HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Resonans Cemendt/Betong
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/11/26 :  13:37:22  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Är det lämpligt att använda detta till Baslåda? Har för mig att resonansdrekvensen ligger ganska högt, vilket kanske kunde vara lämpligt vid subbygge?

Mvh
Mattias

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/11/26 :  13:54:34  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Resonansfrekvensen lligga lååångt ovanför arbetsområdet. Lite overkill enligt mig.

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/11/26 :  14:10:46  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Japp. Overkill är det som gäller
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/26 :  14:27:29  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hej Mattiasa,

Om du vill slippa gjuta så kan jag rekommendera avloppsrör i betong.
De är runda vilket gör att du slipper undan lite stående vågor. Bara att såga till för rätt volym. De är billiga också. 150mm diam kostar 129kr per meter plus moms. 400mm diam kostar 341kr per meter plus moms. Observera innerdiameter angiven. Du kan få precis hur stora du vill men då börjar det att kosta plus att vikten skjuter iväg rätt rejält. 1m3 väger cirka 2400kg...
Mycket nöje

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/11/26 :  14:59:07  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Nicks: Tackar. Dock hade jag ngt annat i åtanke. Målet är att skapa en helt sfärisk innervolym på ca 50-55 liter. Det blir en testlåda först, för att se hur det funkar. Vikten kan bli ett litet problem....
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/26 :  17:32:35  Show Profile Send Nicks a Private Message
Ska du gjuta tunnt så använd fiberbetong med mycket fiber och hög K-klassning. Fiberbetong = ingen extra armering behövs. Finns en ny europanorm nu men den kan jag inte...
Gå på runt K40. Bör finnas färdigt i säck. Bara blanda i vatten. Tänk på att betong MÅSTE vibreras för bästa resultat. Det finns vibrationsfri betong, jag vet... Men den finns inte på säck.

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/11/26 :  21:55:36  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Nicks: Tackar. Jag får låna vibrostav av min farbror, så det skall nog gå. Nu gäller det bara att få till en stilig form.....
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/11/27 :  14:23:03  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Vilket material ska formen vara gjord av?

Betong med fibrer blir väl rätt trist att jobba med om man inte har nån vatten reducerare/flyt i betongen=risk för gjutsår.Går ju om man kan vibrera mycket, men en form som tål det blir svårbyggd.

Håller själv på med betongexperiment med olika hållfasthetsklasser.
Kommer en tråd om detta senare i veckan.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/11/30 :  13:10:20  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Hur går det med formen?
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2004/11/30 :  15:56:47  Show Profile Send Kraniet a Private Message
skippa sfäriska ideer.. de skapar resonanser inget annat. en sfär är absolut sämst när det kommer till att minska resonanser.

bäst är en rektangulär låda med dimensionerna 1:1.618:2.618 även om förbättringen är liten.

dock har du ju tur eftersom alla resonanser (med en låda med rimliga mått) kommer hamna utanför arbetsområdet och därmed med rätt delning inte kommer vara nåt problem.

sfäriska former är bara slöseri med resurse och framförallt tid. (förutom möjligtvis B&Ws kägla men det är en helt annan historia och inget att bygga baslåda after..)

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/11/30 :  16:20:01  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Nja det är inte ens påbörjat än.... Det kommer nog ta lite tid. Först och främst blir det nog en vanlig rektangulär testlåda. Sedan får vi se
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/11/30 :  16:27:18  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Nicks: Vart går man för att köpa sådana avloppsrör du pratade om? Kanske inte var en så dum ide ändå....
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/30 :  20:01:20  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jag handlar med Starka betong nästan dagligen i jobbet.
De har www.starka.se Eller prova Skanska prefab. www.skanskaprefabmark.se eller din vanliga byggvaruhandel.

MvH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

jonasj
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/11/30 :  20:18:42  Show Profile Send jonasj a Private Message
Meag i Huddinge köpte jag mitt rör ifrån... De undrade stort när jag sa vad jag skulle göra :)
Jag kan intyga att betong är tungt och resonansfritt. Betoning på tungt. Akta ryggen!
http://www.dvdforum.nu/?userhp=2441&type=gal&act=gashal&id=996
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000