HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpning av oljud kring 50-80hz?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/28 :  18:57:08  Show Profile Send brumel a Private Message
Här finns en trevlig länk som förklarar lite om tubetraps.
http://www.asc-hifi.com/products/tt-setups.htm

Men TQ är alltså en lågbastrap. För mellanregistret 200-500 hz där det kan finnas störande tidiga reflexer från sidoväggarna kan vanliga tubetraps göra nytta. Det är väl bara att sno lite markskivor från närmaste byggcontainer. Att spela på bredden i rummet gör ju också att avståndet till sidoväggarna blir större och rumsintegrationen teoretiskt mindre.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/28 :  20:42:27  Show Profile Send Calle G a Private Message
Det är ju jättelätt att slippa bumlig bas... skaffa en rejäl absorbent och högtalare som inte går så djupt ner i frekvens.

Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/28 :  20:55:03  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Har ikke helt sansen for det siste forslaget. Det blir som å avbøte problemer med romakustikk i de øvre frekvensene ved å koble ut diskanten. :-)

Da anbefales heller ytterligere eksperimentering med høyttalerplassering. Bra at madrassene funker, det indikerer at absorbenter også vil fungere.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/28 :  21:09:06  Show Profile Send Calle G a Private Message
Allvarligt talat - vilka frekvenser tar min soffa hand om egentligen? (Högtalarna går ner till 65Hz -3dB)
Jag hade en sub på prov hemma och då dök det genast upp en massa otrevligheter, som jag tyckte åtminstone. Inte finns det nån TQ som skulle passa in i mitt trånga lilla hörn och göra nån nytta?

(Soffan är naturligtvis inte lyssningsposition)

Edited by - Calle G on 2004/09/28 21:12:19
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/28 :  21:41:51  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Vanskelig (svårt) å ha noen fornuftig formening om hvilke frekvenser sofaen din eventuelt absorberer her jeg sitter foran PC'en. Blir spekulasjoner, men kanskje sofaen absorberer mellomtonefrekvenser, slik at øvre bass blir for fremtredende? Med dine høyttaleres frekvensgang er det i alle fall åpenbart at problemene ikke ligger i dypbassen. Kanskje stemmer dine anslag på ca. 60-80 Hz.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:57:06  Show Profile Send Calle G a Private Message
Just nu har jag inga direkta problem med basen faktiskt, men de kommer nog när jag skaffar subwoofer. Någon djupbas har jag ju inte (ännu) :)
Min undring (och här lånar jag tråden helt fräckt, hoppas jag inte är OT?) var mer dels om soffan faktiskt fungerar som någon sorts absorbent och i så fall för vilka frekvenser, och dels om det finns någon absorbent som får plats och kan absorbera när jag får min sub.

(Soffan är en helt vanlig tygsoffa, rätt djup och fluffig - jag inser ju att man inte kan räkna ut nån absolut sanning utifrån den informationen men på ett ungefär kanske?)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/28 :  23:45:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mecka inte runt förmycket innan du har spelat in dom bara. Jag lider av ungefär samma bekymmer som du men längre upp i frekvens men det är fortfarande bas elementet. Jag ska ge det 1-2 månader innan jag börjar göra nått.

Om det ör rena rumsresonanser du lider av så gå bara sakta fram medans du lyssnar på nått basigt. Du kommer då att höra väldigt tydligt hur nivån/frekvens ändrar sig.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/29 :  00:50:16  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
"Mecka inte runt förmycket innan du har spelat in dom bara"

Du har et visst poeng der, Johan B. Lyden fra de ulike elementene vil nok blande seg bedre etter en tids innspilling, slik at ev. "humps & dumps" kanskje glatter seg ut noe etter hvert, men å ikke eksperimentere noe med plassering før høyttalerne er fullt innspilt synes jeg er forfeilet.

Uten å være altfor kategorisk, vil jeg nemlig påstå at det normalt ikke er SÅ dramatisk foskjell på en innspilt og uinnspilt høyttaler at det ikke har noen hensikt å eksperimentere med plassering. Høyttalerens generelle lydkarakteristikk er normalt der fra dag én, selv om særlig bassen erfaringsmessig ofte "løsner" mer etter en tids innspilling. Slik jeg vurderer saken, er det mer sannsynlig (sannolikt) at problemet i dette tilfellet er mer relatert til rommet enn til manglende innspillingstid for høyttalerne.

www.emmlabs.com
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/09/29 :  03:26:42  Show Profile Send redestad a Private Message
TQ 45orna måste väl inte stå bakom högtalarna? I hörnen bakom lyssningsposition borde funka alldeles utmärkt också, då ju förtätad basenergi är som starkast just i rummets hörn, vanligtvis mig veteligen. Ska väl även minska "klappekon" vilket får ses som en stor bonus.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/09/29 :  07:41:23  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det ska tydligen komma en ny basabsorbent från svanå som dämpar mellan 35hz-100hz som är åttkantig.
TQ dämpar bäst mellan 65hz-90hz.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/29 :  08:33:32  Show Profile Send Roq a Private Message
Rydberg: Hur ställer man in absorptionen på TQn - alltså vad är det som händer med absorbenten?
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/29 :  09:42:22  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Mahler> Lite konstig för man behöver i regel större grejor för att dämpa 50-80Hz.

Fråga inte mig Rydberg!! Spökeri eller inte!! Någon akustik expert är jag inte. Men funkar gör det vill jag lova!! Skall faktiskt flytta ut tv-möbeln och hifi-möbeln ca 5 cm så att jag kan dra för gardinen HELT när jag lyssnar musik!! Och så skall jag försöka madrassera hörnen på något vis.. Skära av hörnen så att säga med mjukt tjockt material!!

Satt hela kvällen igår och lyssnade skivor med Rob och hans polare och faktum är att ljudbilden är VÄLDIGT mycket tightare nu och fokus i basen är natt och dag från förrut!! Dånandet märks bara i extrema passager numera. Samtidigt är det tystare runt instrumenten på något vis vilket gör att det känns extremt fokuserat!! Måste ochså säga att basen känns djupare och ger en större känsla av mag-sup när den kickar igång ordentligt!

Blir svårt att ta bort madrasserna faktiskt!! Även om risken att tjejen fixar in mig i en madrasserad cell framöver om dom står kvar!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/09/29 :  10:56:18  Show Profile Send Bubben a Private Message
Redestad - TQ45 påverkar inte klappekon, om det var det du menade.

Roq - TQ45 ställs in genom att man skjuter den svängda delen mellan de raka delarna. Låter som mekano...men du förstår nog.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/09/29 :  11:21:37  Show Profile Send Rob a Private Message
Räven,

Låter som en interssant absorbent... 8-kantig.. Vet du något om dimensionerna på denna skapelse... Kanske något för oss som inte har tillräckligt stora hörn för att ställa dem i...

Pelle
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/29 :  11:44:09  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Mahler, basabsorbenter kan aldrig bli fel och dina experiment med madrasser visar tydligt vilket håll du måste gå mot!

Enligt Svanå så kommer den nya åttakantiga absorbenten (V-8) om några veckor. Måtten bygger 480 x 480 mm i fyrkant enligt de uppgifter jag har fått. Jag har inte fått någon uppgift på höjden.

V-8 kommer i några olika färgalternativ (träfolie).

Jag måste ändå säga ganska nätt omkrets med tanke på att den skall kunna absorbera ända ner till 35Hz och så fort dessa finns att beställa så köper jag ett par. Mina positiva erfarenheter av absorbenter och fixad rumsakustik är extremt goda.

När de nya produkterna lanseras gör man även en uppdatering av hemsidan http://www.diffusor.com

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/29 :  12:07:27  Show Profile Send Mahler a Private Message
Låter helt klart intressant faktiskt!!!!!!!!!

Hur höga skall dom vara Leo????

Inte fan kan man ha blommiga madrasser bakom högtalarna för jämnan!! *fniss*

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:19:05  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det här är bara en gisning, men även de nya basabsorbenterna borde gå att få i måttbeställd höjd. Precis som TQ45...

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/29 :  21:01:08  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm!!

Funderade lite på Tq45:orna från Svanå och de nya absorbenterna som är på G!!

Spelar det någon roll hur högt man bygger upp absorbenterna i hörnen?? Golv till tak eller räcker det med typ högtalarens höjd på ett ungefär? TQ45 är ju dryga meterna hög bara!!

Ingen risk att basen och problemen "smiter" över istället?

Bara en sak som slog mig!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/10/05 10:45:52
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/05 :  11:44:36  Show Profile Send Bubben a Private Message
Du får mer absortion om du placerar flera på varandra, kanske för att ingen bas smiter undan.
Om det behövs eller inte beror på varje rum, och hur stora problemen är. Placerar du absorbenten i hörnet så absorberar den där den står, altså i hörnet, upp till en meter.
Märker du att det låter helt OK nere vid golvet, men att det bumlar som f*n när du står på en stol inne i hörnet får du nog komma på en anordning att hänga upp absorbenten i taket.
Men det är ju rumsresonmanser vi talar om, inte det direkta ljudet. Samtidigt som rummet inte ska vara helt dött. Då är det väldigt obehagligt att både vara där inne och lyssna på musik.

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/05 :  11:53:02  Show Profile Send Mahler a Private Message
Mmmm!!

Synd bara att det är så svårt att låna hem och testa!! För en tusing kan man kanske chansa förvisso!! Hmmm!!

Men tack för tipsen Bubben!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/05 :  12:06:20  Show Profile Send Bubben a Private Message
Köp & sälj i snabb takt, med lite utvärdering därimellan?

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/06 :  08:50:18  Show Profile Send Mahler a Private Message
Med förlust!!

Nå, tyvärr är det ju så när man inte har allt inpå knuten!!

Men jag tror att ett första steg isåfall är att kontakta Svanå och diskutera med honom hur man bäst löser mina problem.

Tack för tipsen Bubben!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:18:05  Show Profile Send Loopen a Private Message
Mycket intressant detta, då jag i måndags upptäckte något som jag inte har en direkt förklaring till.

Hoppas jag inte stjäl tråden nu.

Nya högtalare som är stora golvare med porten bak. De står ca 60cm ut på en långvägg och minst en meter från sidovägg. Rummet är ca 23-25kvm. Jag tycker basen är för kraftig! Vet inte vad jag skall göra. Nu till det konstiga. I måndags började vi renovera rummet så de hamnade inne i mitt arbetsrum på 11kvm. De står 15cm från väggen och jag kan sträcka ut tån och höja volymen. På en sidan är det 30cm till sidovägg och på andra 10cm till ett gäng akustikplattor jag inte visste var jag skulle göra av. Basen borde ju nu vara förskräcklig och jag var redo att stoppa i medföljande kuddar i porten. Men va hände!! Ingen överdriven bas alls!! Frågan är nu vad man skall göra med vardagsrummet. Min fru vill inte ha dem mitt på golvet
Väggen bakom högtalarna är av spåntade spånskivor och i väggen isolering. Jag har ställt ett par akustikskivor bakom och då blev det bättre men inte nog. Det kommer att bli en utmaning så mitt rum INTE skall se ut som en hifibutik

Det verkar som vi har liknande problem du och jag Mahler.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:28:29  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Loopen,

kolla mitt svar i din medlemstråd.

(Parametrisk EQ lär kanske göra susen föressten)
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/10/11 :  15:00:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Är det någon som vet vad priset blir på de nya basabsorbenterna från Svanå?

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2004/10/11 19:26:32
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000