Author |
Topic  |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 11:36:04
|
bor i lägenhet, nån som har lite tips på enklare och billigare ljudisoleringslösningar? vill ju inte gärna riva upp hela golvet och ha mig... pengar är också en faktor.
lite allmäna tips om hur man ljudisolerar så grannarna slipper höra så mkt vore ett plus... det är mest det jag är ute efter, dvs inte ljudisolera för bättre ljud utan snarare för att det inte ska läcka så mkt...
hur mkt gör saker som tavlor på väggarna och sånt? just nu har jag inga alls =)
heltäckningsmatta vore ju inte så dumt, men jag har parkettgolv som är minst sagt snyggt så det tar emot lite...
äggkartonger på väggarna kanske? men nytapetserat som det är tar det emot också... inte lätt detta.
|
din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer. |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 15:11:16
|
Det viktigaste är att få rummet 100% lufttät. Sedan gäller det att minska energin i rummet, det görs med absorbtion. |
sound pollution |
 |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 16:16:40
|
jaha? |
din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 16:21:22
|
Mycket av allt ljud som sprids mellan lägenheter kommer från ventilation och trappuppgång. Att se till att isolera med tätningslister runt dörrar som angränsar till dessa utrymmen som är gemensamma för alla i huset är vettigt. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 16:25:29
|
Stom ljud är väldigt svårt att isolera bort, prova mjuka kuddar under högtalarna och allt annat som svänger |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 16:26:52
|
Bra tips mag! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 17:09:07
|
"Stom ljud är väldigt svårt att isolera bort, prova mjuka kuddar under högtalarna och allt annat som svänger"
Just d, efter tätning gäller det att minska energin i rummet medelst absorbtion! :-) |
sound pollution |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 19:14:19
|
Hej tek! Jag har några gånger på Forum beskrivit de åtgärder jag vidtagit i mitt lyssningsrum för att få mindre tidiga reflexer och golvreflexer. På köpet inbillar jag mig att grannarna störs en smula mindre (fast å andra sidan kan jag nu spela riktigt högt utan att det låter illa...) Sök på mitt namn så borde du få upp några trådar som behandlar detta ämne. Mvh
|
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 20:36:15
|
Pekka: Jag tror nog att ditt högspelande hörs mer hos grannarna än om du inte hade dämpat det hela och spelat lågt...
En liten sak som jag kom att tänka på är att en parametrisk eq i basmrådet säkert skulle gynna både dig och dina grannar. Impedansen för en stående våg gör nämligen att ljudet går igenom väggen mycket lättare. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 22:12:34
|
"Impedansen för en stående våg gör nämligen att ljudet går igenom väggen mycket lättare."
Mi nicht forstatt, forklara gärna. |
sound pollution |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 03:05:03
|
Hmm var på väg att skriva en förklaring om vad jag trodde Nagref menade, men insåg att det nog var fel så Nagref får mer än gärna utveckla lite.
Annars så är det ju naturligtvis bra att ta bort en topp i basområdet, för då kan man spela motsvarande mycket som toppen var högre :) (nja lite förenklat så blir det väl så)
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:37:00
|
quote: Originally posted by Nagref
En liten sak som jag kom att tänka på är att en parametrisk eq i basmrådet säkert skulle gynna både dig och dina grannar. Impedansen för en stående våg gör nämligen att ljudet går igenom väggen mycket lättare.
Jag lobbar nu för ett fortsatt gott förhållande till mina grannar medelst just en parametrisk eq. LTS tekniska sektion kom fram till att min stående våg inträffar vid frekvensen 82,5 Hz. Just nu står eq:n på 82 Hz, en dämpning på 11 dB och ganska smal bandbredd. Vi får se var vi landar till slut. Kan också meddela att bastornen går betydligt djupare med den dimensionering av rören som du föreslog. Tack för det! Har inte pillat klart med nivåinställningen än. Kanske bör jag låna ihop en lämplig testskiva. Få se hur mycket jobb jag lägger ner på de provisoriska tornen.
Pekka |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 22:18:24
|
Kul att det blev bättre Pekka!
82.5 Hz... Det ligger väl mitt i delningen. Kunde du inte fixa det genom att ändra på fasen? |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 17:08:32
|
Det har inte slagit mig. Men nu ändrade jag till ännu smalare bandbredd och högre dämpning. Verkar fungera. Men jag får väl krypa in bakom stärkarna igen för att pröva... Pekka |
 |
|
|
Topic  |
|