HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Frågor runt mitt Gainklon bygge.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/09/19 :  16:03:41  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej Boys & Girls.

När jag sitter och petar ihop mitt BrianGT GC-kit dyker några frågor upp.

På mina trafos som är 2 st 300VAC från Trimlog är det märkt på själva trafon "Fuse 2x10A".
Vill de att jag ska säkra upp den med 2 stycken 10 A på sekundärsidan och inget på primärsidan.
Idag har jag 3.15A på apparatintaget som sedan går till primäralidningen.

Vad gäller?

Är det bra om jag "tvinnar" ihop kablarna som kommer ut från sekundären?
I mitt fall grön - röd / samt brun - blå. Så att de löper nära varandra till likriktarbryggan?

Vilken är "live" och vilken är jord av grön - röd samt brun -blå?
Är grön - röd den positiva samt brun - blå den negativa matningen?

Har nämligen inte vågat koppla in något ännu innan jag frågar er på forumet.

Klarar min 0,50mm2 enkardeliga kopplingstråd av den "kräm" som dessa trafos kommer att lämna? Törs jag snöra upp burken invändigt med denna eller smälter den så småningom?



Mvh Magnus Eriksson

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/19 :  16:56:02  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Tjena Manga X!

Själv skulle jag sätta en extra säkring på primärsidan. Skulle inte förvåna mig om det fanns någon bra regel som förespråkar det ur elsäkerhetssynpunkt, men det är inget som jag vet något säkert om. 2-3A trög borde vara ett bra värde på en sådan för att klara av av och påslagsstötar.
Kan tipsa om den här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=144557.htm
eller:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2016385.htm



Jag är lite osäker på hur din trafo ser ut med ledningar men så som du skriver så verkar det som om du har kollat att det är två separata sekundärlindningar och de har färgparen röd/grön och blå/brun. Är det så bör du ha liten resistans inom paren (mellan röd och grön eller brun och blå) men oändlig resistans mellan t. ex. röd och brun.

I detta fall kan du själv välja rätt så fritt vilken lindning som ska vara på plussidan och minussidan. Det du behöver veta är vad som är plus och minus inom paren.
Har de följt färgstandard för nätspänning så bör grön och brun vara plus (motsvarar fas i väggen) och röd och blå vara minus (motsvarar nolla) (Kommentar är att röd/grön är en gammal nätstandard där röd var skyddsjord, medan brun/blå är den gällande standarden.)

Om allt ovan verkar stämma (mät!) testa att sätta ihop blå och grön. Mät sedan mellan brun och röd. Du bör ha dubbla spänningen där gentemot en mätning över ett par. Får du väldigt låg spänning, testa att byta plats på röd och grön.

Själv skulle jag tvinna ledarna om det inte ställer till med några monteringsproblem. Man minskar läckage av magnetfält genom att tvinna dom.

Räknar du med att det kan komma 10A kontinuerligt så känns det lite klent. Jag skulle gå upp till minst 1.5mm2 i sådana fall. Men om det är gainclones så borde det inte vara något större problem. Jag tvivlar på att du får mer än stötvis med 10A när det gäller musik. Då borde det funka. Själv använde jag annars högtalarkabel ifrån Klas ohlson. Den fungerade bra för mig.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/09/19 :  19:06:32  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej Rosbacke!

Tack för dina svar.
Jag är väldigt försiktig med sådana här saker gör inget utan kunskap.
Man lever längre så har jag förstått!!!

Jag har köpt den där andra versionen av apparatintag. Känns bra tycker jag.

Ska jag förstå det som så att du menar att jag ska köra säkring på primären (c:a 3A Slo-Blo) SAMT en 10A per sekundär?

Har du ett bra förslag på enkardeliga kablar (lite grövre än 0,50mm2) lämpliga till snörning internt i dessa blivande monoblock eller kanske stereoblock (helt monouppbyggda).
Tycker om att jobba med enkardeligt!

Lägger ribban ganska högt avseende detta bygga. Försöker inte snåla/snika någonstans. Ska köra riktigt bra kablage från ingångarna (Analysis Plus - Oval One). Hyffsade högtalarkontakter Supra Boxcon. Det lutar åt Neutrik RCA kontakter (ingångarna). Så jag vill inte snurra bort mig på s.k. skit-fel.

Vad ska jag ha från utgångarna på PCB'erna till Boxconkontakterna?
Håller mina Oval One eller ska det vara något riktigt grovt?
Riktigt högtalarkablage kanske? Samma som utanför...?

Jag kom just på en till fråga!
Hur dimensionerar jag lämplig kylning av chippen?
Min första tanke var att använda två likadana P4-kylflänsar som jag haft liggandes. Nu visar det sig att de inte är lika! Gör de något eller?
De är c:a 7x10 cm med många flänsar (alla i samma riktning) vikt c;a 100g.
Räcker de till detta eller klarar jag mig med en om det blir ett stereoblockbygge?



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/09/19 19:16:15
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/19 :  20:44:38  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Jag är inte riktigt hemma på det där med säkringar heller. Använder dom alltför sällan. Men om det är elsäkerhet du är ute efter skulle jag säkra på primärsidan. Är det försäkring mot misstag under byggandet så är det sekundärsidan. Jag hade satt dom efter likriktarbryggan. Jag ser i och för sig inget problem med säkringar på båda ställena (utom kostnad och arbetstid att sätta dit dom.)

Olika kylare borde inte vara något problem. Det jag kan se är om ljudet påverkas av att kretsarna är olika varma och ger olika ljud men tveksamt om det ger några större skillnader. Kolla databladet för kretsen. Du borde hitta något diagram över temperatur v.s. THD där.

Det jag funderar mer på är om du klarar dig utan processorfläkten. Har du den kvar så ska de där klara av att ta bort en 80-90 Watt så du är hemma. Men kör du utan fläkt så har jag dålig koll på hur mycket de kyler. Jag tror att det borde vara OK för förstärkarna klarar betydligt högre temperaturer än en P4. Dessutom är kretsarna skyddade mot överhettning så inget bör gå sönder. Men hårdkör du dom så kan du råka ut för att de stänger av.

Har tyvärr inga tips vad det gäller kabel. Själv håller jag mig borta ifrån enledare för att de är svåra att ändra när de väl har monterats. Men jag antar att det kan ses som en tillgång.
Annars kan du väl dra flera ledare parallellt. Det är bara att addera ihop tvärsnittsarean. Vet iof. inte om det ställer till med något vad det gäller brus, störningar e.t.c.

Du frågar fel person om högtalarkablage! Min personliga filosofi är att har man bara tillräckligt lågt motstånd i kabeln så är man hemma. Finns nog en och annan hifimänniska som har en annan åsikt. Själv körde jag med 4mm2 Clas Ohlson kopparkabel för alla grövre kablar i min förstärkare antagligen overkill men jag hade det hemma.

--- Mikael R


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/09/19 :  20:50:45  Show Profile Send Manga X a Private Message
Tack för dina svar Rosbacke.
- De uppskattas!

Nä, nu kallar den nygräddade äppelkakan!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/29 :  17:26:57  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag tar och väcker liv i denna tråden då jag inte vill ställa en massa frågor som säkert kan letas upp i en ny tråd. Jag var lite rastlös och impulsbeställde ett stereokit från Brian (lm3875) och har nu lite funderingar.

1: hur mkt effekt får man ur dessa? har snart skrapat ihop alla delar till en hfls-1 med de verkar vara lite väl tunga för GC.

2: För att driva 8ohmare har jag fattat det som om 2x22V är bra och gärna 100-150VA/kanal, stämmer detta?

3: Om man nu blir så nöjd med GC att min andra stärkare känns överflödig så kan man ju bara uppgradera motstånd och kondingar. Men om effekten blir för liten och man vill paralellkoppla stegen till 2 per kanal med en (fasdelare?) dvs 4st, hur bör man dimensionera trafon då? 2x22V@500VA?

4: Kan nån rekommendera en bra volymkontroll? Inte en attenuator (svenskt namn?) då det verkar bli lite för kostsamt. Jag har läst att många verkar rekommendera dubbelskenig och linjär 10-50kohm pototentiometrar, men vilken sort då kvalitén skiljer?

5: Räcker det att monter chippen på en aluminiumbotten istället för att använda kylflänsar (botten 42x27cm)
mvh

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2004/11/29 17:28:25
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/11/29 :  17:50:24  Show Profile Send ludo a Private Message
Bra och lätt att få tag på volympot heter RK18, kommer från Alps och kan enkelt beställas fr Elfa. Vill man lyxa till det lite så skaffar man RK27 istället (finns bl.a. på RS-components). Bägge potentiometertyperna används flitigt i mellanklassförstärkare.
EDIT: Har glömt att nämna att även Bourns typ 91 http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012605.htm?_64_256_49 är en fin volympot.

Edited by - ludo on 2004/11/29 18:06:48
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/29 :  18:43:20  Show Profile Send Kmj a Private Message
tackar Ludo.
Nån som kan säga nått om resten? Vill bara ha mina antaganden bekräftade.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/30 :  10:08:31  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Inte en attenuator (svenskt namn?) Dämpsats!

5) Kylningen, väl i minsta laget skulle jag tro.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/30 :  14:23:22  Show Profile Send Kmj a Private Message
perandres.
Dämpsats, ok, Antecknat.
Då går vi lös på kylflänsarna i det gamla datoragget :)

men 22 eller 24V och 220VA bör vara ok till en gainklon alltså.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/30 :  22:53:49  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej boys.

Det där med kylning räknade jag rätt mycket fel på kan jag meddela.
Var in i det sista osäker om en P4-kylfläns skulle räcka till båda kanalerna!

- Gissa om den gjorde!!!!
Den håller konstant rumstemperatur!!!

När det gäller effekt räcker det mer än väl till att driva mina golvare 6 Ohm och 86 dB till smärtsamma nivåer. Kan meddela att den spelar riktigt rent och fint med underbara egenskaper.

Både jag och min fru liksom andra i bekantskapskrets tycker att den spelar skjortan av t.ex. Densen Beat B-100 (10kKr). (Kanske törs de inte säga sanningen...).

Jag spelar med ett Elektor Activepot försteg med en gain på runt 5 tror jag. Känns lite högt faktiskt då man knappt vågar röra volympotten högre än klockan 9.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:51:50  Show Profile Send Kmj a Private Message
Manga X
Kör du basic eller bättre komponenter?
Var fixade du internkablaget ifrån och vilka sorter använde du?

(sparar i stort sett alla trådar jag snubblar över som handlar om komponentval och dess egenskaper )

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/01 :  02:04:24  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag köpte Premium kittet samt BlackGate uppgraderingen.
Jag tror det var värt det!!!

Det låter kalas iallafall!!!

Kablage var värre. Trånga hål på korten!!!
Det slutade med 0.75 mm2 F*** från Elfa.
RG62 som signalkablage än så länge. Analysis Plus - Oval One så småningom!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

rpetersson
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/12/01 :  09:07:38  Show Profile Send rpetersson a Private Message
Manga X, lyckades du hitta enkaderlig kopplingstråd på 0,75 mm2 på Elfa? Eller har jag blivit blind av allt kontaktlim som krävdes vid fanéringen av mina HFLS-1or?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000