HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dipol -- Dämpa eller Diffusera ?? Förvirrad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/14 :  19:47:47  Show Profile Send mace a Private Message
Tjenixen

Jag har ju långsamma planer på att förbättra vardagsrummet så att det låter bra

Har ju läst mig till att med dipolhögtalare som Quad ESL så bör man dämpa rejält bakom, även om man drar ut dom en meter eller två från bakväggen.

Drog ut en bok i bokhyllan i går Där skriver de följande "Generally, dipoles like a reflective wall, but with some diffusing objects behind the speakers to break up the reflected energy. A highly absorbent rear wall defeats the purpose of a dipole; that reflected energy is beneficial, and you want to hear it.
But if the wall is flat and lacks surfaces that scatter sound, the reflected energy combines with the direct sound in a way that reduces soundstage depth."

Jag vill ju inte börja med atyt göra fel

Stämmer detta med Era erfarenheter och/eller kunskaper??

Lärde mig att jag bör dämpa åtminstone ena långsidan i rummet för att undvika "flutter echo"


Alla "" är från "The complete guide to High-End Audio by Robert Harley"

Väntar ödmjukast på svar

ha det BÄST,
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/14 :  20:16:27  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"But if the wall is flat and lacks surfaces that scatter sound, the reflected energy combines with the direct sound in a way that reduces soundstage depth."

Ja, om det vore så väl att det inte blev mer fel än så... Bakom dipoler är det absorbenter som gäller.

Quad ESL har väl en vågutbredning som skall simulera en sfär (alltså mer eller mindre en punktkälla). Eftersom det är en dipol så blir utstrålningen på baksidan raka motsatsen till en punkt, nämligen obestämd. Difusering torde ej vara av nöden. Om jag har tänkt rätt (inte säkert) så är redan utstrålingen på baksidan diffus så et räcker.

"Lärde mig att jag bör dämpa åtminstone ena långsidan i rummet för att undvika "flutter echo""

Lär om! Om rummet i övrigt är någorlunda symetriskt så bör rimligtvis akustikåtgärderna vara det också. "Flutter echon" har i alla fall jag löst med diffusering. Tavlor funkar, små hyllor, sånna grejjor. Användadet av absorbent och/eller diffusering i det här kan man knappast bara säga "gör sig, gör så, om, utan måste avgöras från fall till fall beroende på var ekona uppstår. Rent allmänt: Dämpning bakom högtalarna, första sidorefflexen och golvet. Diffusera och dämpa mer efter behov. Det försöker jag göra så gott jag kan här hemma.

Jag har inte läst boken du nämner, men en del annat av Mr. Harley. Jag rekomenderar att du stoppar in den där boken i hyllan igen och skaffar en riktigt bok om akustik om du vill lära dig något på riktigt.
Ett bra tips är också att ta hem en akustikkonsult (t.ex. Knoppen här på forumet, Svanå eller någon annan) som kan kolla upp ditt rum och komma med förslag på lämpliga åtgärder. Det kostar en slant, visst, men det kan bli väl investerade pengar.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:39:46  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Mina erfarenheter är att diffusering bakom högtalarna (dipoler) fungerar bättre än absorbtion, varför det är så bryr mig däremot inte så mycket. Börjar bli ganska less på olika experter som kommer till rakt motsatta resultat med vad som skall vara vetenskapliga studier. Du får nog prova själv och sen bestämma vad som passar just dig. Börja med placering och vanliga möbler och blommor innan du far iväg och bygger om hela rummet bara. Det brukar räcka ganska långt det med och som en extra bonus så behöver du inte förklara alla konstiga saker för folk som kommer på besök.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:59:28  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är nog svårt att generalisera vad gäller dämpningsmetod och dipoler men idealfallet är att bakväggen är låångt bakom högtalaren och inte reflekterar något tillbaka (utomhuslyssning). Detta går inte åstadkomma i hemmiljön så det är nog bäst att prova lite olika metoder.

Vad beträffar utstrålningskarakteristik på Quad ESL så är det i det här fallet (ESL-57) en linjekälla både bakåt och framåt. ESL-63 är däremot en punktkälla både framåt och bakåt!!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:01:18  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej Mace
Du har ju varit hemma hos mig vid ett tillfälle
Om du kommer ihåg rummet så är det som så att hela väggen bakom högtalarna är täckta av en bokhylla.Alltså ca 3,6 meter lång och 2,3 meter hög(fattas 55cm på höjden)och det gjorde en enorm skillnad hos mig

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:06:06  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Förtydligande: Enligt min erfarenhet bör man dämpa bakom alla högtalare, oavsett om det är dipol eller ej. Men jag har ju inte varit överallt och provat alla högtalare, så diffusering kanske funkar bra på vissa håll... Men det är inte vad jag skulle prova först.

" ESL-63 är däremot en punktkälla både framåt och bakåt!!"

Hmmm, ja blir det nog ja! Fel av mig!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:30:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har "normala" högtalare o där passar det bäst med lagom dämpning. men som EAR har gjort är klockrent till dipoler.

MACE
2-3 st Billys från IKEA o en jäkla massa böcker är vad du behöver. Funkar det inte så har du iaf sysselsättning över vintern

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/15 :  08:46:27  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Varianten med bokhyllan Billy har jag också haft och det är anledningen till att jag är så positiv till diffusering. Lite pilligt att hålla böcker och cd-skivor på olika djupmått men det fungerade bra ljudmässigt.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/15 :  16:41:37  Show Profile Send mace a Private Message
Hmm Bokhyllor mm kan inte vara bakom Får nog experimentera med dämpning och/eller diffusering

quote:
Jag rekomenderar att du stoppar in den där boken i hyllan igen


Japp nu sitter den på sin vanliga plats, som stöd för ett trasigt hyllplan i stereohyllan

Tur att man inte ens är 40 bast ännu MYCKE' kvar att göra

till alla för fin-fina svar

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/09/15 :  21:50:03  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om det är gott om plats bakom högtalarna tror jag att det fungerar bra med dämpning, om det blir för lite dämpning (ont om plats) så får man förmodligen lite problem med olika mycket dämpning av olika frekvenser. I normalfallet är det säkert lämpligast med någon kombination och en bokhylla fylld med böcker är inte så dum.

I mitt rum står högtalarna mitt i rummet på längden och bakåt är det drygt 3m till vägg. Jag har ingen egentlig dämpning av bakväggen utan ser till att bryta upp det bakåtgående ljudet (lämplig placering av möbler) och låta det dämpas bort på annat håll. Jag själv har alltså något som mest liknar diffusering men kan mycket väl tänka mig att ställa upp en dämpvägg också. Fungerar gör det och det viktigaste för en bra funktion är att de reflekterade ljuden är tillräckligt mycket fördröjda för att inte vara "tidiga reflexer" eftersom hjärnan då inte kan sortera bort dem från direktljudet.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/16 :  00:45:22  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Hittade din tråd om anläggningen, läckra högtalare du har fått ihop . Du berättar inte om du har tänkt att spela längs med rummet eller på långväggen. Lite provning kvar kanske

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/16 :  07:49:42  Show Profile Send mace a Private Message
Skall spelas på längden + att högtalarna kommer skjutas in mot väggen när de "vilar" annars blockeras rummet

Mycet provning kvar

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000