HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HIFI Bänk & Pyspunka
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2004/09/27 :  16:18:46  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Har en Solid Tech Bänk som är några år, den med luftdämpning, (Cyckelslangar), ni vet.
Jag har tröttnat på att laga pyspunka, och tänkte ta bort cyckelslangarna och försöka hitta något annat att dämpa hyllorna med.
Är det någon som gjort detsamma, eller har något tips, så vore jag tacksam.
Bänken måste "låta" lika bra eller helst bättre.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/27 :  16:28:52  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Har du testat att byta till en annan slang? Det borde väl inte bli pyspunka på alla?

Squashbollar är det många som har använt att ställa grejer på. Jag har inte provat det själv dock.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/09/27 :  16:35:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Äntigen en fråga som jag kan svara på, är i branchen :-)

Köp slangar i butylgummi,(många tävlingscyklister använder det) lite dyrare men dom håller oxå.
"Vanliga" slangar som du köper för typ 30-50 :- innehåller för mycket plast,
och därmed så "släpper" dom ut luften direkt genom det sk, gummit.
Butylslangar brukar kosta mellan 100-200 kr / st.(finns dyrare oxå)
Om du inte skulle få tag i dessa, hojta till så kan jag hjälpa dej.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/27 :  18:01:27  Show Profile Send freann a Private Message

En annan lösning är att använda Solid Techs "Feet of Silence" under apparaterna. Då kan du behålla racket (om du släpper ut luften ur slangarna helt).
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:36:02  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Har du testat med en annan gas?
Om problemet är att luften difunderar ut genom gummit vore en större molekyl en lösning.
cigarett-tändar gas är ju propan, en stor och redig molekyl, men jag är osäker på om plasten gummit håller för det eftersom båda är kolväten. Gasen kan verka upplösande på gummit, jag har själv ingen erfarenhet av petrolium-produkter.

Testa att fylla med koldioxid... Kylspray from Biltema eller Clas Olsson. (försiktigt, eftersom gasen kommer att utvidgas ordentligt när den får rumstemperatur.)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:56:43  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Gaffa; jag tror en annan slang är ett bättre val, då vatten lyckas avdunsta ur anordningar som kör med Silikonslang, finns de som hävdar att tygon är en slang som sätter stopp för det.

Jag menar lyckas vatten avdunsta genom en slang så borde en gas kunna det också.
Har dock ingen fakta att luta mig på så rätta mig gärna om jag har fel.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/28 :  00:49:45  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Dazzin; poängen är att olika molekyler diffunderar genom material med olika hastigheter beroende på storleken på molekylen och beroende på om gasen/materialet består av dipoler.

Den freon-molekyl som finns i Nike Air-skor är vald just därför att den är väldigt stor och inte difunderar igenom gas-blåsan. Den håller alltså trycket länge.

Vattenmolekylen är väldigt liten, CO2 är betydligt större, och störst är Butan av de gaser vi nämnt hittills.

Edit: Då räknar jag ju inte med Freonet i Nike Air, som är jättestor och dessutom svår att få tag på.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2004/09/28 02:55:48
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/28 :  02:09:13  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Varför inte en bit skumplast (med passande storlek/densitet)?

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/09/28 :  08:42:42  Show Profile Send Nitram a Private Message
Discs of silence kanske funkar... Eller oxå säljer du bänken till mig om den är två apparater bred och hög...

PS. om någon känner till nån som har en sådan till salu får du gärna höra av dig...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2004/09/28 08:43:44
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/09/28 :  14:10:14  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Gaffa; Ok, jag litar på dig Men butan tillhör inte den en av de mer reaktionsbenägna gaserna? Isf skulle han kunna få en jäkla kanon-anläggning!

Men bra iaf men lite mer information, nu var man lite klokare
/Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/28 :  15:42:38  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Menade Gaffa verkligen allvar om tändargas? Jag tolkade det som ett skämt att ha väldigt brännbar gas under ljudanläggningen.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/09/28 :  16:07:51  Show Profile Send Klenkar a Private Message
använd Väte, den lättaste gasen, då kanske dina prylar får ett lyft................

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/28 :  16:22:36  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Klenkar- För vätgasmolekyler är ju kända att vara stora

Butan skulle nog inte jag använda då det känns som man kan få ett litet "värmeproblem" och sen vet man ju hur det går med de som boffar tändargas.

Freon skulle jag inte använda av hänsyn till ozonlagret.

Jag skulle nog kört med koldioxid, lätt att få tag på, rätt stora molekyler, bra om man vill liva upp trötta växter.


Gaffa- Hur spelar det in om de är dipoler eller ej?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/29 :  00:50:25  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Menade Gaffa verkligen allvar om tändargas? Jag tolkade det som ett skämt att ha väldigt brännbar gas under ljudanläggningen.
Ser man till att slangen är tom på gas när man fyller den blir det inget syre i slangen den kan reagera med. Och den gas som eventuellt sipprar ut om det inte är läckage på slange är så lite att det inte är någon risk att det ska antändas. Gasen är tung så den kommer att spridas längs med golvet. Då är ju vätgas betydligt farligare... Problemet som jag ser det med butan är att den är lite för närbesläktad med gummit, det kan ha upplösande effekt, med risk för att sömmar runt ventilen ger sig.
Butan används numera som kyl-medium i exempelvis Electrolux-kylskåp.

quote:
Gaffa- Hur spelar det in om de är dipoler eller ej?

På samma sätt som bensin/olja och vatten inte blandar sig. I alkoholer finns en OH-grupp som verkar som dipol, men en vanligt kolväte är neutral.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000