HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jämfört analogt ljud med digitalt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/09/26 :  10:18:45  Show Profile Send John a Private Message
Klart att det låter sämre med bara en anläggning i köket jämfört med att spela både i arbetsrummet och vardagsrummet. Om du inte vet det så kallas det du nu lyssnar på för MONO och är mycket sämre än att, som du gjorde förut, lyssna i STEREO med ljud från två rum. Prova spela samma musik från både arbets- och vardagsrum samtidigt så ska du få se på grejjor!

Edit: Vad gäller jämförelsen mellan Pavaråttan och badrumsövningar så är jui även denna helt missvisande! Har mycket svårt att tro att badrummet är lika väldämpat som lyssningsrummet och man kan ju bara gissa vad kakel gör med röståtergivningen. Ta nu och gör om samma sak i lyssningsrummet så blir det säkert bättre.

/en john som just köpte en microanläggning att komplettera den stora för att erhålla riktig stereoeffekt (samt fler watt totalt sett)

Hörlursfrilla!

Edited by - John on 2004/09/26 10:37:32
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/09/26 :  10:43:47  Show Profile Send mus a Private Message
John skrev:
quote:
Ta nu och gör om samma sak i lyssningsrummet så blir det säkert bättre.


Var försiktig bara, att duscha i lyssningsrummet kan ha många oväntade effekter.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/26 :  11:41:39  Show Profile Send lasselite a Private Message
mus
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/26 :  11:48:54  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Swede

Det förstår du väl, att du måste jämföra äpplen med äpplen, för att det ska funka.

Efter en stunds funderande, kom jag på den alldeles självklara lösningen!
Men märk väl, att detta bara är ETT sätt att anpassa de olika systemen till varandra.

Om du trär över ett par nylonstrumpor över datorhögtalarna, så borde mp3-ljudet hamna lite mer i paritet med vinylljudet, som jag ser det.

Om det gick att med nylonstrumpor göra om en sv/vit TV till färg TV på sextio-talet, borde det rimligtvis också vara möjligt att idag omvandla digitalt ljud till analogt, eller hur!?

Först när du har gjor det, kan du få ett rättvisande resultat av ett blindtest och glöm då för guds skull inte bort ögonbindeln, som NATURLIGTVIS INTE får vara en nylonstrumpa, eftersom svåra interferenser då kan uppstå, samtidigt som en begynnande upphetsning sannolikt också påverkar objektiviteten på ett otillbörligt sätt.
Därför bör "ögonbindeln" vara utformad som en överdimensionerad jättestrut som vilar mot axlarna!

Sådär ja, NU är du redo att ge oss dina välgrundade intryck.

/Roland
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/26 :  12:12:16  Show Profile Send lasselite a Private Message
Nej, nej paradigm. Nu har du allt vimsat till det. Nylonstrumpa träs fortfarande över TVn. Å trär man strumpan över en färg-TV får man naturligtvis digital-TV.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/09/26 :  12:21:13  Show Profile Send crion a Private Message
shit, det är ju PLL tuner på den där besten, betyder det Phase Locked Loop? Eftersom jag har dual PLL jitterätarkrets på mina meridian högtalare måste Roadstar stereon vara typ hälften så bra. VILKET KAP FÖR TUSEN SPÄNN!!!!!

Edited by - crion on 2004/09/26 12:22:19
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/26 :  14:28:06  Show Profile Send paradigm a Private Message
Visst, vet jag väl att det ger digital TV och visst är det lika sant att dubbla nylonstrumpor dessutom ger 3-D.
Tänk bara om Dupontarna hade kunnat ana sådana användningsområden, OK, det var bara en kuriosa parentes, i den annars så vederhäftiga framställningen. Men prova själv vetja, så får du se att den kära gamla nylonstrumpan även kan användas i ljudsammanhang, men då med inverterat resultat, förstås!

Som sagt, testa får du se!

Kan också avslöja att patenträttigheterna nästan är klara!

/Roland
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/26 :  14:45:28  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
jag trodde att nylonstrumpor gav sex.ett ljud, eller har jag missat nåt?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/26 :  15:52:42  Show Profile Send paradigm a Private Message
Helt klart värt ett försök!
Så långt tänkte inte ens jag. Men såvitt jag kan bedöma efter ett hastigt överslag, borde det gå alldeles utmärkt efter en stund.

Självklart delar vi på patenträttigheterna ifall testet faller väl ut!

Återkom med testresultaten bara!

/Roland
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/27 :  11:52:19  Show Profile Send Skiier a Private Message

Swede: Du är HIFIForums svar på Albert Svanberg
(Fast, han till skillnad från du, saknar både poänger och substans)

Swede for skribent!
Tänk om du kunde skriva en återkommande "fredagsbetraktelse", dvs
lite kul läsning för oss HIFI-tokar inför helgen. Något att se fram
emot när veckans dagar känns tråkiga.



Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/27 :  12:50:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Paradigm: Ger inte varje maskhål i strumpan också en bit mer i uppsampling?? Eller var det frekvensen den höjde ????
PS Jag kör med 3- dubbelt = för centerkanalen !!!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/09/27 :  12:56:38  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg, hade jag ju beställt lite prylar på E-bay. Idag kom paketet!

Med spritande små steg, släpade jag mig långsamt upp för trappen, då paketet i fråga vägde över 20 kilo.



Killen jag köpte prylen av var seriös! Jag fick inte någon tegelsten, och prylen jag beställt var verkligen väl inpackad:



Herre gud, bara att komma ner till den hårda delen i paketet var en pärs. Det är knappt man ser prylen över huvud taget, men jag har redan fyllt upp en pappkasse full med strimlat papper. Killen (i London) verkar vara rätt så miljövänlig. Inga farliga fluffiga plastprylar här inte. Gammalt hederligt papper, fungerar minst lika bra!



Här skymtar man vad det kan vara!



Och här är underverket...



Och här har ni en snabbt ihophafsad uppsättning! Min vardagsrumsstereo är ju som sagt lite ihopkastad, då bara ena högtalaren är inoljad, trotts att de byggdes för snart två år sedan. Centerhögtalaren är temporärt utan element och jag har ännu inte fått upp någon projektor-duk. Latmask!



Och mitt första lyssningsintryck?

Jo, även om det är svårt att höra någon skillnad mellan stärkare och stärkare, då jag drev systemet med en Yamaha DSP AZ1 innan, kan jag ju bara säga som så att jag är barnsligt nöjd över att i alla fall lyckats köpa mig en pryl som ger äkta glädje. Det där Roadstar-systemet jag har i köket, kommer nog bara användas till Stepmania (se http://www.stepmania.com), för att jag vill gå ner i vikt.

Ni får ha en riktigt bra dag. Nu skall jag gå till jobbet!

Ha det gott,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/27 :  13:25:25  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Snygga ljusstakar dom skickade med !!! Vin oxå ???

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/09/27 :  13:36:12  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Var det en beggad 208 i paketet?

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/09/27 :  13:42:03  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Japp... en beggad NAD 208.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000