Author |
Topic |
|
vagabond
Member
152 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 20:09:27
|
Hej! Jag postar här då jag har bråttom. Min TV har plötsligt blivit galen bilden har flyttats ca 3cm uppåt utanför övre kanten. Kan man justera tillbaka den på nåt sätt, vad ska man leta efter i så fall? Jag ser bara två pottar som lämpar sig för justering - en som det står 'focus' och på den andre 'contrast'. |
Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt. |
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 21:59:17
|
vagabond: vad är det för tv det gäller, ny/gammal, osv? |
//air |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 22:11:35
|
Låt bli focus och den andra skruven, jag tror inte de är till för det du söker. Borde det inte finnas plats för ett off topic forum för elektronik här? Jag tycker det inte verkar finnas något lämpligt svenskt forum för liknande frågor någonstans, men säg gärna till om det finns. Jag försöker själv reparera min trasiga TV just nu och skulle också uppskatta om det fanns duktigt folk att fråga om råd.
|
Edited by - Lash on 2004/09/22 22:13:35 |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 22:35:28
|
www.elektronikforumet.com |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
|
vagabond
Member
152 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 23:37:43
|
En gammal 28" KENDO men den har en bild som slår allt- eller så vägrar jag acceptera sanningen och slänga skräpet. Jag postar vidare på elektronikforumet (tack för länken) men ni får gärna komma med förslag. |
Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt. |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 07:59:25
|
Hade en gång en gammal luxor som det fanns två jkusteringsmöjligheter om man tog av baksidan. De var markerade som V.pos V.siz H.pos H.siz plus att det gick att justera "midjan" på bilden. Har dock skruvat i en nyare philips utan att hitta motsvarande, någon som vill köpa en halvtrasig sliten 28tums philips. |
Hjelm |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 08:02:42
|
Kan gå att justera, men ! Har den blivit så helt plötsligt så har du ett komponentfel i tv:n Samt tänk på att det finns högspänning i en tv. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 08:25:30
|
Skulle i och för sig kunna vara vridpoten som brakat ihop och kan fungera om den vrids lite. |
Hjelm |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 08:36:52
|
Ta av bakstycket på tv:n , starta den, ta en skruvmejsel bakåfram, stoppa en hand i fickan, knacka försiktigt på kretskortet (med bakändan på mejseln) be någon samtidigt titta om bilden ändrar sig.(eller sätt en spegel framför) Det kan mycket väl vara som Hjelm säger eller att det finns ett lödfel på kortet någonstans. och fortfarande, håll fingrarna borta från hs-delen.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 12:15:55
|
Min Tv visade ett liknande fel men i mitt fall så krymte x-ledet ihop så det blev svart på sidorna.
Jag misstänkte oxå lödfel då om man knackade (inte slå) på sidan av tvn med ett hårt föremäl så återgick bilden till sitt orginalläge för att hoppa tillbaks till felet direkt.
Jag skruvade upp tvn och felsökte lite igenom att knacka å vicka men inget hände. Då testa jag att lirka lite på pottarna så va problemet löst. Va bara skit i potten som orsakat felet.
Mitt fel uppkom oxå "direkt" utan några förvarningar |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
|
|
Topic |
|