HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny förstärkare till Dynaudio 1.3SE?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/09/20 :  20:52:43  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Sitter just nu som nybörjare och njuter av musik från dessa högtalare. Blir hela tiden så imponerad av att man kan få ut så mycket bas ur ett par stativare (menar inte bas som i loudness, utan att de kan spela så långt ner i frekvens). Helt underbart. Men mycket vill ju som bekant ha mer. Driver dem för tillfället med en Pioneer hemmabioförstärkare (Ax3) som enl. många är synd och skam på sådana högtalare. Så därför tänkte jag fråga om råd på vilken förstärkare man borde lyssna till samt vad som kommer att ändras (svara gärna utförligt, bara ett namn säger tyvärr inte mig så mycket)? Blir det verkligen så mycket bättre och vad är det som i så fall blir bättre? Skall boka tid på HIFI klubben och se hur det låter med NAD, Denon och Thule i alla fall (rätt sugen på Advantage Thor och Vincent nånting (hybrid), men jag har inte lyssnat på dem, bara tittat och de är rätt dyra.....)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/09/20 :  21:11:14  Show Profile Send Bosco a Private Message
Lyssna på Classé om du kan nånstans, sen köper du min begagnade.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32419

Jag var mycket nöjd med den tillsammans med 1.3SE.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/09/20 :  22:13:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Om det inte är en superhembioförstärkare du har kommer du märka stor skillnad: bättre bas, du kan spela högre utan distorsion, mer kontroll i ljudet, mer detaljer som du aldrig lagt märke till tidigare, ett mycket lugnare ljud, dvs det känns som allt går långsammare först men snart upptäcker man att det är så här det "ska" låta, och när det väl kommer transienter i musiken kommer dom blixtsnabbt utan att låta jobbigt. Tyvärr kostar det en slant men är du musikälskare är det värt varenda krona tycker jag. Kör själv med Simaudio i-3 (20000kr) till mina Revel M20 och det tycker jag är det minsta man kan nöja sig med, skulle gärna ha en ännu bättre förstärkare (Simaudio för/slutsteg) om jag hade råd.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/09/20 :  23:59:18  Show Profile Send niklas a Private Message
Varför inte behålla din AX-3 och köpa ett slutsteg istället? Har för mig den har pre-out för alla kanaler... Då slipper du gå miste om hemmabion.

Mvh Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2004/09/21 :  01:56:12  Show Profile Send ulf a Private Message
Jag har aldrig gillat desa högtalare förrän jag hörde dem drivna med ett gammalt Krell KSA 250 (osäker på beteckningen) steg. Vilken dynamik, vilket renhet. Dessa högtalare kräver max kraft. Äldre Krell steg går ju att hitta beggade för rimlig summor nu.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/09/21 :  11:58:09  Show Profile Send soren a Private Message
Klass D förstärkare... jag har inte hört något bättre.

Antingen Embla audio monoblock eller Clarity slutsteg.
Clarity kan du säkert få låna hem... lite knepigare med Embla då man måste köpa dem från Norge.

www.emblaaudio.no
http://www.klubben.net/html/clarity.html

Hittade en review av Timbre,
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=448&hl=clarity

Själv har jag Embla monoblock.

/Sören

Edited by - soren on 2004/09/21 12:47:31
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2004/09/21 :  13:04:35  Show Profile Send Pelle a Private Message

"Varför inte behålla din AX-3 och köpa ett slutsteg istället? Har för mig den har pre-out för alla kanaler... Då slipper du gå miste om hemmabion."

Det går också bra att köpa en integrerad stärkare med så kallad "theater pass through" eller liknande funktion. När man lyssnar på hemmabio används förstärkaren endast som slutsteg. Misstänker att det skulle låta bättre än att använda surroundförstärkarens försteg med ett separat slutsteg.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/09/21 :  13:15:57  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Ang. slutsteg var det vad jag tänkte när jag köpte högtalarna, men eftersom jag nu hört att försteget i AX-3:an kanske inte är världens bästa kanske det är bättre dynamik/3-d upplevelse m.m. om man istället lägger pengarna på en 2-kanals förstärkare istället? Är rädd att man bara får högre volym av samma signal med ett slutsteg, och jag behöver inte kunna spela högre än jag gör med befintligt steg, vill bara ha mer dynamik och kontroll på högtalarna (känns som om det saknas detaljer i diskanten och kontroll i basen). Det är vad jag fått för mig, kan också vara så att jag bara vill ha något att lägga mina pengar på, banken är så tråkig :-)

Någon annan som har erfarenheter av Classe-steget som nämndes ovan, verkar intressant?

Klass D vet jag inte om jag tror så mycket på, har inte de problem att komma ner i frekvens?

Theater pass through-funktionen är intressant, en anledning till att Advantage Thor är på tapeten (eller beg. amplifix). Men den är ju så ruskigt dyr.

Är förstärkaren den största anledningen till att högtalarna inte verkar vilja försvinna som utpekningsbara ljudkällor eller är det mer CD-spelare/kablar/högtalarplacering som spelar roll där?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/09/21 :  15:10:11  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
"Varför inte behålla din AX-3 och köpa ett slutsteg istället? Har för mig den har pre-out för alla kanaler... Då slipper du gå miste om hemmabion."

Det går också bra att köpa en integrerad stärkare med så kallad "theater pass through" eller liknande funktion. När man lyssnar på hemmabio används förstärkaren endast som slutsteg. Misstänker att det skulle låta bättre än att använda surroundförstärkarens försteg med ett separat slutsteg.

Det beror ju helt på hur bra försteget är i den integrerade kontra försteget i receivern. Eftersom jag inte hört Pioneeren i fråga så verkade det dumt att "gissa". Har dock ingen anledning att tro att det skulle vara sämre än i en integrerad.

quote:
Ang. slutsteg var det vad jag tänkte när jag köpte högtalarna, men eftersom jag nu hört att försteget i AX-3:an kanske inte är världens bästa kanske det är bättre dynamik/3-d upplevelse m.m. om man istället lägger pengarna på en 2-kanals förstärkare istället? Är rädd att man bara får högre volym av samma signal med ett slutsteg, och jag behöver inte kunna spela högre än jag gör med befintligt steg, vill bara ha mer dynamik och kontroll på högtalarna (känns som om det saknas detaljer i diskanten och kontroll i basen). Det är vad jag fått för mig, kan också vara så att jag bara vill ha något att lägga mina pengar på, banken är så tråkig :-)

Det är ju dom här sakerna som är effekten av ett bättre slutsteg. Om du ska testa med integrerad kontra slutsteg så glöm inte kalibrera nivåerna eftersom dessa kan skilja en hel del. Olika nivåer ger ofta att man tycker att den som låter högre låter bättre, vilket kanske inte alls är fallet.

Hade för övrigt varit intressant om du kunde återkomma med lyssningsresultaten...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/09/21 :  18:09:17  Show Profile Send soren a Private Message
Klass D .. i mitt fall ICE power har en grym kontroll i basen.

Ärligt talat så skulle jag inte titta efter något annat än ICE power baserade förstärkare på denna sidan 50000 kr strecket...

Nackdelen är väl att ICEpower är fruktansvärt avslöjande/transparant, så har man något som inte låter så bra i anläggningen så lär man höra det!

Många använder tydligen rörförsteg tillsammans med dessa slutsteg och det skall tydligen fungera mycket bra .. själv har jag inte provat det.
Jag kör ett Meridian G68 försteg.

/Sören

Edited by - soren on 2004/09/21 18:17:30
Go to Top of Page

mazon
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/22 :  19:10:47  Show Profile Send mazon a Private Message
Kolla efter en begagnad Plinius 8200. Spelar själv på ett par 1.3SE via en 8200 i mitt andra system. Tycker att det fungerar bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000