HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Din hifisofi Berätta!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2004/09/18 :  19:00:46  Show Profile Send Jazz a Private Message
Tack och lov så är allas våra öron och hörsel olika!!!

Min Hifisofi är:
Sitter jag å lyssnar och tänker att det nästa jag ska köpa är en skiva DÅ är det bra!!!
För mig alltså.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/18 :  21:03:58  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jättekul att så många svarat Å intressant att vi ibland använder samma argument för våra ståndpunkter. Vi "transparenter" vill ha gåshuden från skivan och "coloristerna" vill ha soundet i anläggningen.

Kanske är vi/jag naiv optimist och "ni" luttrade pessimister

Jag vill fortfarande tro att välljudet finns på skivan. Ni vet att det tyvärr allt för sällan är på det viset och litar till er anläggning för att "fixa" det inspelningarna saknar.
En liiiiten tanke lördag kväll Har jag fel

P.S. Frågor om hur man vet att en anläggning är transparent har en... (hmmm, hur ska jag säga det här) dragning åt det tendetiösa och den diskussionen är en helt egen tråd. Här disskuterar vi vad vi uppskattar och varför

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/09/18 :  23:06:51  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Bara en liten klargöring av min åsikt.

Jag vill inte ha vad folk kallar "färgat" ljud i den här tråden i min anläggning. Det vill säga en anläggning som är så uppenbart färgad att vem som helst hör det.

Min poäng var bara att ett "transparent" ljud är en myt. Det är bara en annan sorts färgning eftersom vi aldrig någonsin kan veta vad som är ett "transparent" ljud eller "neutralt" ljud, än mindre uppnå det.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/19 :  00:20:05  Show Profile Send lasselite a Private Message
Starta en ny tråd i ämnet så ska jag klargöra min ståndpunkt i frågan. Men visst, återgivningen blir aldrig perfekt och kompromisser är oundvikliga.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/19 :  00:41:47  Show Profile Send marens a Private Message
Jag orkar inte ge mig in i diskussionen transparent osv utan jag väljer i stället att formulera mig såhär:

Det jag vill ha är en ljudåtergivning där ljud inte maskeras och en stabil och tydlig ljudbild. Renhet är viktigt, dvs (i möjligaste mån) avsaknaden av "högtalarljud". Detta av den enkla anledningen att jag upplever det som mindra ansträngande att lyssna när saker hörs tydligare. Det ger dessutom lite mer flexibilitet, man kan välja volym efter humör och andra krav tex omgivningen i stället för efter anläggningens förutsättningar. Det är schysst.

Själva musiken kan jag njuta av precis lika bra genom sämre anläggningar, den lyckas på något konstigt sätt ta sig igenom ändå. Ett exemplel är tex "rysfaktorn" som jag upplever kan infinna sig lika lätt, om inte lättare, genom högtalarsystemet på hennes&mauritz som någonannanstans. Det är mest ljudåtergivningen av musiken hemma jag är ute efter att förbättra.

Edited by - marens on 2004/09/19 00:45:20
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000