HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Zappulse bygge på gång(bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/09/30 :  09:02:43  Show Profile Send oliver a Private Message

Botten och bakstycke tillbockat i 2mm syrafast plåt,garanterat omagnetiskt.

Locket från ett skrotat Kenwood försteg (aluminium)

Fronten i 8mm syrafast plåt den här förstärkaren kommer att väga sina modiga kilon var så säker,garanterat vibrations fritt blir det i alla fall.Har fastnat lite för Classé:s nya design så det blir kanske rundade hörn,vi får se.
Har man inte tillgång till CAD program får man använda det kraftfullaste som finns ,hjärnan och fantasin.
/ Sven-Åke

Skeptiker

Edited by - oliver on 2004/09/30 09:05:39
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/09/30 :  12:30:16  Show Profile Send oliver a Private Message

När vi ändå är i farten valsar vi till en "skärmning" av trafon,den ska givetvis svetsas ihop och justeras på höjden.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/09/30 :  17:46:52  Show Profile Send nelsson a Private Message
Ser riktigt juste ut, ett par funderingar bara:
När du nu har en så överdimensionerad trafo så skulle du kunna "möblera" innehållet i lådan så att du i framtiden kan utöka antalet moduler utan att behöva flytta på det du nu monterar.
Det kan kanske också vara en god idé att montera modulerna på en bit relativt tjock aluminium för kylningens skull. R/F leder ju, om jag inte minns helt fel, värme bara en tiondel så bra som Alu och gatedrivern avsätter en del värme.
Till slut rekommenderar jag verkligen att du använder standby-funktionen, den ger dig möjlighet att snabbt stänga av stegen vilket dels underlättar när man ska testa olika kablar/högtalare/källor etc. och dels gör att du slipper en del "rymdljud" som kan komma när kondensatorbanken laddas ur.
Det ska bli intressant att höra din jämförelse med Zapsoluten när du är klar, lycka till.

mvh
Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/09/30 :  19:38:51  Show Profile Send oliver a Private Message
nelsson> Tack för tipsen ska slakta fronten till försteget eftersom det är av aluminium kan funka som kylplattor.
Standby funktionen ska jag kolla upp hur den kopplas kan vara bra att ha.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:36:45  Show Profile Send oliver a Private Message

Nu har jag monterat kontakter och apparatintag man kan ju undra vad som händer med ljudet för dom är köpta på Biltema för 29:90-39:90 paret.Jämför man priset mot WBT vad bör man kunna vänta sig "låg ljudbild"? "dämpad diskant"? "dålig bas"? "instängt mellanregister"? "inget ljud alls"? "högfrekventa störningar"?" Punkmusik oavsett skiva"? eller kanske det rent av priset till trots kommer att låta riktigt bra via dessa kontakter.Nu får man väl inte vara med i dom "fina salongerna" med Biltema kontakter ,men man kanske kan lyssna på musiken istället .
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/14 :  23:21:23  Show Profile Send El_D a Private Message
Snyggt jobbat. När kommer lyssningsintrycken?

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2004/10/15 :  07:46:22  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei
Man jo skjerme trafoen med tynn kobberplåt.
Her kan dere se hvordan jeg har gjort dette i et chassis fra Doxa 70:

Dere kan jo også se mitt pulsebygge her:
http://www.dvdforum.nu/?act=gal&ga=6&pg=1&user=schaker`r&fritext=
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202

Edited by - Jan I on 2004/10/15 07:49:05
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/10/15 :  11:32:13  Show Profile Send oliver a Private Message
El_D> Lite mycket att stå i just nu men ska försöka få till den under nästa vecka.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/10/18 :  22:52:14  Show Profile Send oliver a Private Message
Nu jäklar spelar den i alla fall,det började illa ett fruktansvärt oväsen och ingen musik.Hade lött på - anslutningen på RCA i stället för "Ground" när ska man lära sig att titta i byggbeskrivningen?!!
Lyssnings intryck kommer om nån dag men rent spontant så kan jag väl säga att jag har ett Zapsolute steg troligen till salu
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/10/19 :  09:19:38  Show Profile Send oliver a Private Message

Inkopplad och spelar ,snabbt jämförd med Zapsoluten så låter dom otroligt lika men pulsen verkar ha hittat en oktav till i dom lägre registren.Vad gäller kontroll i basregistret så går det inte att få Zapsoluten att tappa fattningen så kontrollmässigt är dom lika.Men Zappulsen har 3ggr. mer effekt om man nu vill spela på partynivå.Zapsoluten tycker jag är en av det bästa slutsteg jag provat men här får den sig en match.Det verkar som Pulsen är som hand i handske med mina ML SL3:or.Fast jag ska lyssna mer kritiskt och den ska få spela till sig ett tag innan man vet riktigt hur den funkar.Sen till den svåra biten att ta den ur det här "projekt stadiet" och göra den färdig.Man kan nog säga att för dom här pengarna finns det ingenting som ens är i närheten.
/ Sven-Åke
/

Skeptiker
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/10/19 :  16:49:28  Show Profile Send oliver a Private Message
Det smäller till skapligt i högtalarna precis när dioderna slocknar på modulerna,nån som har nåt bra förslag vad man ska göra?
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/10/19 :  17:11:50  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Tenker du når du skrur av zappulsen? Det gjør det samme med mine. Det var ikke noe problem med zappulse 2.1. Jeg lar mine zappulse stå på 24/7 ...
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/10/19 :  17:54:54  Show Profile Send oliver a Private Message
bambadoo> det är ju ett alternativ att dom får stå på dygnet runt,man vågar inte lossa högtalarkablarna heller innan för då pajar väl modulerna.Har mailat LC audio och frågat vi får väl se vad dom säger.Dom spelar jäkligt bra i alla fall.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/10/19 :  18:49:14  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Ja vær forsiktig å ikke ha noe last på dem når du har dem på. Jeg har hatt 2 moduler som brant opp. Dvs, en motstand i et zobel nettverk som brant opp. Bare vent noen hundre timer. Da spiller de mye bedre. De black gate kondisene trenger lang tid for å spille seg inn.
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:17:59  Show Profile Send El_D a Private Message
Kul att det funkar och låter bra. Vad menar du med "smäller till skapligt"? Mina ger ett litet knäppande när dom slocknar, men om man ser till att inte ha nån signal in när man stänger av steget så minskar det något.

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:36:06  Show Profile Send oliver a Private Message
bambadoo> Black Gate? jag ser inga sådana mina kondingar står det BC på och dom är blåa,Black Gate är väl svarta?
El_D> Ska prova att stänga av cd:n först få se om det hjälper,tack för tipset.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:52:35  Show Profile Send El_D a Private Message
Black Gate finns i olika färger, men om du har köpt dina moduler nyss så sitter det nog andra kondningar på dom för dom bytte nyligen till ett annat fabrikat.

Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/10/19 :  21:13:00  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Det finnes noen (2 stk) black gate nx) på inngangen og black gate vk på utgangen. Disse er byttet ut på de siste modellene.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:12:05  Show Profile Send oliver a Private Message
Jaha där ser man men samma pris skulle det vara ändå.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/10/20 :  00:50:57  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Rubycon har sluttet å produsere Black Gate.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/20 :  10:00:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
Inte ännu. De producerar väl t.om. december.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/10/21 :  10:16:51  Show Profile Send oliver a Private Message
Lite lyssnings intryck nu när den spelat nån dag.Den låter otroligt bra bland de bättre jag hört på mina högtalare i alla fall.Men det finns en liten irritation,visserligen är den säkert inte inspelad än men cymbaler låter som dom är ett par kilometer in iväggen medan övriga instrument finns framför högtalarna i rummet.Kanske man har filtrerat på nåt vis för att slippa "fräs" ljud och lyssnings trötthet.I sådana fall har man enligt mitt tycke filtrerat väl häftigt.Få se om det släpper efter mer tillspelning.Är dock fortfarande djupt imponerad av den här tingesten.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/21 :  19:28:43  Show Profile Send El_D a Private Message
Kör du compensated mode? När jag provade det på mitt zappulse steg så tyckte jag att det lät som du beskriver. Annars så släpper det nog efter lite inspelning.

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/10/21 :  22:00:44  Show Profile Send oliver a Private Message
El_D> Compensated mode? detta tarvar en förklaringVad är det för nåt?Jag kör dom som dom kom i påsen har inte rört nånting på dom.Förresten så tycker jag att dom slår ifrån ganska tidigt,redan när man nått 117db.
/ Sven-Åke

Skeptiker

Edited by - oliver on 2004/10/21 22:02:57
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/21 :  22:20:00  Show Profile Send El_D a Private Message
Compensated mode - Läs i byggboken på sidan 11.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000