HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 kakelugn som bashorn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2004/09/17 :  14:50:09  Show Profile Send niklass a Private Message
tjenare, jepp ni läste rätt...

Det är nämligen så att jag har i mitt bio/lyssningsrum en st. kakelugn som inte används p g a att förra ägaren byggde ut på övervåningen och på så sätt kapade skorstenen till denna kakelugn....

en ide jag fick för en stund sen (det är ju fredag o allt) var att man ju skulle kunna riva hela kakelugnen och bygga om den internt till ett bashorn... när man sen är nöjd med konstruktionen så kan man ju kleta dit kaklet igen... och "vips" så har man en passiv baskakelugn med en 18" i eller ngt sånt... vi snackar ju utan tvekan en rätt så svårslagen WAF på den konstruktionen.

Men till frågan då... vad tror ni om ett sånt bygge? är det möjligt att få till ett bra bashorn i de dimensionerna?

den är väl ca 1 m i diameter och 2.80 hög sen får man ju räkna bort en del för kakelplattorna som ska sitta på utsidan o sådär... men i runda slängar?

vad tror ni?

/niklas
(skulle jag postat detta i ngt annat forum kanske?)

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/09/17 :  16:07:54  Show Profile Send fidelityn a Private Message
baskakelugn go for it
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/09/17 :  16:18:24  Show Profile Send mapem a Private Message
Fredagkvällen börjar tidigt för vissa...
Underbar idé, äntligen kan alla dessa kakelugnar man inte får elda i få en vettig funktion. Men det kanske snarare är en transmission line, va? Innanmätet i en kakelugn består av en vindlande kanal. Det är bara att slänga i lämplig dämpning. Ett tips: sota först!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/09/17 :  16:51:47  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Inte hel dum idé det där en TL blir nog bra.....

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2004/09/17 :  16:57:40  Show Profile Send niklass a Private Message
hehe ok... fast jag tänkte nog riva alltihop och bygga en innelåda av mdf/spånskiva.... och sen sätta på kakelugnsskalet :)

jaja får väl mäta o kolla o greja lite först :) kunde helt klart se lite ballt ut med en högtalarkabel som går in i kakelugnen... :)

edit: jag har inte så bra koll på vad principen med en TL är... ngn som pallar förklara eller peka till ngn bra tråd där det finns en förklaring?

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Edited by - niklass on 2004/09/17 16:58:59
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/09/17 :  17:11:38  Show Profile Send Dustman a Private Message
http://www.passdiy.com/projects/el-pipe-o-1.htm
Spana in det här bygget. Antar att det är en volym du kan få ut ur din kakelugn? Rätt mycket läsvärd teori bakom det hela också
Mvh / Micke

Edited by - Dustman on 2004/09/17 17:12:57
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/17 :  17:19:43  Show Profile Send brumel a Private Message
Tl är en kvartsvågspipa dvs man utnyttjar en stående våg av grundtonen. Ska man spela 20 hz så ska pipan vara 4,3 m (344/20)/4. Men principen kräver dämpning av din kakelugn medelst en absorbent och ganska mycket förstärkareffekt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/09/17 :  17:42:15  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nu börjar vi snacka DIY på fullt allvar här.

Å minst 18" måste det vara.
YEAH!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/09/17 :  18:05:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
niklass: LOVA att lägga ut bilder på detta om du genomför ditt projekt.
Går själv i tankar att bygga nåt horn i hästväg, har dock ingen kakelugn, men en mycket stor vind som gapar tom och bara längtar efter att bli ombyggd till nåt hifiarangemang.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/17 :  20:00:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
har dock ingen kakelugn, men en mycket stor vind som gapar tom

Vilken lycka. Jag blir avundsjuk!!! BYGG! BYGG! BYGG! Det är snudd på kriminellt att inte unna sig ett par gigantiska horn eller liknande om man har en sån chans.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/09/17 :  20:30:46  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Detta är ett område som helt klart vidrör mitt inre! En kakelugn som bashorn,genialt! Själv håller jag på att fintrimma ett schabrak på ca 500 liters lådvolym med ett Audax 15" element modifierat och ett bashorn som vikts på mitten med ,som någon uttryckt-fjorddjup bas. Målet är 16Hz, får se vad man mäktar med. Helt klart ger detta djup en ny dimension i musiken speciellt vid avspelning av kyrkorgel men även annan typ av musik som kräver hög dynamik.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/17 :  21:44:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
fast jag tänkte nog riva alltihop och bygga en innelåda av mdf/spånskiva.... och sen sätta på kakelugnsskalet :)

Bara du inte har fest nån gång och folk får för sig att elda...

quote:
en mycket stor vind som gapar tom

Hmmm... Det har jag också...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/09/17 :  23:57:56  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Faan - jag har ju kakelugnar ochså - undrar vad dom som bor avna kommer att tycka ;-)

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2004/09/17 :  23:58:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har sett åtminstone tre exempel på "fall" där folk använt tomma källarutrymmen för att få plats med enorma horn som sen mynnar upp genom vardagsrumsgolvet. Mycket sexigt faktiskt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/09/18 :  00:48:03  Show Profile Send linnar a Private Message
En högtalare med dom kakelungnsmåtten blir runt 2,2m3.
Snacka om att bränna skivor....

Jag hade till för något år sedan en TL-på 400 liter
den spelade ner till 14hz med ett fall på 3db.
Kompisen som bodde flera våningar högre/längre bort
sade att flaskorna i hans barskåp skrammlade när jag
finspleade på söndagsmorgonen.
Jag bor i eget hus sen en så där 20 år sedan. Jag
har en outnyttjad källare på 18x8x1,7m det blir
en låda på runt 240.000 liter....Mmmmm...
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/18 :  01:22:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
Oinredda vindar är ju dessutom ofta både färdigdämpade och fulla av oregelbundna och sneda vinklar, perfekt!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/18 :  01:50:06  Show Profile Send paradigm a Private Message
Pojkar, pojkar, nu får vi allt lugna ner oss lite ändå!
Får jag föreslå att ni tar en kall dusch innan ni blir allt för upphetsade.

.....Eller så är det bara så, att jag är avundsjuk på er som har en massa outnyttjade vindsvåningar och källarutrymmen att leka med....hmmmmm, jo så är det nog, när jag tänker efter och rannsakar mig själv..... äh, va fan.... kör hårt pojkar, livet är för kort för att slösas bort på ingenting.

Glöm bara inte bort att förse oss andra med lite snaskiga hiffiporrbilder att drägla över....

/Roland
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/09/18 :  02:59:47  Show Profile Send Peter S a Private Message
Du sa att du ville göre den i spånskiva, varför inte gå hela steget och återanvända teglet som byggmaterial (eller nytt tegel).
Oslagbart styvt och stabilt, och kaklerna risikerar inte spricka pga. att virket ger sig.

Rigtiga entusiaster bygger bashorn i tegel!!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/18 :  10:40:14  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Stora grejer på gång gäller att ha gögt i tak =)

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/09/18 :  11:03:13  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Bara du inte har fest nån gång och folk får för sig att elda..."

Finns det något program för att räkna ut ett gigantiskt bashorn ?
(Sorry niklass om jag klampar in i din tråd, men detta är bara sååååååå intressant.

"Oinredda vindar är ju dessutom ofta både färdigdämpade och fulla av oregelbundna och sneda vinklar, perfekt!"

Ja hela min vind är full av lösull

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/09/18 :  12:06:11  Show Profile Send Rapid a Private Message
Fräck ide Om du bara ska bygga ett rakt horn som spelar ner i ugnen så räcker det till ett 32Hz horn med 18" (283cm, 650cm^2 - 11580cm^2, m=0.6). Men det kanske är bättre att bygga ett veckat horn så du får in ett längre horn. Men som sagt, det beror ju på dimensionerna å så... lite jobbigare att konstruera också

Bruce Edgars sub med måtten 72" x 31" x 28" HxWxD:
The Seismic Sub is a 35Hz hyperbolic which begins at a 20Hz flare rate in the throat region and then changes to the 35Hz rate after a few feet. I had assummed that you shouldn't go below the flare rate frequency, and then I used a Hsu Sub amp with EQ and was surprised at the extra octave of bass I heard between 20 and 40Hz. And it was very clean, not distorted. After experimenting with several drivers, I found that the JBL 2240 gave the best overall sound. Below 40Hz the driver exchanges higher excursion because of the EQ with the horn flare response rolloff to achieve a nearly flat system response as measured by a near field LMS measurement.

Lycka till!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2004/09/18 :  23:35:07  Show Profile Send Amatören a Private Message
Detta var den roligaste idé jag hört på länge!

Gapskratt följt av "varför inte"! GO FOR IT!

Själv så bor jag i en 1-plansvilla med källare där jag har min "lekstuga". Satt en kväll på översta trappsteget i källarnedgången och anläggningen stod på i källaren. Det var en djävla output i basen, djuuup och kontrollerad där jag satt. Källarnedgången fungerade som ett horn så jag tänkte:
-Vad händer om man monterar en bas i övre delen av nedgången?
Sagt och gjort, jag hade en överbliven 8" bilbas som monterades i vindsluckan som sitter i taket i källarnedgången.
Well, snacka om djup och mäktig bas från ett 8" element!!!

Så niklass, prova!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/09/19 :  18:08:12  Show Profile Send Rapid a Private Message
Niklass - lite hjälp på vägen om du inte redan visste:
http://www.users.bigpond.com/dmcbean/
http://melhuish.org/audio/exphypcalc.html
http://melhuish.org/audio/hornshape.html
Intressanta artiklar:
http://www.volvotreter.de/dl-section.htm
Forum:
http://www.audioasylum.com/forums/hug/bbs.html

Det finns säkert många som har bättre kunskaper än mig, men om du har några frågor så tveka inte :) Jag har en del länkar till...
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2004/09/21 :  20:01:37  Show Profile Send niklass a Private Message
Hejsan på er,
hrmm här är man borta några dagar och tråden drar iväg till oanade höjder :)

ja jag har tyvärr haft lite mkt att göra på jobbet senaste dagarna (fast jag kollar ju iofs bara forumet hemifrån :) ehrrm... men ändå..

ja alltså riktigt tung bas är ju helt suveränt... dock inte om den kommer från en siba sub med maxgain utan det måste ju vara kontrollerat och stora elementytor...

Jag lyssnar mycket på trance/psytrance och där är det mycket malanda basgångar inblandat kan man då kombinera ett luftigt hifiljud med bra bas så är det ju toppen, det var väl egentligen så ideen föddes. Oftast får man ju nämligen bara riiiiktigt mkt bas i ett ORDENTLIGT stort PA, och då är ju tyvärr oftast inte mellanregister/diskant speciellt hifimässigt.
På ngt sätt måste man ju kunna få den bas man så gärna vill åt hemma i lyssningsrummet oxå.

Tack för länkarna, jag ska läsa o begrunda...
och om det blir ngt bygge av så postar jag bilder här, självklart! :)

/n

Denon 3600 |

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/23 :  01:36:54  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ett liknande projekt som jag hittade när jag surfade runt:

2st Eminence 18", aktivt delade vid 40Hz 18dB/okt, spelar från källaren upp i lyssningsrummet via ett hål i golvet under soffan, har 150w DIY-power var!

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000