HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektrostat vs Ålder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2004/09/21 :  08:29:05  Show Profile Send Monster a Private Message
Tjena.

Jag går i uppgraderingstankar och sneglar på ett par Martin Logan. Dock kan jag inget om dessa högtalare och undrar där med hur en panel står sig i tiden efter års med spelande.

Hur slits de etc.

Mvh
Jonas

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/09/21 :  10:26:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Bra fråga!

Det finns många som kan detta bättre än jag, men här kommer mina kunskaper i ämnet:

- Membranet:
Det är ofta någon typ av belagd mylarfilm som är själva membranet och denna är upphängd på något finurligt vis. Denna upphängningen kan slitas. På tex QUAD är det limmat på en plast ram och limmet kan släppa efter många år. Det har det för övrigt gjort på mina ESL63'or. Men det går att renovera.
Membranen kan också bli dammbelagda efter många års spelande. Detta varierar naturligtvis beroende på hur dammig miljö de spelat i och vilken konstruktion som högtalartillverkaren använder. Tex Martin Logan CLS finns i flera versioner där en av dem tar ner högspänningen när den inte spelas. Man gör detta bland annat för att minska bla dammbeläggningen på högtalaren.

- Elektroniken:
Förutom membranen finns det i princip inget som slits. Beroende på märke kan de använda olika kvaliteter på kondensatorerna som man använder vör att bygga högspänningen. Mig veterligt använder Martin Logan Polypropylenkondensatorer och de åldras inte på samma sätt som tex elektrolyter gör.

Vad har jag missat?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/09/21 :  11:10:40  Show Profile Send EAR a Private Message
"Vad har jag missat?"
Solljus(Uv-strålning)De är känsliga för detta.Inte alls omöjligt att dina membran Pac har släppt just pga av att de stått i solljus.De torkar in och blir spröda(spricker)
Grannens Quadar är 40år gamla och still going strong.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2004/09/21 :  11:47:44  Show Profile Send Monster a Private Message
Tjena.

Så själva spelandet har ingen direkt påverkan. Har hört att om dom är hårt spelade så är panelen mer sliten?

Ni verkar ha koll, vad för elektronik kräver elektrostater typ ML. Är det kraftiga monster slusteg eller klarar man sig med rörhybrider.

Cheers
Jonas
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/09/21 :  15:16:03  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Min erfarenhet är att man inte kan ha förmycket kraft till Martin Logan. Jag har inte själv hört dem med rörförstärkare men det är möjligt att det funkar... Om man tittar på http://www.martinloganowners.com och på de system medlemmarna presenterar där så är det stora slutsteg och ofta Krell. För övrigt finns där mycket information att hämta om Martin Logan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/09/21 :  15:35:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

UV'strålningen så klart! Det är just därför mina är på "upphällningen". Men det skall renoveras med början i morgon så det skall bli roligt!

Kraft ja, jo de Martin Logan CLS som jag hade behövde kraft i stora lass för att magin skulle framträda.

Martin logan ownersclub är ett bra ställe.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/09/22 :  07:49:25  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Hej på er,

UV-strålningens inverkan är nog inte så stor eftersom du antagligen kommer att ha ett vanligt fönsterglas (säkert två eller tre) som filter framför.

Dammet som samlas på membranet går lätt att dammsuga bort. Martin Logan och de andra tillverkarna brukar rekommendera ett ordentligt sug ca en gång per år. Hur ofta beror förstås på din omgivning, men man hör pip och surrljud när det är dags...

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:08:38  Show Profile Send EAR a Private Message
Invest again skrev
UV-strålningens inverkan är nog inte så stor eftersom du antagligen kommer att ha ett vanligt fönsterglas (säkert två eller tre) som filter framför.
Jodå visst påverkar det.Om du tittar ovan så ser du vad Pac skrev.Har en kompis på jobbet som fått sina paneler bytade på sina Martin Logan av precis samma anledning

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2004/09/22 11:34:12
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:09:56  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Har läst nånstans att gammla QUAD ESL:er med rörnätdelar produserar en del ozon som tar död på
membranen. Vet inte om det är riktigt, nån som vet?

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/22 :  14:01:51  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
QUAD ESL:er med rörnätdelar
Nu förstår jag inte

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/22 :  15:57:02  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Jag håller med Invest Again. Hur ser de egentligen att upphängningen blivit sliten just på grund av UV-strålning?
När UV-strålning går igenom 2-3 glasskivor reduceras effekten kraftigt.
Att limmet har släppt kan lika gärna bero på luftfuktigheten eller temperaturen i rummet.


/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/22 :  21:33:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Uv ljus finns i olika spektra , Uv-A till C.(A= lågfrekvens C= högfrekvens) Men många tror att glas stoppar Uv ljus vilket inte är helt rätt.
Det beror helt o hållet på hur mycket kisel som finns i glaset. Bil glas innehåller knappt nått så där stoppas Uv-c o även en viss mängd Uv-b. Men fönsterglas innehåller enheldel Kisel så där släpps alla spektra igenom. Uv ljus tar sig även igen tunna lager av tyg bla.

Ha det bäst
J


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2004/09/23 :  12:44:56  Show Profile Send Monster a Private Message
Ska försöka att lysna på ML Clarity på Sontec, det gäller även att minna Unico Pre och DM klarar av dessa högtalare.

Skullle även vara kul att lyssna på Ml ls3 eller var det Sl3 kommer inte ihåg.

Vi får se vad det blir.
Cheers
Jonas
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/09/23 :  13:37:03  Show Profile Send svejk a Private Message
Dammet som samlas på membranet går lätt att dammsuga bort. Martin Logan och de andra tillverkarna brukar rekommendera ett ordentligt sug ca en gång per år. Hur ofta beror förstås på din omgivning, men man hör pip och surrljud när det är dags...


Det har jag aldrig gjort med mina. Blir lite fundersam, hur mycket kräm på min dammsugare? Vill ju inte suga sönder panelen = dyyyyrt


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000