HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på vettig uppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan E
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/09/26 :  17:55:56  Show Profile Send Johan E a Private Message
Hejsan,

Jag satt i butiken och lyssnade på en Rega anläggning med små stativare och kom underfund med att jag borde uppdatera min anläggning.

Idag har jag:
Roksan Caspian MK1
Pioneer PD901-s
JPW AP3

Själv tror jag att jag får den största skillnaden genom att byta CD till något för 5-10000 kr. Därefter byta högtalare till något i liknande prisklass. I princip föredrar jag begagnat då det ger större "frihet", dvs möjlighet att byta igen.

Har forumet några bra förslag?

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/26 :  19:43:27  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Pioneer PD901-s? Låter som en Legato Link-spelare... Vad som helst utan legato link är bättre. Skulle jag köpa något i daxläget skulle jag kika på pioneers DVD-spelare i spannet 2-5000 kr. Tyvärr är dom fula som stryk, och handhavandet lär det vara si och så med (något dom delar med många andra DVD-spelare).

Fina alternativ kan vara DVD eller CD från Denon eller Cambridge.

På beg-sidan finns ju massor. Gamla spelare med multibit-omvandlare kan man få för en spottsyver och dom står sig mycket bra än idag. T.ex. dom tyngre maskinerna pioneer hade innan dom började med sitt legato link-påfund.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/09/26 :  20:07:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har haft samma CD-spelare som du och bytte den för ca 1 år sedan. Jag skulle börja med att byta den, det finns så mycket bättre spelare till vettiga priser.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/26 :  20:54:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Johan och välkommen till Hififorum

Du skriver inte något om tänkt budgett, men när det gäller beg CD-spelare så finns det en uppsjö att välja i mellan. Märken som brukar göra bra CD-spelare för det mesta är tex Arcam,Quad,Primare,Cyrus,Myryad osv.
När det gäller nya Cd-spelare så finns det inte så många som är i de billigare segmentet, utan där dominerar multispelarna dvs DVD med alla format som finns. Om jag fick bestämma så skulle du först och främst titta på Cambridge Cd-spelare Azur 640C eller DVD-spelaren Azur 540D, båda kostar drygt 3000kr och skall vara riktigt bra ljudmässigt enligt många tester i Hifi-pressen. Kolla på Hifiklubbens hemsida.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/26 :  20:59:40  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag håller med ovanstående förutsatt att din spelare är likvärdig med PD-S904 som jag ägt, en spelare utan kropp & själ! Din förstärkare har jag hört och den kan bra, om än något tillbakadragen. Högtalarna känner jag inte till. Det beror iofs på vad du är missnöjd med. Vad är du missnöjd med om du skulle konkretisera bristerna?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/09/26 :  21:12:16  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
FBK:
quote:
Cambridge Cd-spelare Azur 640C eller DVD-spelaren Azur 540D, båda kostar drygt 3000kr och skall vara riktigt bra ljudmässigt enligt många tester i Hifi-pressen. Kolla på Hifiklubbens hemsida.
Kolla även in NAD-modellerna C521BEE och C542 när du ändå är inne på Hi-Fi Klubben-spåret. Vad jag sett av tidigare trådar som tangerat detta ämne, är det hugget som stucket vilket av NAD och Cambridge som föredras. Hoppas att du bor så till att du kan besöka en Hi-Fi Klubben-butik för provlyssning.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Johan E
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/09/26 :  21:19:30  Show Profile Send Johan E a Private Message
Högtalarna är från 1985 och var klart bättre än AudioPro 2-25 som på den tiden var "budgetHIFI". Jag tror kombinationen av CDn och högtalarna gör ljudet lite vasst. Förstärkaren tror jag kan hänga med ett bra tag. Hittar jag en beg Primare D20 till rätt pris tror jag att jag köper den som ett första steg. Sen tänker jag mig att jag skulle låna hem Dynaudio och se....
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/09/26 :  22:28:38  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag har en likadan spelare som bara körs som transport nu för tiden. Vet inte riktigt om man kan beskylla den för att vara för vass. Nu var det visserligen länge sen jag lyssnade på den analoga utgången på den, men livlös är det jag kommer ihåg som den stora bristen.
Men kör man den ihop med en trevlig separat dac blir det mumma..
Go to Top of Page

Johan E
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/09/26 :  22:30:40  Show Profile Send Johan E a Private Message
OK, det är kanske ett alternativ. Vad ska man titta efter om man ska ha en separat DAC?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/09/30 :  16:54:16  Show Profile Send Nitram a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32336

Kan kanske vara något för dig.

och...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32190




Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/09/30 :  21:24:34  Show Profile Send ninja a Private Message
Quad 99 CD-P CD !?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=6903
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/09/30 :  23:17:35  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Rega Planet 2000.....MKT prisvärd för cirka 8k

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/01 :  05:04:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Musical Fidelity har en DAC, X-DAC v3 för ca 7000:-, en beg. v2 går för betydligt mindre pengar. Räcker nog långt för ett bättre ljud.

Bravo
Go to Top of Page

Johan E
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/10/03 :  21:04:23  Show Profile Send Johan E a Private Message
Efter lite funderande har jag kommit fram till att det låter vasst... Speciellt vid lite högre volymer blir jag snabbt lyssningstrött.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:17:02  Show Profile Send Snutten a Private Message
Johan E: precis vad jag tycker, det lät vasst och liksom skar i öronen i diskanten. Största förbättringen när jag bytte spelare var i diskanten, så mycket skirare och behagligare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000