HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Köpa oscilloskåp(lite OT)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/27 :  09:55:22  Show Profile Send Lovan a Private Message
Just nu sitter jag och väntar på att få hem min metcal-station och inser att jag fortfarande har lite pengar över. Så mina tankar har styrt sig mot ett oscilloskåp.
Problemet ligger i att jag inte kan nånting om oscilloskåp.

Om jag inte missförstått allting rätt så skulle jag vilja ha ett 2kanals 100mhz med holdfunktion.
Hold-funktion finns bara på digitala antar jag?
Pris: helst inte över 300 EUR exkl frakt.

Det jag kommer använda det till är förstärkar- och cd/dac-byggen.

De jag kollat på är tektronix. Det måste inte vara ett sånt men man ska ju börja nånstans

2336 2x100Mhz
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12960&item=5726918926&rd=1

7834 400Mhz
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12960&item=5727487991&rd=1

7854 400Mhz
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12960&item=5727488043&rd=1

468 2x100Mhz
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12960&item=5727108584&rd=1

2220 2x60Mhz
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12960&item=5727644549&rd=1

2235 2x100Mhz
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12960&item=5727137676&rd=1

Hittils så har jag väl kommit underfund med dom mest intressanta är:
468 billigt. hold(dock nånting om att det bara funkar upp till 10mhz?)
7834 (antar att det är 2kanals). Priset lär väl skjuta i höjden är jag rädd för.
7854 Samma som ovanstående. Dock med nå konstiga programmeringsfukntioner?
2235 verkar vara ungefär vad jag tänkt mig.

Hoppas någon kan hjälpa mig en bit på traven här.
(Ursäkta det långa inlägget. Ville försöka få med all info på en gång)

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:07:53  Show Profile Send linnar a Private Message
Det finns mjukvaru oscilloskåp att ladda hem på internet.
Fungerar väldigt bra. Om inte annat kan du träna/öva på en
sådan först.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:23:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag kanske var lite luddig förut. Jag HAR tagit i ett oscilloskåp, jag har bara inga erfarenheter av vilka som är bra och vad man behöver.
Mjukvaru oscilloskåp är för begränsat pga ljudkortet. dom med egna kort kostar mer än ett riktigt oscilloskåp så.. :/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:07:16  Show Profile Send linnar a Private Message
OK!
Jag tänkte inte på att du skulle mäta stärkare.
Då räcker oftast inte ljudkorten till.

Det var ett gott försök..
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/10/28 :  03:14:04  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
De "Stora" oscilloskopen kan fjärrstyras med GPIB-buss. Går även under beteckningen IEEE-488 och har Centronix-liknande kontakter. Då behöver man också ett IEEE-488 interface-kort till datorn. Jag har ett liggandes hemma, men det är ISA-buss på den.
Med lite tur kan jag kanske få tag på ett sån't kort från jobbet.

Vissa skop kan även styras med vanligt serie-interface, håll utkik efter det.

Med två kanaler kan du ju till viss del mäta fas-förskjutningar, så satsa på ett två-kanals. Minnes-oscilloskop.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/10/28 :  03:19:49  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
2220 och 2235 använde jag på jobbet för 7-10 år sedan, de är relativt lättanvända.
Ska du även mäta SPDIF-signaler, typ Digitala signaler mellan CD/DVD och förstärkare bör du satsa på (minst) ett 100MHz-skop.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/28 :  03:53:01  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag har varit på jakt efter nytt oscilloskop på ebay ett tag också, kan ju dela med mig av vad jag har kommit fram till.

7XXX: Säkerligen bra oscilloskop, men inte intressanta för mig. Det är rejält stora klunsar att ha stående. Frakten blir antagligen dyr också.

2XXX: Mycket trevliga analoga oscilloskop (det finns någon digital modell också). Problemet med dessa är att de är för populära och det driver upp priserna för högt för min smak.

468: Kan vara ett trevligt alternativ. De börjar ha ganska många år på nacken, men kommer nog att hålla ganska länge till.

Jag vill helst ha ett heldigitalt oscilloskop, och jag drömmer om att hitta något av de små TDS-2XX till vrakpris. Men ett TDS-3XX hade också suttit fint.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/29 :  02:28:42  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ok har funderat lite mera på det här. 7xxx verkar ju onekligen lovande. Speciellt om Gaffa kan ordna ett kort åt mig.
Tydligen slutades dom tillverkas 2000. Tektronix tar 500 USD för ett. Andra sidor ligger på ca 1600-1700 USD(!!!!)

Kanske en sån här du vill ha? :)
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=65559&item=5728404561&rd=1&ssPageName=WDVW#ebayphotohosting

Vet inte om jag orkar vänta ut den. den lär väl skjuta i höjden iaf så
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/29 :  02:50:09  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ja, ett sånt hade jag kunnat leva lycklig med Riktigt fina oscilliskop dom där.
Tyvärr säger erfarenheten att det kommer sticka iväg till ganska många hundra Euro..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/29 :  02:55:43  Show Profile Send Lovan a Private Message
Fast på 7xxx, är det tvåkanals eller enbart enkanals? det står inte ordagrant. och på bilden så visas samma våg två ggr fast ena är svagare...?
Ena pluginen är en "time base". Vad gör en sån?

Är en sån här helt beroende av vilka plugins som sitter i?
Sitter två "vertikala amplifiers" som är lika vilket jag tolkar som att den borde visa två kanaler då?

Jag fattar ingenting =P
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/29 :  03:09:13  Show Profile Send Uniper a Private Message
7XXX-serien är i stort sett bara en skärm. Sen bygger man det oscilloskopet man vill ha med plugins. Du behöver en timebase, det är på den du ställer svephastighet. Och minst en vertikal-förstärkare. Vill du ha fler kanaler är det bara att lägga till fler vertikal-förstärkare. Kolla här, står en hel del om hela 7000-serien: http://www.tek.com/Measurement/Support/faq/history.html

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/29 :  04:45:38  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ah trevlig länk. Jo jag blev lite klokare på det.
Ja det är ju onekligt svårt. det finns en TDS1012 där oxå men jag vet inte om jag har råd med den. Isf lär jag leva knapert en månad framöver... Fast jag får ju FFT då oxå!
Vågar man sig på att man den för under 600 euro?

TDS1012
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=65559&item=5727156934&rd=1
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/10/29 :  19:41:13  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag har en del erfarenhet av Tektronix 22xx serie analoga oscilloskop från tidigt 90tal och tyvärr så är omkopplarna inte av bästa kvalitet, vi har ca 15st på jobbet och många har glapp i sveptid och DC-GND-AC omkopplaren på ingången, dessutom är triggen inget vidare.

De digitala skopen i TDS serien verkar mekaniskt mycket bättre. Tyvärr är dom tidiga heldigitala skopen med bildrör vansinnigt sega på att reagea på knapptryckningar och omkopplare för att inte tala om uppstartstiden och ibland sliter man sitt hår över logiken i menyer och sådant. Den senare generationen med TFTskärm är ljusår bättre på allt men som begagnatobjekt lite ähum dyrt.

Om du vill ha ett vanligt analogt skop så titta efter Hameg på tyska Ebay dom är ganska trevliga och innehåller komponenter som man kan få tag på i Europa om dom skulle gå sönder. Japanska kvalitetsmärken är ochså bra jag skulle titta på Hitachi och Trio/Kenwood. Undvik GW och Goldstar speciellt äldre, jag minns GW skop som hade 4mm 50Hz brum synligt på skärmen med ingångsomkopplaren ställd på GND och känsligheten på 5mV/div, dom var helt nya och alla vi kollade (4st) var likadana. Hung Chang (HC) verkar funka bra men pålitligheten i längden vet jag inget om, dom känns inte supergedigna. Undvik också Philips dom har oändlig krångelpotential.

Själv skulle jag köpa ett Hitachi V-1100 från slutet av 80-talet direkt om jag kunde lägga vantarna på ett välvårdat ex.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/30 :  06:15:23  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror jag ska försöka mig på TDS skåpet iaf. Sedan om jag misslyckas får jag väl leta vidare.

Någon som kan rekommendera probar?
En på ebay(igen ;)) som säljer originalprobar oanvända för 75 dollar styck. lite saftigt tycker jag
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/30 :  09:00:12  Show Profile Send Lovan a Private Message
hitta en i tyskland för lite rimligare pris:

två originalprobar. ligger på 23 euro för tillfället.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12960&item=5727157449&rd=1
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000