HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 bygga analog signal kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/01 :  23:27:50  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Tänkte bygga en analog signalkbael som jag skall ha mellan försteg/slutsteg.

Läste en del av denna artikel:
http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=89

Där använder de en koaxialkabel där de tar den andra ledaren ifrån skärmen. Den ligger altså virad runt om den första ledaren med skärm imellan.

Kan man då istället köra med 2 enkla högtalarkablar (av bra kvalitet) tvinnade, altså utan någon skärm med ett minst lika bra resultat?

mvh t-rex

Edited by - T-ReX on 2002/10/02 01:25:32

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/02 :  03:26:45  Show Profile Send Lash a Private Message
Tvinnar du kablarna så blir det väl ingen skärm? Sådan koaxialkabel han använde köper du för under 10kr metern hos din lokala tv/video-handlare, så vaför krångla med något annat.

Vad jag därimot inte kan förstå är vaför man ska ha skärm på kabeln när man ändå använder skärmen som ledare, då kommer ju alla störningar in i "systemet" ändå tycker jag.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/02 :  08:59:10  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Videokabeln bör bytas ut mot RG62-kabel som har lägre impedans samt lägre kapacitans tack vare luftisolerad inneledare - som dessutom är enkardelig. Den låga kapacitansen motverkar RF-instrålning i apparaterna, dvs det som signaturen Lash är orolig för. Hade man ingen skärm alls bidde det däremot en massa störningar... :-) RG62 finns hos ELFA för någon tia per meter.
Mvh

Pekka Johansson

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2002/10/02 :  09:11:23  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Lash:

Angående störningar och koax så är det så här (enligt laborationer gjorda) att för all störning så blir det bättre när du använder en kabel och dess skärm (om jag inte minns helt fel).
I labben som vi gjorde så var det dock med en signalgenerator och ett oscilloscope, mao apparater vars hölje var jordat.

Det som händer är att den störande spänningen leds ner till jord och således påverkar mindre.
Den kan dock störa lite gran ändå men då mycket mindre.

Sen är det ju som så att störningar och dess icke vara är en hel vetskap och en lösning för en störning är mindre bra för den andra osv.

Mvh Tobias

Mvh Tobias

Edited by - tkiuru on 2002/10/02 09:12:48
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/02 :  13:07:35  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Tanken är att använda likadan kabel som jag har invändigt i stärkaren plus invändigt i högtalaren, vilken jag tror jag är överlägsen RG62an, nackdelen är att den isf inte blir skärmad,men det kanske inte gör SÅ mycket då vi pratar om 30cm kabel.

Du pratar videokabel pekka, jag ska försöka bygga en analog kabel för audio bruk, funkar RG62an lika bra här? Ska man använda skärmen inkopplad som en andra ledare som de gjorde i ovan nämda artikel då?

En annan sak, jag har fått för mig att man skall ha en kabel som är 75ohmig, denna är på 93ohm, spelar det ingen roll?

mvh t-rex

Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/10/02 :  13:16:03  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Som vanligt promotar jag:

http://www.skip.informatik.gu.se/~kmg/diyaudio/projects/max_rochlin/

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/10/02 :  17:26:34  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Man använder ALLTID koaxialkabel för att koppla lågnivå-audio!!!!!
Jag förstår liksom inte frågan!?
Spelar ingen roll om det är mikrofoner, hifi, musikinstrument osv.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/02 :  17:47:56  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Kolla på:
http://www.lcaudio.dk/strip.htm

De där signalkablarna har då ingen koaxialkabel vad jag kan se...
Vet lc audio nåt som ingen annan vet? eller är de ute o cyklar?

Tänkte kopiera deras kabel då jag har teflar (vilket är en högtalarkabel egentligen) kabeln hemma.
Så åsikter om denna vore trevligt!

t-rex

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/02 :  23:39:45  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by T-ReX

Tanken är att använda likadan kabel som jag har invändigt i stärkaren plus invändigt i högtalaren, vilken jag tror jag är överlägsen RG62an, nackdelen är att den isf inte blir skärmad,men det kanske inte gör SÅ mycket då vi pratar om 30cm kabel.

Du pratar videokabel pekka, jag ska försöka bygga en analog kabel för audio bruk, funkar RG62an lika bra här? Ska man använda skärmen inkopplad som en andra ledare som de gjorde i ovan nämda artikel då?

En annan sak, jag har fått för mig att man skall ha en kabel som är 75ohmig, denna är på 93ohm, spelar det ingen roll?

mvh t-rex

Oskärmad kabel är direkt olämpli att använda i lågnivåsammanhang.

Om du skall använda kabeln mellan drive och DAC skall den karaktäristiska impedansen vara 75ogm om det är SE. 110 ohm för ballad kabel.

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/03 :  00:04:57  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej igen, T-Rex! Har inte kollat länkarna ovan, utan kommer här med några allmänna funderingar. Först och främst är jag inte helt säker på att jag hänger med i resonemanget. Du menar tydligen att du vill ha samma kabel mellan apparaterna som inuti dem och inuti högtalarna. Men de olika kablarna har ju olika uppgifter och förutsättningar. Inuti en förstärkare är kablar normalt oskärmade, eftersom kretsarna och kablarna skärmas mot RF-instrålning av apparatlådan, sk Faraday-bur. Några använder i undantagsfall korta stumpar skärmad kabel inuti förstärkarlådor, framför allt mellan ingångskontakten och första förstärkningssteget. Men även där bör man tillse att man har låg kapacitans (dvs bra dielektrikum mellan skärm och ledare) och enkardelig signalledare, så att de små elektronerna inte blir osäkra på vilken väg de ska ta...;-). Med de korta kabellängder det handlar om så är kabeln väldigt okritisk. Själv använde jag EKUA 0,38 mm2 telefonkabel i mitt passiva försteg. När det gäller analoga signalkablar är behovet av skärmning ett helt annat. Jag förstår inte riktigt varför du framhärdar i att köra din analoga signalkabel oskärmat - på så vis ökar man ju risken att få in störningar. Rejäl kopparskärm, låg kapacitans (tack vare luft som dielektrikum) och enkardelig innerledare är argumenten som talar för RG62 (som i motsats till RG59 alltså inte är en videokabel!) mellan apparaterna. Till RG62 kan man köpa en phonokontakt som ger perfekt passform när man löder fast inneledaren till mittstiftet och klämmer fast skärmen i ytterhöljet. Hoppas detta är till någon hjälp!
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/03 :  00:28:06  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Kan bara hålla med om att RG62 är en god kabel för småsignaltransmission.

RG59/U är i egenskap av dess låga dämpning och i sammanhanget korrekt avstämda karaktäristiska impedans synnerligen lämplig som kabel mellan drive och DAC.

mvh\JM

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/03 :  00:45:55  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Min frågeställning kanske var luddig, det jag ville ha reda på var om jag kunde använda vanlig högtalarkabel till att bygga en analog signal kabel, det har jag fått svar på, då bristen på skärm skulle ställa till det för den.

Interesant är dock att lc audio bygger analoga kablar helt utan skärm, likaså supra, skruvade isär min EFF-I kabel och ser där ingen koppar skärmning heller, är enbart 2 tåtar i det "blå skum materialet"

Jag förstår inte riktigt vad du menar Morello, jag ska använda denna kabel mellan försteg och slutsteg, blir jag då tvungen att köpa en kabel som är 75ohmig? (vilket skulle utesluta användning av RG62an)

Då är jag ute efter en ruggigt bra koaxkabel att använda som analog singalkabel. Nu vet jag inte exakt vilka parametrar som är bra att titta på men vore det inte generellt bättre att ta en kabel med silverplättering och med en tjockare ledare än RG62an?

Denna:

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/18/182446.htm

Tycker jag verkar stor och fin, den har ganska låg kapacitans (54pf/m) och hög våglängd men har också enkarderlig 1,4mm silver plätterad ledare. Är denna att föredra före rg62an kanske?

Visserligen är det en triaxkabel, men genom att strunta i en av skärmarna och endast koppla in en av dem så får man den att fungera som en koax? *gissar* rätta mig om jag har fel!

mvh Anders

Edited by - T-ReX on 2002/10/03 01:00:55
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/03 :  00:48:37  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Tilläggas skall att storleken 11,2mm inte är någon nackdel då jag har ett par grova WBT kontakter att använda.

mvh t-rex

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/03 :  00:55:18  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

EFF1 är skärmad medelst en tunn folie.

Skall du använda kabeln mellan för och slutsteg är den karaktäristiska impedansen inte så viktig.
Är man riktigt petig kan man välja den så att den är lika med förstegets utgångsimpedans. På så sätt undviker man stående radiofrekvensvågor inne i kabeln.

mvh\JM

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/03 :  02:14:01  Show Profile Send DHT a Private Message
T-Rex, jag har gjort en del kabelexperiment med bla. just denna Triaxkabel. Den är gräslig! Ett vanligt Onoff-snöre lät betydligt bättre. Undvik den! I allmänhet låter silverpläterad kabel illa tycker jag. Undantag finns, som t.ex. RG214 som jag använt en hel del och varit mycket nöjd med. Den är rätt dyr, styv och otymplig dock.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/03 :  02:24:54  Show Profile Send DHT a Private Message
Angående skärmning: Det finns mycket bra oskärmade signalkablar, men det är inte alltid de är lämpliga att använda om störnivån är hög där man bor eller om signalnivån är låg som t.ex. från en skivspelare.

"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/03 :  02:56:13  Show Profile Send Lash a Private Message
Kan någon rekomendera någon kabel för att dra lågnivå inuti förstärkare/försteg, helst som går att köpa från elfa. Jag vill itne dra om allt en månad senare för jag valt fel från början.
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:50:55  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Hoppsan, där ser man, tackar för den informationen DHT! RG214 ser också rätt interesant ut, dock ganska hög kapacitans på 100pF, i vilket sammanhang har du använt RG214?

Då impedansen inte spelar någon roll blir till att testa både RG214 o RG62an med flera o se vad som är bäst!

mvh t-rex

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/03 :  14:00:50  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Har undersökt mina supra EFF-I lite mer o de har faktiskt en pytteliten tråd inkopplad, men enbart på ena sidan av kontakterna, sidan som signalen skall gå ifrån, då man bygger en egen koax, ska man då enbart fästa skärmen i ena änden?

mvh t-rex

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/03 :  15:20:02  Show Profile Send DHT a Private Message
T-Rex: Jag har använt 214 både mellan CD-försteg och försteg-slutsteg med framgång. Det är en bra ide du har att testa några olika och ta den som passar dig bäst!. Med en koax måste du ansluta skärmen i båda ändar eftersom skärmen även fungerar som minusledare.

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/10/03 :  16:02:16  Show Profile Send no_85 a Private Message
quote:
Originally posted by Lash

Kan någon rekomendera någon kabel för att dra lågnivå inuti förstärkare/försteg, helst som går att köpa från elfa. Jag vill itne dra om allt en månad senare för jag valt fel från början.

Borde inte denna Belden:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2022708.htm
fungera bra som lågnivå, både in- och utvändig?
Skall man isf ha PVC- el. PE-mantel?
Och vilken ledar-area borde man ha?

"Med en koax måste du ansluta skärmen i båda ändar eftersom skärmen även fungerar som minusledare."

Jag förstår inte vad det skulle vara för skillnad på att använda en koax.-kabel istället för en annan om man använder dessa i samma syfte. Det är väl analog lågnivå som ni pratar om? Isf förstår jag inte.
Signalen som skickas ut ur t.ex. försteget "ändras" ju/väl inte beroende på vad det är för typ av kabel man använder?

Skulle ngn. vänlig själ ta sig tid att försöka förklara för 1st "oförstående" () #85?

"Visserligen är det en triaxkabel, men genom att strunta i en av skärmarna och endast koppla in en av dem så får man den att fungera som en koax?
Varför skulle man inte kunna koppla in båda? Det ger väl bara bättre(dubbel) skärmning, vad är det jag missar?

Ni får ursäkta min okunnighet i ämnet.

Vänligen

Edited by - no_85 on 2002/10/03 16:03:13
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/03 :  18:55:45  Show Profile Send DHT a Private Message
no85: En koaxialkabel är per definition uppbyggd av endast en innerledare och skärm. Därför använder man skärmen som minusledare. Om man har kabel med två isolerade innerledare + skärm så ansluter man lämpligen skärmen i enbart en ände därför att man då inte vill att den skall leda ström.

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:02:56  Show Profile Send no_85 a Private Message
D.;
Men en analog-lågnivå-signal från t.ex. CD-spelare är ju/väl bara enkelriktad, dvs. endast pluspol (och GND, som skärmen är ansluten till), el.?
Jag förstår inte hur detta skulle ändras med en koax.-kabel.

Jag har en Supra Trico RCA hemma, för digitalt mellan DVD och 5-kanalar'n, den är dubbelskärmad, säger dom iaf.

Mvh
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:04:28  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Aha, har du jämfört RG214an med andra hemmabyggda kablar eller med komersiella kablar? Skulle vara interesant och se hur de står sig i konkurensen!

mvh t-rex

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:56:39  Show Profile Send DHT a Private Message
No 85: du tänker fel. Du behöver två ledare i en kabel (för varje kanal). Pluspol och minuspol (där minuspolen utgörs av jorden/skärmen i en koax) ström behöver alltså gå genom skärmen i en koaxialkabel.

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:17:20  Show Profile Send DHT a Private Message
T-Rex: De jag kan minnas att jag jämfört mot är Purist Audio Elementa (tror jag det var iaf..kostade runt 4000), Tara Labs Prism (nummer?, runt 500kr) Kimber PJB, RG62, din nämnda triax, "Onoff-snören" och Chris VH Silver interconnects. Om jag rangordnar mina lyssningsintryck så får det bli:
1. CVH Silver 2. PAD Elementa 3. RG214 4. Kimber PJB 5. RG62 6. Onoff-snören 7. Tara Labs Prism 8. Triax
Skillnaden mellan 2. och 3. var inte så stor. Eventuellt kan 4. och 5. byta plats, jämförde aldrig dessa direkt mot varandra.
Bäst är som vanligt att testa några olika själv!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000