HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vinylfråga........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anters
Member

60 Posts

Posted - 2004/09/24 :  22:34:54  Show Profile Send Anters a Private Message
Har köpt en Thoréns td165 och ett riaa steg som klarar både mm och mc pickuper.

Vad är skillnaden på mm och mc pickuper och vad sitter det på min thoréns ??

Hjälp mig, är ganska färsk i vinylvärlden........

TACKAR !!

MVH

/Anders.

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/25 :  00:10:23  Show Profile Send eliot a Private Message
MM är movin magnet, dvs själva magneten är fäst vid nålarmen ("Cantilever")
MC är moving coil, dvs rörlig spole och då är det den som rör sig med nålen.

Principen är i båda fallen densamma och bygger på induktion: när en magnet rör sig i en spole "induceras" (läs: skapas) en ström i spolen....samma sak händer om man vänder på det och låter spolen röra sig.

Eftersom den rörliga delen skall vara så lätt som möjligt så försöker man i MC fallet klara sig med så få varv i spolen som möjligt men då signalstyrkan (=den skapade strömmen) är proportionell mot antal varv har MC-pickuper lägre signal och måste förstärkas mer.

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/25 :  10:50:40  Show Profile Send Loopen a Private Message
Vad heter din pick up? Kolla namnet och ev betäckning eller ta en bild så kan säkert någon hjälpa dig. Original på gamal Thoren brukar vara någon MM från Ortofon men många byter till bättre med tiden.

Lycka till.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/25 :  17:00:41  Show Profile Send Blue a Private Message
Vanlig fråga detta. Att testa om du har en MC eller MM bör vara ganska enkelt i ditt fall.

1. Ställ RIAA-steget i MC-läge och koppla till förstärkaren (vanlig linjeingång).
2. Sätt igång och lira.
3. Se hur de låter: Blir ljudnivån låg och ljudet kvävt och "bumligt", ja då är det en MM-pickup du har. Låter det däremot bra eller hyfsat bra så är det en MC.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Anters
Member

60 Posts

Posted - 2004/09/26 :  14:29:46  Show Profile Send Anters a Private Message
Tackar för svaren !!!!

Nu ska här lyssnas och provas !!


MVH

/Anders.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/09/26 :  16:00:42  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag skulle inte ha gjort så som Blue rekommenderar dig att göra. Jag skulle istället ha satt RIAA-steget i MM-läge och prövat. Får du då en alltför låg signal så är det en MC-pickup du har (notera dock att utnivån från en skivspelare ofta är något lägre än utsignalen från en CD). Om du gör som Blue säger så är risken att du överstyr phono-steget då förstärkningen blir alltför hög.

Moderator på http://www.vinylengine.com/

Edited by - Pipes on 2004/09/26 16:03:00
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/26 :  16:28:02  Show Profile Send eliot a Private Message
Gör som pipes säger - det omvända kan få obehagliga konsekvenser.

Det är ofta det första steget som förstärker signalen från en MC-pickup så att den motsvarar signalen från en MM-pickup som är dåligt på "enklare" RIAA-steg. Det kan då vara lämpligt att använda en stepup-transformator och MM-ingången.
- De flesta rörförstärkare med MC-ingång har en stepup-trafo direkt på MC-ingången eftersom det är svårt att få rör så tysta. Med transistorer uppnår man bra signal/brus-förhållande genom parallellkoppling av transistorer, vilket blir både dyrt och utrymmeskrävande om man skall göra samma sak med rör

- Därför brukar man rekommendera MM-pickuper för den som inte har så "avancerad" anläggning

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/26 :  17:49:51  Show Profile Send Blue a Private Message
Anledingen att jag rekommenderade att testa i MC-läget är att det då helt enkelt blir enklare att veta om det är en MM eller MC. En högnivås-MC kan ju låta helt okej genom ett MM-RIAA, eller hur? Så då blir det svårt att säga om man har en högnivås-MC eller en lågnivås-MM... När det gäller högnivås-MC brukar man väl ofast rekommendera MM-RIAA, eller ett MC-steg som man kan anpassa?

Sedan vete katten om "mitt" tillvägagångssätt kan få "obehagliga konsekvenser". Det har i alla fall aldrig inträffat mig. Vad är det som skulle hända menar du?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/26 :  18:09:08  Show Profile Send eliot a Private Message
- Det är aldrig bra att överstyra ett steg och Du måste vrida ner volympotentiometern annars kan det bli öronbedövande vilket kan skada både hörsel och högtalare

Överstyr man ett steg så klipper signalen och som resultat bildas högfrekventa distortionsprodukter vilket inte är hälsosamt för efterföljande steg....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/27 :  10:29:09  Show Profile Send Blue a Private Message
eliot: Jo det är jag med på, men intressant nog är det ju inte alls vad som händer när du matar ett MC-RIAA med högnivås-MM. Istället blir ljudet som nämnt väldigt lågt, kvävt och basigt. Jag kan inte förklara det tekniskt varför det blir så, men det är iallafall min erfarenhet. Slår man om till MM låter allt bra igen, så någon skada tror jag knappast att det sker.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/09/28 :  12:39:14  Show Profile Send NtR a Private Message
Nja, Blue, det kanske är så på det MC-steg DU testat, men långt ifrån på alla andra. Testa i MM-läge, då kan det inte bli fel iaf.

Sen en sak som garanterat blir följdfrågan vad det lider; om du nu ska byta, ska du ha en MM el MC? Gå inte på att MC alltid är bättre för att det är en dyrare princip, personligen tycker jag MM är bättre upp till rätt många tusenlappar.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/28 :  16:39:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
intressant nog är det ju inte alls vad som händer när du matar ett MC-RIAA med högnivås-MM. Istället blir ljudet som nämnt väldigt lågt, kvävt och basigt. Jag kan inte förklara det tekniskt varför det blir så, men det är iallafall min erfarenhet.

Det har med lasten att göra. MC kopplas över ett lågt motstånd på t.ex 100 ohm eller till och med lägre, t.ex har Pac en pickup som
ska ha 25 ohm last har jag för mig. Kör man in MM i detta så blir ljudet väldigt konstigt. Standardlast för MM ligger på 47000 ohm.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/28 16:45:05
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/28 :  18:55:12  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Problem kan i så fall uppstå när man som på mitt steg reglerar gain för sig, och last för sig. Det är nog bra att vara försiktig här, eftersom det finns en massa olika konstruktioner av RIAA. Jag skulle testa i omvänd ordning mot Blue, bara för att vara säker.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:30:01  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Det enklaste är väl att ta loss pickupskalet och titta efter beteckningar på pickupen, lätt gjort på TP11-armen (om du nu har originalarmen) på din 165. Finns inga typbeteckningar, följ Pipe's råd.
TP11 är en bättre arm än sitt rykte ( min personliga åsikt), antiskating med tråd och vikt är en enkel och bra lösning och tonarmslagringarna håller god kvalitet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000