HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som testat Musical Fidelity A308 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2004/09/17 :  18:01:19  Show Profile
Har någon lyssnat på A308:an ?

Själv har jag inte haft möjligheten att testa den, men jag har hört och läst att den saknar dynamik och lämpar sig därför bäst till lugn klassisk musik?

Jag lyssnar på all slags musik så jag behöver en förstärkare som är stark och har explosiv dynamik!

Någon som kan skriva några rader om hur förstärkaren upplevs? dvs dynamikfattig och seg eller explosiv och dynamisk?

Rullebulle

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/09/17 :  20:02:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har lyssnat till "lillebror" A3.2. Den lät ganska lugn och kontrollerad och utan den elektriska klang som Arcam A85 hade (provlyssnade på ljudmakarn), men också ganska tråkig i ljudet, kanske det kan upplevas som mindre bra dynamik men jag vet inte exakt varför det lät lite livlöst å trist.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/09/17 :  21:11:14  Show Profile Send sampix a Private Message
"saknar dynamik och lämpar sig därför bäst till lugn klassisk musik" är nog inte hur jag skulle beskriva den..

Den är hyfsat neutral, om möjligt något åt det ljusa sidan (Så se upp med högtalar-matchningen).
Tycker för övrigt den spelar bra mycket bättre på alla parametrar än lill-brorsan.. t ex detaljeringen är föredömlig.
Både kraft och dynamik finns det gott om. Jag jämförde denna med Krell 400xi, och MF var inte så långt efter denna

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2004/09/18 :  14:39:11  Show Profile
Kanske är det så att A308 passar bäst till lugnare musik?

Jag har inte kunnat hitta en enda test som beskriver att A308 låter livlös?

Men alla som jag talat med som testat den säger ungefär samma sak, den saknar något, man blir lyssningstrött!

Kan ju vara så att testerna är gjorda av gammla gubbar som bara lyssnar på klassisk musik och jazz, det är det största misstaget man kan göra som testare tycker jag.

För att få en objektiv uppfattning av något man testar för allmännheten (hifi tidskrifter) så måste man ju förslagsvis testa produkterna med all slags musik, från lugn till explosiv musik,dvs pop,rock,techno,klassisk musik,jazz mm.

Är det ingen som äger en A308 som lyssnar på Rock,Techno,pop eller mer (explosiv)dynamisk musik som är tvärnöjd??????

Rullebulle
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2004/09/19 :  11:34:18  Show Profile
OK! det verkar som om det inte finns någon som äger en Musical Fidelity A308 och lyssnar på allt i musikväg?

Då tolkar jag det som att den är perf för klassisk musik och kanske jazz men att den kanske inte passar till Pop, Rock och Techno mm.

Tackar för svaren jag fick!!!

Rullebulle
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/19 :  16:41:25  Show Profile Send Blue a Private Message
Hmmm... Det var väl inte riktigt vad Sampix skrev kanske? Kika inom Reference Audio och provlyssna själv vetja! (Borde finnas i ganska många andra butiker också, om du inte bor i Sthlm).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2004/09/21 :  17:48:12  Show Profile
Inga fler som lyssnat på MF A308?

Skulle behöva lite fler tips om hur den låter och om den är prisvärd, jag vet att man ska lyssna på den själv, men jag har inte så mycket tid över till det nu!

Priset har gått ner till 23995:- från ca: 30000:- kan ju vara prisvärd då kanske?

Rullebulle
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/09/22 :  08:51:35  Show Profile Send drgreen a Private Message
Eh... räknas POP till explosiv musik verkligen?? De flesta studioproduktioner är väl ofta rätt hårt komprimerade dynamiskt. Skulle tro att det är klassiskt som kräver den största dynamiken?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/09/22 :  17:37:23  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag har lyssnat på den, också jämfört mot Krell 400ix.
MF är betydligt varmare och lite mer "gosig".
Jag tycker de har ett alltför eget ljud, något som låter lite mer "rör-likt" än transistorbetonat. Kände igen ljudet från lillebror A3.2, men jag tyckte A308 tog ett steg till åt det hållet.
Man kan nog inte påstå att den passar till någon speciell musik, det beror helt enkelt på om man tycker om ljudet den förmedlar.
Dynamik och kraft finns, den är inte avrullad, detaljer kommer fram. Men det låter lite för inbäddat för min smak, för mycket mellanregister.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000