HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MP3 och r3mix (anti-HiFi)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/07/01 :  10:02:42  Show Profile Send KC a Private Message
När jag forskade om mp3 codecs och inställningar kom jag över
denna sida: mp3mix.net.
De verkar ha bra koll på mp3 tekniken, men usch vad dålg kol
de har på musikproduktion och reproduktion. De är verkligen
anti-hifi och lika blint säkra på sin sak som ....nä.

Kolla detta lilla stycke:
[i] you find MP3@256 to be of inferior quality compared to the original cd, you're very likely to be doing something wrong with the test (correct decoder, no objective double blind testing, DSP filters distorting the process, ...) Maybe ]this is something for you. [/i

Helt otänkbart att det kan finnas nån som helt enkelt hör skillnaderna?

Det roligaste kommer. Det "this" som de refererar till i citatet ovan leder
hit: myths. Klicka
på MYTHS länken i navigationsarean till vänster om denna länk bara tar dig
till hemsidan.

Kommentarer på myterna? Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta!
Jag känner på mig att det är tämligen lönlöst att svara dem som de uppmanar en till.

/KC

Ändrade lite i rubriken bara, handlar ju egentligen inte om MP3

Edited by - KC on 2002/07/01 11:33:0

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/01 :  12:14:39  Show Profile Send Morgan a Private Message
Intressant sida om myter i hifi-världen. Tyvärr befäst med vissa sakfel, om man säger så ;) Jag har läst den förut, men inte orkat kommentera. Kanske ska jag orka mec en kort kommentar idag...

Om rörförstärkare. Visst - ibland dålig dämpfaktor på grund av hög utgångsimpedans. Kan leda till diskantfall på grund av interfacet med högtalarens impedans som ger lågpassfilterverkan.
Och distorsionen är oftast högre än för transistorförstärkare. Men det är skillnad i hörbarhet på dist och dist. Själv föredrar jag ljudet från dagens mest avancerade, lågdistande OP-förstärkare framför rörljudet - särskilt med hörlurar. Jag gillar AD825 exempelvis.

Och vinyl, ja... Den knäpper och skrapar och basen är närmast i mono och kanalseparationen och... så är det det här med transientförmågan. Den är fin. Själv föredrar jag CD för bekvämlighetens skull, och för att den usik jag gillar bara finns på CD. Och till viss del för ljudets skull.

Själv har jag A/B-testat CD mot MP3 blint, med olika kompressionsförhållanden. Jag använde sennheiser HD600 och en bateridriven hörlursförstärkare. En batteridriven Laptop stod för signalen. Med MP3 256kB/s konstant bitrate så var skillanden knappt hörbar - det var bara en viss färgning av transientljud från stränginstrument som var direkt påvisbart, men stor koncentration. men jag prickade in de två formaten i blindtest, kan vara kul att notera. Jag skulle dock utan problem kunna leva med MP3 till högtalarlyssning, som ju ändå är befäst med överhörningsproblem och rumsproblem i så rikt mått att det är en större felkälla än själva mp3-kodningen. (provokativt uttalande, inte sant. Är jag allvarlig eller ironisk?)





MVH
/Morga
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2002/07/01 :  14:09:49  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Morgan: Vilka sakfel är det som finns på den sidan?

joakim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000