HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inkoppling av samma slutsteg till två försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/01/25 :  01:06:32  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag vill använda mitt "nya" 2-kanalsslutsteg (Tjidtjak) till 2 kanal samt till hemmabion. 2-kanals högtalare är hemmabiofrontarna samtidigt!

Detta slutsteg har ett par single-end samt ett par balanserade ingånger.
Dessa är kopplade tillsammans (ICEpower modulerna har bara en ingång).
Om jag har RCA till mitt obalanserade rörförsteg samt en RCA->XLR till min hemmabioreceiver kopplade samtidigt "smiter" signaler" ut bakvägen via den andra kontakten (ingången).

Vad händer med mitt avstängda rörförsteg om det kommer signaler IN på utgången?

Vad händer med min hemmabioreceiver när den nås av signaler (kanske 2V) på dess Pre-out utgång när den står i standby?

Kan något gå sönder i denna koppling?

Tacksam för svar!
Mvh Magnus Eriksson

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/25 :  01:38:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tycker det låter som något som KAN fungera personligen skulle jag undvika det.
Huruvida det fungerar eller inte kommer ju beror på inimpdansen på utgångarna när apparaterna är avstängda, vilket i sin tur beror på konstruktionen, i värsta fall kommer utgången ha lägre impedans än ingången på slutsteget (vilket faktiskt är troligt) och då kommer den största delen av strömmen flyta dit istället.

Å andra sidan rör det sig oftast om små strömmar när man talar försteg, så ANTAGLIGEN kommer inget gå sönder.

Personligen skulle jag nog inte pröva detta utan att mäta upp apparaterna (för att kolla impedanserna).

Jag har samma problem som dig, så småningom kommer jag modda min 2-kanalsförsteg och ge det en "bypass"-funktion; alternativet är att skaffa en switch men utbudet av "bättre" switchar verkar väldigt begränsad.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/01/26 :  00:35:58  Show Profile Send Manga X a Private Message
Tjena f95toli.

Du och jag har samma funderingar samt likadant rörförsteg numera.
Jag är kalas nöjd med min Xindak XA3200S mkII!!!

Men en bypass vore inte helt fel!

Mvh Magnus Eriiksson
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/26 :  06:53:39  Show Profile Send luften a Private Message
Manga X: Hör med StefanB hur han byggt switchen för singleend / balanserat. Jag antar att den endast jordar -(minus) signalen när du har i singleend läge. Vore kanske enklast att bygga om till en 2polig switch eller ett relä som "kopplar ur" det som inte används? Dvs, du får helt frånskilt ditt försteg i singleend läge, och helt frånskilt recievern i balanserat läge.

//air
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000