Author |
Topic  |
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 15:01:39
|
Hur många års normalt bruk brukar en laser i en cd-spelare hålla för? Denn fråga är aktuell då jag funderar på att eventuellt köpa en äldre high end-spelare. Finns det någon konventionell visdom i ämnet som anger si och så många års förbrukningstid?
mvh |
Never trust someone who claims to be God. |
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 15:44:41
|
Hur länge håller en bil? Det beror på kvalitet, hur mycket den använts och hur välvårdad den varit. Kanske inte många som vanvårdar en laser, men du förstår principen. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 15:51:48
|
Jag vet att i CD:ns barndom cirkulerade en siffra på cirka 10000 timmar. Hur sann den är vet jag inte. Plus att - precis som filikoster skriver - så spelar "omständigheterna" också stor roll...
/P
|
 |
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 16:05:28
|
Jo men om man säger att en spelare har körts i tio år men i övrigt behandlats väl, är det läge att byta laser? Och hur märker man att det är dags att byta? |
Never trust someone who claims to be God. |
 |
|
nelsson
Member

174 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 16:41:04
|
När spelaren inte längre tar emot skivor som den kunnat läsa förut är det troligt att lasern på ett eller annat sätt är ur funktion, ibland själva dioden och ibland något i mekaniken runtomkring. |
Hifi, kaffe & arkitektur nelssons stereo |
 |
|
A8
Member

360 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 19:28:13
|
Det borjar med att den inte klarar att lasa alla skivor eller att du hor hur den kampar med att hitta fokus och borja lasa , slutar som nelson beskriver. |
 |
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 20:08:04
|
Och en mkt behjälplig cd-moddare lämnade tips om var man kan köpa sig nya lasrar som reservdelar och byta själv (nåja, låta nån byta åt en, rättare sagt.) "Order Hemelektronik" var visst namnet. Kan vara idé att kolla om lasern i den aktuella spelaren finns osm reservdel (enklast hos generalagenten).
/en john som lämnat sin spelare till farbrodoktorn |
Hörlursfrilla! |
 |
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 20:16:18
|
Det är inte nödvändigtvis lasern i sig som blir dålig; det sitter en ljuskänslig fotocell som läser av det reflekterande ljuset från skivan och tolkar detta till 1 eller 0. Men sak samma, cdn fungerar ju lika dåligt ändå, oavsett vilken av dessa som krånglar.. Svårt att generalisera, men mina spelare har hållit ca 10 år, (arcam, micromega) farsan har dock en jvc som är 15 och fungerar perfekt.. |
- |
 |
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 20:39:20
|
John> En snabb OT fråga.. Hur bär man sig åt att beställa från Order Hemelektronik om man är privatkund? |
- |
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 20:41:38
|
John, kruxet med Order hemelektronik är att dom inte säljer till privatpersoner. http://www.order.se
Mvh |
 |
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 08:53:39
|
Helt sant, men det kan ju vara bra att veta att man inte är tvungen att uppsöka "märkesverkstad" utan kan anlita andra firmor (och sannolikt pressa kostnaderna något?). Om inte annat så går det, om inte märkesverkstad finns tillgänglig, att kolla om lasern finns att beställa som reservdel genom Order, vilket kan vara tryggt att veta.
Vill poängtera att jag inte känner till Order så väl alls, utan bara nappade på ett tips i en annan tråd.
/en john igen |
Hörlursfrilla! |
 |
|
|
Topic  |
|