HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 QRS Mercurius
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/06/26 :  14:35:28  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
QRS har ju kommit med en ny modell som heter Mercrius. Den ser väldigt fin ut på bild och verkar ju "seriös" då man läser om den. Att den dessutom är "billig" gör den ju än mer intresant.

Jag vet ju att många här har regelbundna kntakter med Hifi Cosult så det kanske finns någon som sett och hört denna nya QRS högtalare?

Är den så bra som den ser ut? Är detta det bästa man kan köpa under tex 30 000 kr???


Vänligen

Stefan B

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/26 :  15:08:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Skulle anta att det inte ens är det bästa från QRS som man kan köpa för under 30 000:-. Det som jag i så fall skulle rekommendera vore ett par begagnade Tellus. Det finns som ett par på Rodins hifi
http://www.rodinhifi.com/
Mvh Kristofer
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/27 :  02:07:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Njaaaa, nu är vi inte överens Whiskyman (undantaget som bekräftar regeln?)

Merkurius är en helt annan produkt än en Tellus. Bättre bas, mer högupplöst. Kan man tänka sig begagnat finns det alltid roliga alternativ, Martin logan SL3, Dynaudio Contour IV m fl gamla "värstingar" för dessa pengar.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/27 :  02:13:11  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Njaaaa, nu är vi inte överens Whiskyman (undantaget som bekräftar regeln?)

Merkurius är en helt annan produkt än en Tellus. Bättre bas, mer högupplöst. Kan man tänka sig begagnat finns det alltid roliga alternativ, Martin logan SL3, Dynaudio Contour IV m fl gamla "värstingar" för dessa pengar.





Hallå!

Vem eller vilka konstruerar QRS?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/27 :  08:42:02  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Då har jag missuppfattat tanken med QRS Merkurius. Jag hade uppfattat det som att Merkurius skulle vara en "sniken"-version av Tellus. Det vill säga att man inte kostat på den t.ex den 10" för basregistret som ingår i Tellus. Men om detta inte är fallet så är det givetvis fel av mig att tro det.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/06/27 :  10:05:03  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
quote:

quote:

Njaaaa, nu är vi inte överens Whiskyman (undantaget som bekräftar regeln?)

Merkurius är en helt annan produkt än en Tellus. Bättre bas, mer högupplöst. Kan man tänka sig begagnat finns det alltid roliga alternativ, Martin logan SL3, Dynaudio Contour IV m fl gamla "värstingar" för dessa pengar.





Hallå!

Vem eller vilka konstruerar QRS?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-





QRS är HifiConsults märke, jag tror att det är Olle Mårtensson som står för designen. Sen är QLN inblandade oxå, bak på mina Callisto står det nåt om att QLN har gjort/designat högtalaren, kommer inte ihåg exakt, är inte hemma nu...

Nej usch, jag svamlar bara, nån annan?

/P

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/27 :  10:26:41  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jo, QRS är HiFi Consults "eget" märke. Det startade med QRS 500 för ganska länge sedan då man moddade en befintlig Qln-högtalare och fick en försäljningssucce via Hifi direkt-kedjan i sverige.

Idag har man helt egna modeller som börjar med Callisto, Mercurius, Saturnus, Neptunus och nästa objekt in är en ny Jupiter (dregel)...

Modellerna tas fram tillsammans med Qln med Olle som pådrivare och oförtröttlig framlyssnare av komponenter, krestlösningar, elementval etc. För besökarna i Alingsås finns som regel minst en halv- eller nästan-färdig produkt som man får provlyssna. Denna brukar stå så i många månader mellan provlyssningar och mätningar och till slut brukar man närma sig den färdiga lösningen. Till del är det alltså hifi-folket själva som påverkar ljudet!

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/27 :  10:40:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det är ju en av de riktigt trevliga sakerna när man besöker HifiConsult.Mvh
Kristofer

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/06/27 :  11:15:23  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo jag instämmer att det är en rolig sak med Hifi Cosnult, detta att kunna se hur en ny högtalare föds. Det är också en sak som får mig som ny självbyggare av högtalare att inse hur svårt det är att bygga högtalare. Trots all kunskap Olle mfl har, och trots all mätutrustning, så tar det månader av provlyssning innan de får ihop en högtalare som de tycker är bra nog att börja tillverka.

Tillbaks till Mercurius igen, är det verkligen INGEN som hört denna nya QRS skapelse????


Vänligen

Stefan B
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/27 :  11:29:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Tillbaks till Mercurius igen, är det verkligen INGEN som hört denna nya QRS skapelse????


Vänligen

Stefan B





Jag ska upp till HC i nästa vecka, lovar att lyssna på dem då!

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/27 :  11:38:25  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jodå Stefan B, jag har hört dem och de är bättre - i slutgiltig variant - på allt än Tellusen . men jag får väl sansa mig en smula med tanke på att man har koppling till bygget. Provlyssna själv, det blir kul!!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/27 :  11:52:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hur skiljer de mot Tellus. Vilka delar är framförallt bättre än Tellus?Mvh Kristofer
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/27 :  12:25:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Skulle jag välja så säger jag basområdet. Tightare och mer nyanser.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/27 :  12:31:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Är det på grund av att de använder mindre element,eller hur är det?Mvh Kristofer, som blir mer och mer intresserad av dessa högtalare.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/27 :  13:13:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tråkigt bara att man får så lite i inbyte för Tellus.I annat fall så skulle det kanske kunna vara ide´ att byta upp sig?Mvh Kristofer
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/06/27 :  13:22:37  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
fråga till sladd:om du jmfr dessa nya QRS merkurius med andra högtalare är de då att betrakta som prisvärda ?, du nämner ju flera beg alternativ som tror jag kostade betydligt mycket mera vad avser nypris.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/27 :  13:23:51  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Tråkigt bara att man får så lite i inbyte för Tellus.I annat fall så skulle det kanske kunna vara ide´ att byta upp sig?Mvh Kristofer



Vad får du för ett par Tellus i inbyte???

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/27 :  13:40:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har för mig att det var 8000:- eller nåt för en högtalare som kostade 16900:- när jag köpte dem. Men jag är inte helt säker, men i varje fall, så var det bättre att behålla dem än att köpa ett par Callisto till surroundkanalerna. Så numera så går Tellus som surround i min hemmabio. Får se ifall det blir ändring nu efter mässan.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/27 :  13:59:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Jag har för mig att det var 8000:- eller nåt för en högtalare som kostade 16900:- när jag köpte dem. Men jag är inte helt säker, men i varje fall, så var det bättre att behålla dem än att köpa ett par Callisto till surroundkanalerna. Så numera så går Tellus som surround i min hemmabio. Får se ifall det blir ändring nu efter mässan.Mvh Kristofer




Vad vill du ha för dem???

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/27 :  14:12:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har ännu inte kommit så långt så att jag har planerat att sälja dem. Men ifall så tar jag kontakt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/27 :  14:51:11  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Jag har ännu inte kommit så långt så att jag har planerat att sälja dem. Men ifall så tar jag kontakt. Mvh Kristofer




Oki, hör av dig om det blir aktuellt...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/27 :  22:54:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej swingpjatt!

Det är lite svårt att jämföra högtaleri sådär ur minnet. Om man tar bort den begagnade avdelningen och bara pratar om nya högtalare i prisintervallet runt max 20 lapp så vet jag inget annat jag skulle reflektera över. Det inkluderar sådana jag hört ordentligt bredvid Mercuriusen: Infinity Kappa 600 och Mårten Design Monk.

Så prisvärda är ordet!
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/06/28 :  08:46:02  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Tack Sladd för den recensionen, det verkar mao som om QRS merkurius är ett bra val om man vill komme ett snäpp längre på vägen mot HI-FI nirvana och detta då till ett bra pris och med hög WAF, jag ser verkliken fram emot Arken mässan & besök hos hi-fi consult, och låter de då så bra som det verkar då är det troligt att det blir ett inköp.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/28 :  08:47:52  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ursäkta en fråga som jag kanske borde känna till men vad kostar ett par Mercurius???

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/06/28 :  09:03:40  Show Profile Send gromit a Private Message
Finns det någon som har en bild på Mercurius? Ser de exakt ut som Tellus eller?
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/06/28 :  09:32:56  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Till Pjotre / Gromit : bild och pris 22500:- finns i senaste ex av Hi Fidelity.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000