HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare i 3 - 4000kr klassen, förslag tack!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/09/24 :  18:12:36  Show Profile Send Mindless a Private Message
Har kikat lite på högtalare eftersom min födelsedag och studiebidrag drar allt närmare. De högtalare jag tittat på mest är nog B&W DM600 S3 och DM601 S3, samt ett par Wharfedale Dimond 8.4 som jag tycker ser hel läckra ut, men vet inte hur någon av dessa låter, skulle vilja ha lite kött på benen innan jag gör något slutgiltigt beslut. Och så hade jag tittat på ett par Quad 11L och 12L som jag förövrigt tyckte var skitfula, men ska visst låta bra.

Alla förslag är välkomna. Och snälla, gör inte denna tråd till en "jag har rätt, du har fel tråd", jag vill ha alla möjliga åsikter men inget flame.

Mvh Viktor.

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/09/24 :  18:20:15  Show Profile Send 10 a Private Message
De flesta som har lyssnat på Quad-stativarna verkar tycka att de är skitbra, så dem skulle jag absolut inte missa att lyssna på om jag var du. Mitt tips är det vanliga: Ino piP. Kan vara luriga att hitta om du inte bor i närheten av Stockholm, men väl värt besväret enligt mig.
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/09/24 :  18:24:35  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
har du tid och intresse ligger väl hfls-1:orna bra till hands?

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/09/24 :  18:32:01  Show Profile Send Mindless a Private Message
Visst DIY är ju också en möjlighet, men känner att jag inte riktigt har tid eftersom jag håller på bygga en förstärkare samt att skolan tar stor del av fritiden. Här i stan (Piteå) finns det ingen jag vet av som säljer kvalité högtalare till ett rimligt pris. Audio Video tror jag hade några OK högtalare till ett lagomt pris men då är dom inte riktigt 'eye-candy' eller vad man ska säga.

Och som jag sa, hade tittat lite på B&W modeller i 3 - 4000kr klassen, och efter vad jag läst om B&W så kan det ju inte bli fel? Och problemet med Quad 11 och 12L är väl att dom inte säljs i sverige (?) har då inte hittat någonstans i alla fall.

Mer förslag/feedback tack!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/09/24 :  18:43:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Quad säljs i Sverige. Minns ej var bara! Fråga på forumet

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/09/24 :  19:07:46  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
wharfedalarna köpte jag nyligen så jag har väl inte hunnit spela in dom än, men jag är supernöjd, byggkvaliteten är ok, ljudet är fint, rekommenderas! fast quad12 slår ju dessa golvare på fingrarna..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/09/24 :  20:58:56  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag vågar ens inte säga ett pip;-)
Dimitri
PS: Bor du i hufvudstaden?
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/09/24 :  21:19:04  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
De va attans va dessa pip rekomenderas i snart sagt varenda tråd !
Jag får nog lov att köpa dessa och testa.
För va andra säger "hör" ju inte jag .

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/09/24 :  21:32:26  Show Profile Send Mindless a Private Message
quote:
PS: Bor du i hufvudstaden?




quote:
Här i stan (Piteå)


Bor inte i hufvudstaden, vilket jag innerst inne är glad för, men visst, kan ha sina fördelar då det gäller att prova lite högtalare och sånt

Just nu lutar det mot DM601 S3 faktiskt för jag tycker bara dom är så läckra + att jag läst på lite om dom och det sägs att dom är mycket bra.
Får väl kolla upp lite mer dock, inte för att jag tror att jag skulle bli missnöjd med något av köpen men jag vill ha det jag känner att jag gillar bäst.

Tack för alla råd. Nån här som kan ge lite närmare feedback på 601:orna?
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/09/24 :  22:17:36  Show Profile Send The Leafs a Private Message
I den prisklassen finns ett riktigt kap: Celestion F30 för runt 3k. Otroligt prisvärda.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/09/24 :  22:26:22  Show Profile Send PeterL a Private Message
1. Ino piP
2. Quad 12L/11L


PeterL

Edited by - PeterL on 2004/09/24 22:27:38
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/09/24 :  22:28:44  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag håller med The Leafs jag hade celestion F30 innan dessa och dom var verkligen löjligt prisvärda, men efter att jag eldat upp dom (!) så köpte jag wharfedalarna, visserligen lite dyrare än F30 men du får mer bas i botten men ändå lagom fast, så det är fortfarande ett rekommenderat köp, men jag lovar att köper du F30 så kommer du inte att bli besviken heller, tvärtom!
kan för övrigt nämna att det ser precis ut som om celestion och wharfedale är tillverkade i samma fabrik fast finishen är något bättre på wharfedale.. 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/09/24 :  23:27:02  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
AE EVO1 är ett par mycket prisvärda stativare, kostar ca:3000kr.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/09/24 :  23:30:18  Show Profile Send matså a Private Message
Jag kan slå ett slag för Audio Pro Ego 515, som också är väldigt prisvärda Eller varför inte Focus AS 5?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/09/24 :  23:48:51  Show Profile Send Mindless a Private Message
Nån som har länk till en sida där Ino piP säljs? Och dessa Warfedale'arna, var det Dimond 8.4? Ingen som har någon feedback att ge på B&W högtalarna? Dom ser ju suveräna ut, vet dock inte med ljuder riktigt förutom det jag läst, ingen som kan ge kommentarer?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/09/24 :  23:57:43  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Mindless:
quote:
Just nu lutar det mot DM601 S3 faktiskt för jag tycker bara dom är så läckra + att jag läst på lite om dom och det sägs att dom är mycket bra./.../Tack för alla råd. Nån här som kan ge lite närmare feedback på 601:orna?
Jag tror att 601:orna är ett säkert köp. Det går säker att hitta bättre, men det tarvar tid och mycket lyssnande innan man är i mål. Att du bor i Piteå underlättar ju inte heller, som du själv påpekat, provlyssnandet.

Jag har lyssnat på 601:orna i HiFi-klubbenbutik med lite olika elektronik: Cambridge gamla 500-serie, en tidigare modelluppsättning NAD och, inte minst, min egen Denon DM31 på sisådär 2*20W. Och 601:orna låter bra med allt jag provlyssnat. Jag har i och för sig aldrig köpt några, men det beror inte på att 601:orna spelar illa eller inte är prisvärda, utan andra skäl. Gamla Carlssonhögtalare som dykt upp och spelar så pass bra att jag inte prioriterat nya högtalare till exempel.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/25 :  01:14:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Mindless!
Jag har lyssnat på båda Quad stativarna i Stockholm på
http://www.audioconcept.se/ så visst finns de i Sverige.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/25 :  02:56:54  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Det var någon som bytade ut sina 12L (?) mot piP och blev nöjd, sök i arkivet. Dock något krångliga att lägga vantarna på.

B&W brukar vara väldigt välkonstruerade.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/25 :  03:26:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det var Baltasar,,, Klart lättare att få tag i det par 12L, då har man nåt att spela iaf ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/25 :  03:30:53  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Tack för upplysningen Zalve.

"då har man nåt att spela iaf ;)"

Visst är det så. Helt klart.
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/09/25 :  09:17:17  Show Profile Send Mindless a Private Message
Quad'arna låter ju suveräna, men jag tycker att deras utseende är ett minus faktiskt. Ingen som kan ge lite närmare kommentarer på B&W'arna?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/09/25 :  10:19:12  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Eftersom många rekommenderat Ino Audios stativare piP så bör man kanske göra ett förtydligande när det gäller priset:

piP kostar INTE ca 4 kkr om man vill beställa ett färdigbyggt par, då ligger priset snarare runt 8 kkr.
Det låga priset på ca 4 kkr gäller endast då man köper dem i byggsats och rå MDF, vid val av snyggare finish får man nog räkna med att lägga uppåt 5 kkr.
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/09/25 :  11:13:43  Show Profile Send Mindless a Private Message
OK, tack för det. Då blev nog dom genast uteslutna för jag har inte tid att bygga ett par högtalare.

Väntar fortfarande på mer kommentarer om B&W'arna, mest intresserad är jag av DM601 S3'orna.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/09/25 :  12:34:53  Show Profile Send ReKo a Private Message
Mindless: Har själv precis köpt mig ett par 601:or.. Tillsammans med nad elektronik. Sökte ett billigt men bra system att ha tills jag byter lägenhet.
Var runt och lyssnade en del och efterhand växte tre alternativ fram. Dessa var Dynaudio 42 (trä..6400kr), Quad 12L (5000kr) och B&W 601 s3 (3600kr).
Tyvärr hade jag inte möjlighet att lyssna på quadarna och därav föll de bort.. Är mycket möjligt att jag hade köpt dessa annars då jag bara läst positiva omdömmen om dem.. Vill dock inte köpa olyssnat.
Av de jag lyssnade på tyckte jag dynaudio 42 var bäst.. kändes väldigt välbyggda och imponerade med ett stort ljud ur den lilla lådan.. Dessa jämfördes med JM lab chorus 706 på rotel elektronik. tyckte dynaudio var bättre på allt.
Síst ut var B&W 601 s3.. jämförde dessa med bla B&W cm2 (8000kr) och visst var cm2:orna bättre men tyckte 601:orna spelade överaskande bra.. De matchade dessutom nad perfekt enligt mig.
De var dessutom klart billigast i sällskapet och jag ville gärna hålla nere budgeten just nu..

Det blev alltså B&W 601 s3 och känns som jag gjort ett bra val. Tycker att matchningen med övrig utrustning är väldigt viktig och där funkar det väldigt bra med nad.

lycka till med ditt val

/ Ante
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/09/25 :  14:09:26  Show Profile Send Mindless a Private Message
Tack för ditt svar ReKo! Blir nog att jag köper ett par B&W eftersom jag har inte möjlighet att skrapa ihop mer pengar än till dom. Så har jag haft i tanke att senare köpa lite NAD saker (C542, och någon förstärkare, inte bestämt vilken) men det får bli vid ett senare tillfälle. Och att bygga eget är inte heller någon direkt möjlighet, hur mycket jag än skulle vilja. Ingen som kan ge lite feedback på Wharfedale'arna innan jag gör något slutgiltigt beslut?
Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/09/25 :  14:45:02  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message
>>Mindless
Jag har ett par Wharfedale 8.4 som frontar i hembion. De fungerar kalas. De kan vara lite basiga (mina måste tyvärr stå nära väggen så det bidrar ju lite) och är klena i mellanregistret, men i den priskategorin så får man räkna med "allt" inte är perfekt (eller ens i närheten). Jag kollade oxå på högtalare från B&W då jag letade hembiohögtalare men de föll mig inte riktigt i smaken. Du får inte glömma bort att en stativare ska ha ett stativ oxå, har du redan stativ spelar det ju inte in i prisbilden. För min del så skulle B&W högtalarna bli för dyra med stativ så de föll ur min valgrupp eftersom jag inte tyckte de var tillräckligt bra för att motivera prisskillnaden.

Har ett par nybyggda (är nog inspelade iofs ;) HFLS-1 som står och spelar på en annan anläggning och de högtalarna är verkligen ett par kliv upp från de Wharfedale jag själv har och de B&W stativare som jag själv lyssnat på. Dock så kräver de ju en massa tid att realisera och även de kräver stativ som fördyrar. Dock är det en höjdarhögtalare. Det var mina råd... (Om det nu kan räknas som råd ;)

Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000