HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Edison 60-spörsmål
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/22 :  02:16:32  Show Profile Send edison a Private Message
Oj, måste sova nu men slänger iväg detta innan...

Skulle ta och spela lite med min Edison 60 hos en bekant, mest bara för att få höra den spela med andra högtalare (och i annan akustik än hos mej) och då händer detta:
Efter 5-10 sekunders påslag (med eller utan musik spelad) så börjar ett oljud komma...en sorts ton av låg- till mellanfrekvens...först svagt sedan starkare så jag snart känner mej nödd att slå av strömmen.
Oljudet lät lite högre i vänstra kanalen och uppkom oavsett vilket av de tre "ohm"-lägena jag anslöt +polerna till.
Tänkte "nu är det nåt riktigt strul på gång", suckade(!!!) och tog hem E60 igen.

Väl hemma provade jag genast med mina högtalare igen, och NADA oljud, allt var som det brukar.Har spelat 3-4 timmar sedan detta ägde rum (oljudet hos kompisen) och inget elände har märkts, vare sej oljud eller brus.

VAD var det som orskade detta?
Kompisens högtalare är inga HiFi-bestar på något sätt, ett par gamla trevägare med 10"-basar och med intakta originalfilter.De används av honom med en högst diminutiv Sony-microenhet som lätt spelar mkt högt utan några problem (dock kanske inte med HiFi-ljud av den högre skolan...)

Idéer om saken är mkt välkomna!

Kan nämnas att mina drivrör (EL34-orna) iofs inte är sprillans nya, men som sagt det spelar "som det ska" hemma, och ingen större skillnad märks med +polerna kopplade till de olika ohm-uttagen på E60'an.

-------------------------------------------------------------------

Förresten, har lagt E60-specarna nånstans där jag inte hittar dom - och skulle gärna se att någon upplyser om vilka av E60's pluspoler som är anpassade till resp. ohmtal på högtalarna (2 / 4 / 8-ohm) räknat från minuspolen.Kör nu med den mittre så hamnar jag rimligen inte helt fel (men har inte mätt mina högtalares ohmkurva så...lite fel kan jag ju hamna ändå...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/09/22 02:20:56

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:51:11  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag fick ett liknande oljud i min förra Edison 60 en gång när jag försökte placera ett grammofonsteg för nära förstärkaren. Ljudet försvann när jag flyttade på grammofonsteget.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000