Author |
Topic |
|
Magnus Lindqvist
Member
115 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 12:48:27
|
Hej!
Har vi någon expert på förstärkare här på forumet som har någon teori om vad det kan vara för fel på min basförstärkare?
Stärkaren är avsedd för inbyggnad och inköptes från Stryke i USA för ca 2 år sen. Effekten den kan lämna ska vara 350W och har fungerat perfekt ändå tills nu.
Det som händer är att när basen(AV12) rör sig mer än ca 5mm i vardera riktning uppstår ett ljud som låter mekaniskt och jag har misstänkt att talspolen skrapar i magneten. Men ljudet finns kvar även när jag provar med en annan bas. Förmodligen är det förstärkaren som klipper men jag är inte säker.
Är det någon som kan tänkas veta vad som är fel? |
http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291 |
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 13:17:35
|
Du kan ha drabbats av sekundärt genombrott i någon av dina driv- eller sluttransistorer och om så är fallet måste berörda transistorer bytas. De är helt enklet "halvtrasiga" och tål inte den spänning som de gjorde fårn början. Detta är orsakat av överbelastning som i sin tur kan betyda att konstruktionen inte är helt perfekt i detta avseende. Bästa sättet att diagnostisera är med ett oscillskop. Du får ett märkligt hack i kurvan vid kanske 20-30 volt toppvärde och bara på ena halvperioden. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
MrIcE
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 13:19:15
|
har du någon typ av gainreglage på steget? (volym) om du har det: Mullrar/knastrar det när du reglerar gainen?
Det första jag tänker på är att själva någon komponent i steget har brunnit, kanske i filtret om du har otur.. :/
Det andra jag tänker på är störningar från andra komponenter i rummet, t.ex. dator, prova ett annat eluttag i väggen och kolla om ljudet försvinner.
bara en tanke... |
HFLS 1 HK 675 (förslag på nytt?) Van Den Hul |
|
|
Magnus Lindqvist
Member
115 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 14:26:49
|
Det finns volymkontroll och steglös fasvridning som på de flesta andra basförstärkare. Det finns inget knaster i volympotten när jag vrider på den. I förstärkardelen finns det fyra gigantiska kondningar på 4800mikroFarad/st, och på två utav dom har någon form av vätska trängt ut och sedan torkat. Min tanke var att dessa har fallerat och vätskan kan då vara elektrolyt som har kokat bort, dock kanske jag är ute och cyklar helt.
Det var under en explosion i en film som det helt plötsligt smällde till nåt fruktansvärt och jag misstänkte att jag bottnat basen så att talspolen knäcktes. Efter denna incident kom missljudet.
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 14:29:47
|
Om det har läckt vätska (=elektrolyt) ur elektrolyt-kondensatorer så bör de bytas, antagligen fungerar de inte alls som det är nu. Om det är hela felet är osäkert, de KAN ju ha exploderat pga ett annat fel i kretsen. |
|
|
Frippe
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 14:59:39
|
Är du säker på att det har runnit ur lytarna?
Stora kondingar brukar limmas så att dom inte brytsloss
ifrån sina lödningar, så det kanske är limmet du ser?
Dessutom bör du märka mycket högre brum än tidigare.
Jag håller nog med Peranders om att något händer i sluttrissorna
eller drivsteget. När du felsöker kör inte med din finaste bas!
Allra helst någon konstlast istället om du har.
\Frippe. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 17:12:59
|
-Magnus
När du bytte till en annan bas, bytte du då till en annan lika dan, eller en helt annan typ?
Många basar säckar i "spidern" med tiden, särskilt om konen är relativt tung och om elementet är vänt ner mot golvet. Dessutom kan ett konutslag på +/- 5mm, för vissa element vara för mycket, så att missljud uppstår när spolen tar i magnetgapet. Dessutom framgår inte om du bytte filter när du bytte baselement och det framgår inte heller om det utbytta elementet klarar den inmatade effekten.
Som jag ser det skulle det ev. fortfarande kunna vara så att din första ingivelse, om kontakt mellan spolen och magnetgapet, vara riktig.
/Roland |
Edited by - paradigm on 2004/09/21 17:17:09 |
|
|
Magnus Lindqvist
Member
115 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 12:37:36
|
Jag har nu varit i kontakt med "Stryke" i USA och han säger att det inte är ett helt onormalt fel på dessa förstärkare. Spänningen kan tydligen överstiga 80V som kondningarna klarar så de smälter förstås. Han skulle skicka nya på 100V istället! Förstärkaren är ca 2 år gammal och med tanke på det är kundsupporten oslagbart bra. /Magnus |
|
|
|
Topic |
|