HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på aktivt filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/01 :  13:46:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Smulgeten:
Gemeni tillverkar studioprylar som man kan köpa på Ljudia. Hittade ett analogt 3 vägsfilter. Kanske låter skit men va fan för 1295 kr så kan man prova. Har dessutom både rca och xlr.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/10/01 :  14:00:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag använder också 2" med 111dB och 15" med 101, skulle aldrig använda analoga filter. Många av inställningar som kan göras i digitala delen funkar inte att göra analogt.
Använder själv BSS omnidrive compact.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/01 :  14:07:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
Visst funkar det med nivåskillnad i känslighet inom Pro-Audio. De har ju en volymkontroll på varje slutsteg så de kan ställa nivåerna där (eller i mixern om man har den möjligheten men det är nog ovanligt). Det gäller ju sällan hemma i soffan dock.

Edited by - UrSv on 2004/10/01 14:10:30
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/10/01 :  14:17:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Finns dämpsatser att köpa annars.
Har jämfört en del analoga aktiva filter mot digitala. Om man vill ha rumskorrektion med branta filter i basen, och det vill man ha efter att ha jämfört med och utan. Ja, då finns det bara digitala filter som gäller. Har själv inte lyssnat på dom billigaste men väl filter ifrån JBL och BSS.
Dessutom finns det ju digitala filter med analoga volymkontroller på utgångarna. Så det är väl bara att prova och lyssna?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/10/01 :  14:19:51  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Använder mina digitala filter för hemmabruk och jag spelar mycket akustiskt och klassiskt, så bra filter har mindre hörbara defekter än vad en stereo med icke kompenserade högtalare har.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/01 :  14:41:55  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Mina jämförelser bygger enbart på delningsfunktionen men filtret kan väldigt mycket mer än så.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/10/02 :  10:37:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Harry up :

Det är svårt att slå dessa kombinationer på fingrarna om man ser till vad ett välkonstruerat 15"2" system kan prestera om man fokuserar på bra komponentval (säg PHL 5010 och B&C DE500 :)

Hur tycker du omnidrive compact funkar ? har du gett dig på jämförelser med ex. driverack, focusrite, mfl ?, BSS är ju lite "creme de la creme" och jag är själv mkt nyfiken.

Får man passa på att fråga vad du kör med för steg ? köpte mig nyligen ett PLX steg, mumma : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/10/02 10:41:51
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/10/02 :  16:35:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message
martinsson:
Som högtalare så har jag längst ner 2 Paradigm Servo-15, sedan JBL 2227 i sluten låda och 2450 med TracTrix horn.
Omnidriven funkar väldigt bra, brusar en liten aning, men fick bort det med 20dB dämpning på utgången. Slutstegen jag använder är McIntosh 2500 och olika ICE-power.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/10/02 :  16:58:11  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, jag har inte någon stor erfarenhet av aktiva delningsfilter
utöver det jag använder och det är Behringers CX3400,som har balanserade in-och utgångar och stora möjliheter att variera delningsfrekvenserna och nivåerna mellan dom olika frekvenserna.
Det har alla finesser som man kan kräva i en något så när normal anläggning och har fungerat prickfritt i min.
Jag har tre sinsemellan väldigt olika förstärkare, ett NAD för basen,en Andersson triod för mellanregistret och ett Hiraga 8-wattsmonster till diskanten och dessutom hembyggda högtalare och det har inte varit några problem att sy ihop ljudbilden med hjälp av CX3400an.
Köper man den dessutom från Musikhaus Thomann Cyberstore så får man den för en ganska rätt kurs!! Detta är i alla fall vad jag har provat och funnit bra fungerande till en rimlig peng,
men det finns ju alltid bättre!
lycka till, mvh Urban
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/10/02 :  17:11:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Håller med, jag har sedan ett ganska bra tag tillbaka använt CX3400 till PA applikationer där den gör ett strålande bra jobb, jag är inge vidare förtjust i CX3400:ans limmiter dock.

Som delningsfilter funkar den kanon.

Om jag köper mig ett PLX steg till (funderar på 3402) så kan jag ju köra aktivt, borde klara sig fin fint.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/10/02 :  20:14:10  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Om jag skulle testa och dela aktivt i den digitala domänen var skall jag då sätta filtret. Jag kör idag en mycket bra dac med inbyggdt försteg och filtret borde ju hamna efter detta, eller är jag helt ute och cyklar? Eller skall jag helt skita i dacen och köra bara de digitala filtren? Annars så blir det ju en extra a/d d/a omvandling, och det kan ju kännas lite onödigt
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/10/02 :  20:17:00  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
En fördel att köra i den digitala domänen är väl att man kan rumskompensera oxå, vilket inte är så illa förståss
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/03 :  21:22:08  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Du har ett PM som förhoppningsvis är till hjälp.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000