummet 100% lufttät. Sedan gäller det att minska energin i rummet, det görs med absorbtion.

sound pollution
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/12 :  16:16:40  Show Profile Send tek a Private Message
jaha?

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/12 :  16:21:22  Show Profile Send Nagref a Private Message
Mycket av allt ljud som sprids mellan lägenheter kommer från ventilation och trappuppgång. Att se till att isolera med tätningslister runt dörrar som angränsar till dessa utrymmen som är gemensamma för alla i huset är vettigt.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/12 :  16:25:29  Show Profile Send mag a Private Message
Stom ljud är väldigt svårt att isolera bort, prova mjuka kuddar under högtalarna och allt annat som svänger

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/12 :  16:26:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
Bra tips mag!

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/12 :  17:09:07  Show Profile Send celef a Private Message
"Stom ljud är väldigt svårt att isolera bort, prova mjuka kuddar under högtalarna och allt annat som svänger"

Just d, efter tätning gäller det att minska energin i rummet medelst absorbtion! :-)

sound pollution
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/12 :  19:14:19  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej tek!
Jag har några gånger på Forum beskrivit de åtgärder jag vidtagit i mitt lyssningsrum för att få mindre tidiga reflexer och golvreflexer. På köpet inbillar jag mig att grannarna störs en smula mindre (fast å andra sidan kan jag nu spela riktigt högt utan att det låter illa...) Sök på mitt namn så borde du få upp några trådar som behandlar detta ämne.
Mvh

Pekka Johansson

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/12 :  20:36:15  Show Profile Send Nagref a Private Message
Pekka:
Jag tror nog att ditt högspelande hörs mer hos grannarna än om du inte hade dämpat det hela och spelat lågt...

En liten sak som jag kom att tänka på är att en parametrisk eq i basmrådet säkert skulle gynna både dig och dina grannar. Impedansen för en stående våg gör nämligen att ljudet går igenom väggen mycket lättare.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/12 :  22:12:34  Show Profile Send celef a Private Message
"Impedansen för en stående våg gör nämligen att ljudet går igenom väggen mycket lättare."

Mi nicht forstatt, forklara gärna.

sound pollution
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/13 :  03:05:03  Show Profile Send mag a Private Message
Hmm var på väg att skriva en förklaring om vad jag trodde Nagref menade, men insåg att det nog var fel så Nagref får mer än gärna utveckla lite.

Annars så är det ju naturligtvis bra att ta bort en topp i basområdet, för då kan man spela motsvarande mycket som toppen var högre :) (nja lite förenklat så blir det väl så)

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:37:00  Show Profile Send pekka.j a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

En liten sak som jag kom att tänka på är att en parametrisk eq i basmrådet säkert skulle gynna både dig och dina grannar. Impedansen för en stående våg gör nämligen att ljudet går igenom väggen mycket lättare.

Jag lobbar nu för ett fortsatt gott förhållande till mina grannar medelst just en parametrisk eq. LTS tekniska sektion kom fram till att min stående våg inträffar vid frekvensen 82,5 Hz. Just nu står eq:n på 82 Hz, en dämpning på 11 dB och ganska smal bandbredd. Vi får se var vi landar till slut. Kan också meddela att bastornen går betydligt djupare med den dimensionering av rören som du föreslog. Tack för det! Har inte pillat klart med nivåinställningen än. Kanske bör jag låna ihop en lämplig testskiva. Få se hur mycket jobb jag lägger ner på de provisoriska tornen.

Pekka
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/13 :  22:18:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kul att det blev bättre Pekka!

82.5 Hz... Det ligger väl mitt i delningen. Kunde du inte fixa det genom att ändra på fasen?

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/14 :  17:08:32  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Det har inte slagit mig. Men nu ändrade jag till ännu smalare bandbredd och högre dämpning. Verkar fungera. Men jag får väl krypa in bakom stärkarna igen för att pröva...
Pekka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000