HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nybörjare söker hjälp inför stereoköp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orfeus
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/09/20 :  12:20:59  Show Profile Send Orfeus a Private Message
Hej!

Jag är helt ny här och rätt så färsk när det gäller audiofrågor också.
Jag har dock tänkt att köpa en ny stereo och tänkte be om lite hjälp på traven av er som kan lite mer...

Jag hade tänkt att använda min anläggning att både lyssna på musik (lyssnar mycket på klassiskt) och till film/tv och hade därför tänkt någon 5.1 eller 6.1. Jag tänkte köpa i etapper och landa på 10 - 12 000 kr /recever/högtalare och cd-spelare.

Jag har tänkt börja med att köpa en förstärkare och använda mina gamla högtalare (4st.) från ett gammalt midisystem som har jag haft i 15 år nu.

Så lite funderingar:

Jag har spanat in en förstärkare som heter Sony STR-DB790 - är det ett bra köp?

Visst finns det ett vanligt stereoläge i de flesta surroundförstärkare, så jag kan använda mina gamla högtalare så länge?

I katalogen står det 4 eller 8 ohms läge, men mina högtalare är på 6 vad jag förstår. Funkar det ändå?

I Sonykatalogen står det att den drar så mycket ström som 230W - detta kan väl inte vara när man spelar vanligt, utan vad den drar om den går på max?

Sen lite övriga tips är alltid välkommet!

Mycket tacksam för svar! :-)

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/09/20 :  20:19:25  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej.

Känner inte igen den förstärkaren du talar om. Det kommer nya modeller varje år och bara dom som sitter på nätet aktivt kan dessa modeller. Mao lönar det sig att sätta sig och forska själv.

Vanlig stereo blir det om du matar den med stereosignal från tex cd. Det går automatiskt.

Kör på 4 Ohm för säkerhets skull. Du offrar lite effekt, men riskerar inte överbelastning.

230 W är inte mycket. Tex. 30 W x 5 = 150 w. Resten går ut som spillvärme. Ja det är bara om alla kanaler samtidigt går för fullt, vilket dom aldrig gör.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:12:22  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Hej Orfeus

Jag tror att en Sony STR-DB790 skulle passa dig mycket bra. Den har vunnit ett flertal tester där 2-kanalsljudet har testats. Du titta på home cinema choice test: http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?reviewid=3695 Jag har också läst ett test där ett flertal receivrar jämfördes med H/K 670 avseende stereoljud, också i detta test gick Sonyn vinnade ur testet. Med andra ord denna receiver är ett säkert kort.

Ps. Jag har en själv och är mkt nöjd.
Go to Top of Page

jojje
Member

56 Posts

Posted - 2004/09/23 :  18:16:23  Show Profile Send jojje a Private Message
Hej. Jag kan också rekomendera Sonyn har en själv. Ang 2kanals lyssning så tycker jag att den låter helt ok för det./ Jojje
Go to Top of Page

Orfeus
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/09/28 :  16:54:50  Show Profile Send Orfeus a Private Message
Tack för svaren!

Jag tänkte bara angående stereosignalen... Ansluter man till samma högtalarutgångar som när man ansluter vanliga surroundhögtalare?
I så fall, det gör ingen skada ifall några högtalarutgångar står tomma?
Go to Top of Page

jojje
Member

56 Posts

Posted - 2004/09/30 :  00:40:09  Show Profile Send jojje a Private Message
Hej .Ingen fara att köra på 2kanaler. Det går att ställa in hur många högtalare man har anslutit./jojje
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/09/30 :  07:44:41  Show Profile Send AKA a Private Message
"det gör ingen skada ifall några högtalarutgångar står tomma?"

Nix, ingen fara!
Go to Top of Page

Orfeus
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:07:11  Show Profile Send Orfeus a Private Message
Tack än en gång...
Nu har jag fått upp ett nytt spår... Vad säger ni om Yamaha RX-V550T? Är det någon höjdare? Hur är den jämfört med Sonyn?
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/11/18 :  21:09:38  Show Profile Send 24U a Private Message
Kolla gärna in Marantz SR 4400.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000