HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Home Theatre lyd: Bedre uten senterhøyttaler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/26 :  22:27:39  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Noen som har erfaringer med å skippe senterhøyttaleren? Enkelte hevder at senterhøyttaleren ofte roter til lydbildet mer enn den gjør nytte for seg. Jeg mener at så ofte er tilfellet fordi svært mange senterhøyttalere ikke har samme dynamiske egenskaper som fronthøyttalerne; mange har gode fronthøyttalere, men ikke en like god/kapabel senterhøytt. dessuten finnes det svært få senterhøyttalere som går lineært ned til ca. 20-30 Hz, som jeg mener er et minstekrav for å oppnå en noenlunde realistisk lydgjengivelse.

Kan man med fordel klare seg med presise fronthøyttalere som er i stand til å rekreere et multidimensjonalt lydbilde, et par bakhøyttalere og ev. en dedikert sub til å håndtere de bass-signalene som ikke sendes ut i de andre kanalene?

Mange (de fleste, alle?) Home Theatre preamps gir vel mulighet til å sende de signalene som normalt går til senterkanalen ut i fronthøyttalerne i stedet.

Selv har jeg tro på dette med å droppe senteren i lydens tjeneste, forutsatt at særlig fronthøyttalerne er av meget høy kvalitet og har et maksimalt presisjonsnivå.

Alternativet til å droppe senteren - for å ivareta den optimale lydgjengivelsen - mener jeg er å ha en meget kraftig og presis senterhøyttaler med tilnærmet samme dynamiske kapasitet som fronthøytalerne, også i bassområdet. Dette er antakelig det beste og mest kompromissløse alternativet, men dessverre også det dyreste. Ikke alle er nemlig villige til å legge så mye cash i en senterhøytaler.

Min påstand er altså: Enten bør man koste på seg en senterhøyttaler av samme kvalitet og med samme ytelser som fronthøyttalerne, ellers bør man skippe hele senterhøyttaleren. Ellers blir det totale lydbildet ulineært, og dermed rotete.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/09/27 :  08:40:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Håller med!!!
Centern ska nog vara av samma kaliber som frontarna annars tror jag att man klarar säg bättre utan.
Såvida man inte sitter för långt åt endera sidan av "sweetspot".

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/09/27 :  10:02:47  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Många små centerhögtalare är ett skämt. Särskilt om dom används i en bra stereoanläggning som byggts ut till mångkanal.
Men, en riktig center är betydligt bättre än att inte använda någon alls.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/09/27 :  12:26:06  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Håller med. Trots att jag inte har några värstinghögtalare som frontar (8.800:-/par) så har jag inte hittat någon center som matchar tillräckligt bra. Eftersom jag inte heller har så brett mellan frontarna (160 cm emellan) så funkar det bättre utan center för min del.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/27 :  12:39:38  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
För att lyssna på Musik (inte filmljud) så bör man ha tre likadana högtalare fram. Meridian bla rekomenderar likadana högtalare fram ( till deras trifield surround). Jag vet inte vilken upsättning högtalare som brukar användas vid mixningen av flerkanalsmusik, men i en del studios har jag sett att det är identiska högtalare runt om (5 st). I vissa mixningar så låter det som vokalisten står i mitten och försöker överrösta instrumenten ( kommer inte ihåg vilken inspelning det ver men någon DVD-A med Bruce Springsteen var det, tror jag), så det är inte alltid högtalarnas fel.

Info om flerkanalslyssning:
http://www.meridian-audio.com/w_paper/multips3.pdf
http://www.meridian-audio.com/w_paper/multi03.pdf

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:39:53  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Sjelden man ser at samtlige medlemmer er enige om samme sak. Desto sikrere blir konklusjonen. Takker for innspillene!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/09/28 :  08:01:16  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Intressant, jag har inte ens funderat på att prova tidigare.

Jag har funderat på att byta min center som ändå är en hyfsad centerhögtalare, men det är långt kvar till den kvalitet som mina frontar kan erbjuda. Det kommer ju mycket info i centerkanalen, så man bör ha god kvalitet på den.

Då är det bara till att ge sig in i menyerna och diregera om signalen.


- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/09/28 :  20:06:39  Show Profile Send LJN a Private Message
På vissa surroundprocessorer kan man tom. justera "balancen" mellan front och centerinformationen när man kör utan center. Är en mycket bra funktion ifall dialogen på en film är lågt eller högt mixad!

Enligt mina erfarenheter så låter en center bäst om den ligger någon/några db över fronthögtalarna i nivå.


/Lennart
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/29 :  01:18:18  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Audionet:
La oss gjerne får høre hva som skjer når du sender sentersignalene til fronthøyttalerne contra signaler distribuert til både senter og fromthøyttalerne.

Mye avhenger selvsagt av kvalitetsforholdet mellom senter/fronthøytt., men i ditt tilfelle opplyser du jo at frontene er vesentlig bedre enn senteren. Derfor interessant å få vite resultatet av et slikt eksperiment hos deg.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/09/29 :  08:28:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej LJN. Vilka högtalare har du testat det här för att komma fram till denna åsikt?
"Enligt mina erfarenheter så låter en center bäst om den ligger någon/några db över fronthögtalarna i nivå."

Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/09/29 :  08:56:07  Show Profile Send Conan a Private Message
Hej, Montana

Mycket åsikter finns det om centerhögtalarens vara eller icke vara. Här kommer mina tillskott i frågan:

Först måste man fundera på vilken uppgift centerhögtalaren har att fylla kontra vilken uppgift som lämnas åt sidohögtalarna:

1. För vanlig musiklyssning i stereo finns ingen uppgift överhuvudtaget att fylla för en centerhögtalare som jag ser det. Det är helt och hållet de två sidohögtalarna som har till uppgift att "projicera" de inspelade ljudkällornas placering och klang i ljudbilden. Eftersom ingen information finns kodad i musikmaterialet om hur en centerhögtalare ska "uppföra sig" så är det enligt min mening alltid bäst att spela upp tvåkanaliga inspelningar utan center.

2. För avspelning av stereoinspelningar i multikanal (Dolby Pro Logic II, DTS Neo m.m.) tycker jag också att det blir bäst att inte ha en centerhögtalare ansluten. Det man primärt är ute efter med att koda om signalen till multikanal är ju att få med bakkanalerna i återgivningen. Centern är därför även i detta läget endast av ondo. När jag spelar upp en inspelning med t.ex DPL II tycker jag att centern förstör illusionen av ljudbild genom att t.ex. sätta mer fokus på sångaren och andra ljudkällor som ligger i mitten av ljudpanoramat.

3. Så till återgivning av filmljud i multikanal. Här har centern sin primära funktion nämligen att "låsa" dialogljudet till placeringen av personerna på duken/TV:n. T.ex. är nästan all dialog i Dolby 5.1-mixen lagd uteslutande i centerkanalen, vilket både har att göra med att folk vanligtvis använder förhållandevis små bildkällor i förhållande till ljudbildkällorna (bredden på TV:n kontra bredden mellan högtalarna), men också därför att dialog endast i en kanal gör dubbning mycket enklare. Men även om centern har en funktion att fylla, tycker jag nödvändigheten ändå har att göra med vilken lyssiningssituatuion man har och vilken bildkälla man använder:

3.1 För återgivning av multikanaligt filmljud med en rimligt liten TV-liknande monitor (<45 tum kanske) och där man sitter och lyssnar/tittar ganska utspritt i förhållande till mitten av bild-/ljudkällornas mitt, är det oftast motiverat med en punktformig ljudkälla på eller under monitorn. Syftet med centern är här att ge lyssnare/tittare som är placerade ut mot sidorna en dialog som verkar komma från personerna på filmen.

3.2 För multikanaligt filmljud med en större bildkälla (större plasma/LCD eller projektor/duk) är det viktigare att dialogen inte kommer från en enskild punkt utan att det finns lite "bredd" på dialogen. Här fungerar nog en liknande högtalare som man använder för sidosystemet utmärkt som center. Även här är uppgiften för centern att kunna "låsa" dialogen till bildkällan för lyssnare som sitter off-axis.

4. Återstår då återgivning av multikanalig musik (SACD DVD-Audio). Här finns troligen en uppgift att fylla för centern *om ljudteknikerna har kodat in information på ett konsekvent och riktigt sätt*. Här har jag personligen väldigt begränsad erfarenhet, men jag kan tänka mig att även skivbolagen/studior inte riktigt har bestämt sig hur man ska använda alla "nya" kanaler. Här får nog framtiden utvisa om det är motiverat med en center och vilken typ av center som är lämpligast. Förhoppningsvis kommer någon slags standard inom området också så att både ljudtekniker och lyssnare vet vilken avspelningsmiljö som är lämpligast.

Summa sumarum anser jag att centern har sin absolut primära uppgift att låsa dialogen på multikanaligt filmljud till bildkällan. Storleken på bildkällan samt placeringen av lyssnarna/tittarna avgör om man behöver en centerhögtalare överhuvudtaget, men även typen av lämplig center. För återgivning av icke-multikanalkodat material tycker jag att man inte behöver använda centerhögtalare alls. Man kan öka på "sweet sopt" på annat sätt t.ex. genom invinkling mot lyssnngspositionen. Jag skulle nog ha väntat med att införskaffa centerhögtalare om inte behovet var trängande.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/09/29 :  11:12:21  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag tog mig lite tid igår eftermiddag för att leka med center eller icke center.

Förutsättningar:

Processor: AudioNET MAP V2
Front: Focal/ JM Lab Electra 927 Be
Center: Focal/ JM Lab Electra center
Mjukvara: Eagles/ Hell frezzes over DTS 5.1

Med dessa parametrar var det väldigt uppenbart att en centerkanal behövs. Precis som Conan skriver här ovanför är det möjligt att det finns en större uttalat behov för centerkanalen i vissa sammanhang.

När jag använde mig av endast frontarna utan center så lät allt ganska bra ända tills Don Henly började sjunga, hans röst blev då inte så fokuserad och tydlig. Man skulle väl kunna säga som så att han skulle behöva artikulera sig något bättre.

När sedan centern blir inkopplad så öppnar det upp sig och allt blir tydligare och luftigare.

Jag har alltså bara provat med just denna skiva och i DTS avkodning, tid fanns inte för en mer djuplodad undersökning. Men eftersom jag endast använder denna anläggning till Film/Konsert i DD/DTS läge så tror jag att för mitt vidkommande så blir det en uppgradering av centern om det skall göras något med de tre kanalerna fram.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/29 :  16:15:38  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tyckte också det blev mycket bättre med mer kompetent center och har nu "identiska" i hela fronten. Tycker inte om att köra utan center.

Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:00:01  Show Profile Send LJN a Private Message
Whiskyman: Vad jag menar är att "dialog kanalen" ofta får en lite mer naturlig "tydlighet" när nivå ställs någon/några db "upp"

Det här är en ren smaksak och beror också på hur "väl" mixad soundtracket är.

Men jag är +50 och har kanske skador från häftiga rockkonserter i ungdomen

Centern just nu är med skygglappar på är LTS-2vm2.

/Lennart


/Lennart
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:30:38  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Audionet/UrSv: OK, da funker det altså best med center hos dere.

Conan: Temaet her er i første hånd bruk av senter til Home Theatre lyd. På punkt 1. og 2. er vi helt enige, og også i konklusjonen er vi i hovedsak enige, tror jeg. For øvrig mange interessante kommentarer du kommer med under de andre punktene, synes mye av det du sier høres fornuftig ut.


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/09/30 :  01:00:09  Show Profile Send Bosco a Private Message
Världens bästa center tycker jag är att inte ha någon alls. Sitter man i mitten så ser jag ingen som helst nytta med en center, förutsatt att man har bra prylar och högtalare med bra "släpp".
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/09/30 :  18:17:38  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag har kört mina förra Magnepan högtalare utan center i över ett år. Fungerade kalas så länge man satt i mitten. Med mina nya Von Schweikert VR-4jr så har jag inte heller nån center nu. fungerar oxå bra men jag ska beställa centern nu i dagarna. För när jag ser film så vill jag inte sitta prick i mitten utan kunna slappa lite emr, ligga ner t.e.x ibland och då tycker jag inte det blir speciellt bra utan center. Men som nån sa, absolut hellre utan center istället för en dålig center.
Centern måste vara av samma kaliber som fontarna. Inte nödvändigtvis gå lika lågt ner i basen men resten av registret måste spelas på samma sätt.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/09/30 :  22:52:02  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Conan:
"För vanlig musiklyssning i stereo finns ingen uppgift överhuvudtaget att fylla för en centerhögtalare som jag ser det."

Jo i ett läge. Meridian har något som kallas Trifield och det funkar i allmänhet bra men KRÄVER en likadan center som sidohögtalare.
Man tar den del av signalen i hö och vä kanal som är gemensam och lägger det i centern.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/10/01 :  07:56:38  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Harry up:
Precis vad jag beskrev i mitt tidigare inlägg,

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/10/01 :  11:14:04  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Gemeni,
såg inte det förräns nu.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000