Author |
Topic |
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 20:08:18
|
Jag är ju redan avslöjad som "teknisk teoretiker" och vill att ljudet skall vara så ofärgat som det bara går.
Varför?
Jo, för jag tycker inte det skall låta levande, detaljerat, mörk, mysigt, eller vad man nu föredrar på alla plattor. För dom är fristående konstnärliga verk! Plattan är inte konserten, den är producerad för att låta på ett visst sätt, att ge en viss känsla, att förmedla ett visst budskap eller ha ett visst "sound".
Man kan jämföra det med en landskapsmålning, det kanske inte ser ut som landskapet, men verket förmedlar konstnärens känsla av landskapet, och helt plötsligt är det mer än ett landskap fångat på bild. Tar man på sig ett par rosa solbrillor kanske det ser roligare ut, men man missar dom hotfulla molnen som är kontrasten till den mysiga picknicken
Så ser jag det, och det innebär att jag inte vill riskera att gå miste om det artisten vill förmedla genom att ha en anläggning som förvränger ljudet.
Dock! Alla anläggningar är kompromisser (i sörre eller mindre omfattning) som gör att man måste prioritera, man kan ju inte få allt. Och just nu prioriterar jag "släpp" Låter det högtalare går det bort på stubben, hur mycket bättre det än låter i övrigt (nåja, kanske inte, men ni fattar vad jag menar)
Jag ser inte ner på någon som vill skapa sitt eget sound med anläggningen, men jag har svårt att förstå det Så komigen å berätta om er hifisofi. Både ni som delar min inställning (fast kanske av andra orsaker) och ni som inte gör det.
P.S. Här finns absolut inget rätt eller fel. Jag tycker inställningen i tråden bör vara att vi kan vara ense om att vara oense. Däremot betyder inte det att man inte kan argumentera emot något, det bör ses som ett klargörande av ens egen ståndpunkt snarare än mothugg på någon annans åsikt. Är man inte med på det kan man välja att starta en egen tråd eller bara strunta i att posta |
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 20:22:44
|
Jag gillar anläggningar som spelar med stor och naturlig ljudbild, ljud flera meter utanför rummet och med tydlig svärta mellan musiker:) Samt att sångare ska stå stadigt och levande i rummet. Tror också att jag vill ha viss färgning i ljudet så att ljudbilden ligger mellan/bakom högtalare. Vill också ha "släpp" från högtalare, var högtalaren står i rummet ska inte gå att uppfatta....
Ljudet ska vara tight och medryckande, tror det är därför olika typer av panelhögtalare går bort för mig. Annars skulle väl dessa vara optimala till mitt sätt att lyssna på musik.
Hälsningar Ronnie
|
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 20:29:47
|
M3: varför är frågan i den här tråden är det viktagare än HUR. |
|
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 20:55:59
|
Lasselite. Förlåt.. Jag läste lite slarvigt. Det är ju trots allt fredag... Tyckte väl att HUR var mer Roligt att skriva om.
Hälsningar Ronnie. |
|
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 21:20:15
|
Och till det du frågar om. VARFÖR. Jag tror att vi oftast är vana att lyssna till ett färgat ljud, för de flesta anläggningar står i ett rum som färgar. Örat har ju också svårt att höra djup bas och hög diskant.. Därför tror jag att jag upplever linjärt ljud som tråkigt. Kan inte förklara det på ett annat sätt. |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 21:23:28
|
Inget å be om ursäkt för |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 21:39:29
|
När det gäller mitt ljudideal så är...
romantik, värme, mjuk-het, fyllighet, kropp, stråkar, vin...
Är saker JAG inte uppskattar.
Stenhårt kontrollerad analys, desikering och mikrodetaljer, rapphet och dynamik, hyperupplösning, transientaggresivitet...
Däremot... |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 22:23:25
|
Simplicity!!!!!! Dynamik!!!! Bas!-Avgrundsdjup och bedövande hård-slående vid behov. Inga små sippa stativare allså, om jag får välja.(vilket jag inte får) Annars är det spelglädjen som regerar.Sitter jag still och bara lyssnar så är det något fel enligt mig. |
Edited by - Circlomanen on 2004/09/17 23:00:30 |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 22:29:51
|
jag skulle vilja ha en anläggning som spelar så frekvensrakt som möjligt dvs akustikregulerat rum å allt möjligt onödigt :) mest för att veta hur det "egentligen" ska låta...för att sen ha lite aktiva baslådor så man kan ratta lite då man bestämmer sig för att köra lite techno :) |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 23:08:32
|
Själv tycker jag att min stereo ska ge mig en så stor upplevelse som möjligt, dvs ett ljud som ger mig gåshud, stampa takten känsla eller vad det nu kan vara. Om det låter verkligt, neutralt eller inte skiter jag fullständigt i. Vill jag ha verkligt ljud så lyssnar jag live till en förhållandevis (i hifivärlden) billig penning...och oftast låter det skit, men upplevelsen kan mycket väl vara kanon för det. Det där att det ska låta som kompositören ville, det tror jag inte på...hur skulle man kunna veta det??? Han eller hon kanske ville framföra texten utan en tanke på hur kantslagen på virvelkaggen skulle låta. Stereon vill jag komma hem och kunna koppla av till. Jag har samma princip när jag ser en film. Det kan vara en svartvit film, trots att världen inte är svartvit, det kan vara en action fast jag vet att det inte skulle kunna vara på riktigt, det kan vara en absurd komedi som inte har någon koppling till verkligheten. Jag kan se den på bio eller tv...allt beroende på vilken upplevelse jag vill ha. Vill jag se nåt som motsvarar verkligheten kollar jag på big brother eller baren eller någon av de andra docku-såporna och hur kul är det med den ofärgade "realityn" egentligen...? Nä, hifin ska beröra mig annars får det vara. Känns som jag blir mer och mer trött på alla som ska tala om för mig om saker är bra eller dåliga, bestämma att korrekt hifi ska vara neutral eller kunna mätas...det är väl jag som avgör det? Synsättet är väl inte konstigt iofs eftersom man har en så stark tilltro till naturvetenskpliga "fakta" (inom betydligt fler områden än hifi) och att detta sätt skulle vara det suveräna för att kunna bedöma och uttala sig om allt och alla här i världen. Nä, fram för en mer humanistisk, personlig och berörande (och inte alltför seriöst tagen) hifi ;-) Någon som delar min uppfattning?
Hmm...detta lät ju lite gnälligt kanske, det var definitift inte avsikten. Kanske jag får anledning att förtydliga senare i tråden om den skulle fortsätta :-) |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 23:16:30
|
Bliss... Du skriver som jag tänker:)
Hälsningar Ronnie
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 23:44:41
|
Dynamik, "spelglädje", musikalitet.
Dynamik, för att all musik är dynamisk, alltså vill jag att anläggningen orkar med, ström var ordet ja, presterar ett öppet och dynamiskt ljud. Inte samma sak som att alltid måsta spela högt. Och definitivt inte samma sak som att anläggningen skall vara luftig, vad nu det kan betyda. Ljudet däremot.
Spelglädje, tja där är det väl subjekttivt så det flåsar om det. Å lite flumerier, men va f-n, de är ju fredag å så. Mer en känsla än något direkt konkret, men jag menar att det skall kännas roligt när man spelar musik, även när man står och diskar. Det skall inte bara vara, mmmm, det där låter ju bra mmmm. Man skall kunna få en slags uppfattning om vad musikerna vill.
Musikalitet, jomensan, att definiera det är ju sannerligen inte lätt.
Jag menar dock att när allt sitter och man får svårt att låta bli att sjunga med, dansa med och bara vill höja trots att det är smärtsamt högt, då presterar anläggningen något som jag kanske kan kalla ett musikaliskt ljud. Det skall helt enkelt svänga om musiken.
Här ställer sig förstås kravet på att det ljudet som presteras inte är huller om muller och bara högt. En beskrivning som jag tycker är bra är "ett inferno av dynamiskt lugn" Det ni!
edit: lite stavfel. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2004/09/17 23:48:49 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 23:59:42
|
Bra skrivit Bliss För mig är Hifi inget statiskt utan en levande fortgående process mellan människa och maskin, en slags symbios eller snarare samverkan mellan den objektiva maskinen och den subjektiva människan som möts i det komplexa gränsöverskridande zonen mellan materia och känsla. jag utvecklas - maskinen uppgraderas maskinen uppgraderas - jag utvecklas Jag vill ha närvaro, beröring, sorg, vemod, lycka, tröst, glädje. Jag vill att musiken skall vara en helande salva över den sargade själen. Det är också viktigt att tysta partier i musiken verkligen är tysta. Detaljrikedomen, upplösningen är viktigt. Dynamiken är viktigt för närvaron och ljudbilden. Mätningar då ? Jo, det är som en karta i skogen. Visst är det säkrare att ha med sig sin karta, om man kanske inte vill eller vågar villa bort sig.Jag tror dock att man kan njuta mer av skogen och naturen utan karta och GPS.
|
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2004/09/18 00:09:09 |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 00:10:35
|
Ofärgad återgivning är för mig fullständigt främmande, eftersom jag inte vet hur min musik 'skall' låta. Därför går jag på hur 'upphetsad' jag blir.
Det handlar oftare om dynamik och transientsvar, än 'magiskt mellanregister'. Torr, men aldrig djup bas (lever med stativare). En ljudbild som omsluter mig som en livmoder. Väggarna försvinner från rummet och småljud utplaceras med lasersikte. Tid och universum upphör att existera.
Nåt sånt. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 00:26:47
|
Bliss jag håller med... fast inte Jag menar att när jag sätter på en svartvit rulle så ska den vara svartvit, inte rosagrön. Tänk dig Schindlers list i rosagrönt, hua
"Om det låter verkligt, neutralt eller inte skiter jag fullständigt i" Jag med, men det är inte min anläggning som skall förvränga, det skall vara dom som producerat skivan som gjort redan(om det nu ska låta förvrängt vill säga) Hur låter en synth på "riktigt"? Vill man verkligen ha ljudet av ett fett trumset i vardagsrummet?(Öhhh, klart man skulle vilja vissa dar, men för det mesta inte)
"Det där att det ska låta som kompositören ville, det tror jag inte på...hur skulle man kunna veta det???" Det gör man inte, men man vet hur slutprodukten (skivan) blev. Och det är det som, enligt mitt sätt att se det, är den artistiska produktionen. Inte hur det lät i studion, inte hur det första utkastet lät. Slutprodukten, det man till slut bestämde sig för att gravera på plattan jag köper, det är "verket".
Känslorna ska förmedlas av skivorna, inte anläggningen(men d e klart, vissa dar trycker man tom in loudnessknappen och vissa dar är "midnight" rätt läge. Men ett ofärgat grundljud, 8 dar i veckan). |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 00:31:02
|
Men hur vet du hur skivan låter? När den låter olika i alla anläggningar du spelar den i? Det går ju inte annat än att gissa sig till. Och det är dessa gissningar som kallas hobbyn hifi. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
Edited by - Hatoil on 2004/09/18 00:31:50 |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 01:10:07
|
Jag vet inte hur skivan låter, men genom att sträva efter en så transparent anläggning som möjligt vet jag att jag missar så lite av skivans innehåll, som möjligt. Och det går att göra annat än att gissa om man vill ha en god återgivning. Vill man ha ett "bra ljud" däremot, blir det mer av en gissningslek.
För mig är hobbyn hifi att göra mesta möjliga av tillgängliga resurser. |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 09:31:17
|
Hur gör du då när du strävar efter transparens, när du inte vet hur det skall låta, det är det jag undrar? |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 10:12:22
|
Om jag lyssnar på en stråkkvartett ska det låta precis som en stråkkvartett gör när dom spelar i ett litet lagom stort rum. Om jag lyssnar på en symfoniorkester ska det låta som om jag satt på första raden i konserthuset. Om jag lyssnar på en jazzgrupp vill jag känna mig som om jag var med i studion eller på klubben där dom spelar. En vokalist får gärna stå en bit ut i rummet och sjunga. Högtalarna ska inte höras. Om jag lyssnar på en rockskiva vill jag känna attacken trycket. Lyssnar jag på R&B ska basaen kännas i magen. Lyssnar jag på modern musik som mer görs i studion än på scenen ska allt som finns på CDn också komma ut i rummet.
När verket skapas på scenen ska resten av kedjan, från mikrofon till högtalare, varken lägga till eller dra ifrån något. Musik live är referensen. När verket skapas i studion är det svårare, då har jag ingen referens. Men det som finns på CDn bör väl vara det som har eftersträvats av den/dem som står bakom verket. Då bör ju min anläggning varken lägga till eller dra ifrån något.
Om jag har en tavla målad av en konstnär hängande på väggen så har jag ju inte färgade spotlights för att bättra på färgerna om jag inte gillar dem. Samma med musiken, tycker jag.
Så jag är nog lite ljudpurist tror jag.
Jag har en ganska avslöjande anläggning. Kanske lite för mycket. Dåliga inspelningar/produktioner blir tyvärr tråkiga att lyssna på, man sitter och retar sig. Till exempel när Monica Zetterlund sjunger "Sakta vi går genom stan" så hörs att hon sjunger i en garderob fast bandet spelar i en stor studio. Hon är suverän, bandet också. Det blir konstigt. På en sämre anläggning hörs inte detta. Så ibland kanske man trots allt skulle önska sig lite färgning. Men välgjorda skivor är alltid en fröjd att lyssna på. Oberoende av genre. All bra musik av t ex Coltrane, Low, Alicia Keys, Beethoven, Fred Åkerström, Otto Olsson, Pärt, Massive Attack är njutbart när skivorna är välgjorda.
|
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 10:19:52
|
Håller helt med dig Bliss!
Jag tycker det är interessant att många gärna pratar om att dom vill ha en "ofärgad" anläggning där det låter som "den som gjort inspelningen tänkt sig" eller som "kompositören tänkt sig".
Min filosofi är att hörsel är något som är så enormt subjektivt så alla försök att få ett "sant", "neutralt", eller "äkta" ljud i någon form av naturvetenskaplig mening är totalt meningslösa. Eftersom hörsel är något vi upplever med våra extremt subjektiva sinnen så går det inte enbart att mäta sig fram till det. Det handlar lika mycket om hur varje enskild individ upplever ljud som hur ett par högtalare mäter i ett rum.
Personligen skiter totalt i mätningar, konstruktionsfilosofier etc. Jag använder mina oerhört subjektiva öron och lyssnar. Får jag gåshud av en anläggning, förstärkare, högtalare, etc så är det något för mig.
|
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 10:20:04
|
hmm det här med transparant ljud borde ju bara vara bullshit...
lr ska man sträva efter att få samma ljud som killen som mixar skivan har?
kan inte nån nu reda ut det här :) det enda jag kan tänka mig man skulle kunna sträva efter är om man varit på en livekonsert å försöker återskapa det ljudet...men samtidigt så krävas det ju att inspelningen inte färgar nånting? mycket med det här med musik...
edit:
quote: Jag använder mina oerhört subjektiva öron och lyssnar. Får jag gåshud av en anläggning, förstärkare, högtalare, etc så är det något för mig.
oj så bra sagt
|
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
Edited by - Haakan on 2004/09/18 10:21:03 |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 10:26:22
|
Funktion funktion funktion allt som funkar stannar kvar ... |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 10:57:04
|
Jag har oxå bara örona att lita på. Men jag vet hur det låter på en konsert. Så ska de helst va hemma oxå. Men när det gäller studiotillverkad musik har man ju ingen referens, då är det den subjektiva upplevelsen som gäller, det är jag helt överens om. Det beror alltså lite på vad för slags musik man råkar lyssna på just för ögonblicket. Men jag inbillar mig att en anläggning som återger scenmusik på ett naturtroget sätt är bra också på annat. Jag menar, klarar den att återge kontrabasar och pukor så det känns i magen och piccolaflöjter med luftljud och allt så klarar de nog syntetiska basgångar och diskantljud från modern musik också. |
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 11:01:39
|
Mitt ideal er en mest mulig naturlig lydgjengivelse, dvs. så nærme opp til all den levende musikk jeg har opplevd fra akustiske instrumenter uten forsterkning, inkl. en lang rekke klassiske konserter. Jeg vil ha den nakne og brutale virkelighet, noen ganger er virkeligheten helt himmelsk (førsteklasses innspillinger), andre ganger direkte ubehagelig (f.eks. gjengivelse av en strykekvartett i et udempet rom eller et knallhardt slag på en skarptromme og dårlige innspillinger generelt). "No sugar coating, please!" Alle innspillinger høres da like ut, kanskje behagelig i øyeblikket, men fryktelig kjedelig (tråkigt) i lengden.
Lydgjengivelse er etter mitt syn "naturtro" hvis blant andre følgende parametre er oppfylt: - en enorm holografi og størrelse på lydbildet vertikalt, horisontalt og i dybden, slik det er på en "real life" klassisk fremførelse - presis plassering av instrumenter og stemmer i lydbildet - tilnærmet ubegrenset dynamikk, punch, slam og lydtrykk i HELE det hørbare frekvensområdet også ved enorme lydtrykk, som tilnærmelsesvis kan tangere den musikalske realitet, men uten at dette går ut over andre parametre; jeg liker med andre ord å kunne spille med optimal presisjon ikke bare på sarte gitarstykker og fiolinkonserter, men også på store dynamiske utladninger i store klassiske verker eller i rock, blues & jazz. - nesten ubegrenset kapasitet i lavfrekvensområdet, man skal kunne "føle" de aller dypeste frekvensene som vibrasjoner i luften, i kroppen og i bygningen, selv om øret knapt oppfatter disse frekvensene - så lineær frekvensgang som mulig - ekstremt høy oppløsning i hele registeret - analyse fremfor imponatoreffekt
Det var min filosofi i hovedtrekk.
|
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 12:27:45
|
Montana, du uttrycker det mycket bra! Jag är helt enig! |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 12:41:27
|
Är nog också delvis inne på Montanas linje...
Jag föredrar en återgivning som är så rättvisande som möjligt (vilket medför mycket hög dynamik, neutral klang och så vidare). Blir själv vanligen inte förförd av återgivare som har en tydligt hörbar självklang. De gånger jag haft sådana apparatar har jag bara hamnat i utdtragna, krävande och snurriga byteskaruseller! Min erfarenhet är att klangkontrasterna sinsemellan skivor tenderara att drunkna mer och mer ju tydligare apparaters "ljudsignatur" är och jag blir i regel redigt uttråkad efter en stunds lyssnade genom en (starkt) färgande signalkedja. Ljudet kommer då varje gång något spelas upp att präglas av "den inbyggda" ljudkaraktär som apparaterna medför, och hela skivsamlingen man äger tenderar att låta betydligt mer likartad än vad som är möjligt. Det som går mot enformighet stör mig och det blir inte lika intresseväckande, spännande och medryckande att lyssna på musik som det skulle kunna vara. Men visst kan det vara så att en klangfärgning kan vara trevlig (kanske till och med mycket trevlig) men i längden brukar jag alltså ledsna. En annan del i varför jag föredrar en neutral återgivning är att jag har ett intresse i att få en klar uppfattning om vad ljudteknikerna har gjort vid inpelningen. Detta unika tidsdokument vill jag vara med om att återuppleva och dela utan att min uppspelningsutrustning avvärjer mig. |
|
|
Topic |
|
|
|