HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondensator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/09 :  08:46:34  Show Profile Send primere a Private Message
Hej jag sitter och byter ut och moddar ett par gamla B&W och i dessa siter en rolig historia nämligen en kondensator på 11MFD (11uF)
Men det finns inga 11uF i mcap sortimentet men visst funkar det väl att ta en tio och parallel koppla denna med en etta!? Eller är det någon som har ett bättre förslag?

Tackar för hjälp!

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/09/09 :  10:20:55  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jupp, det går kalasbra det.
Snålar man kan man ta en ok på 10uF och en riktigt fin på 1uF.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/09 :  10:40:21  Show Profile Send primere a Private Message
Njaee snåla tänkte jag kanske inte det blir Audyn Mcap standard historia!
Så lite snik blir det allt men med tanke på att det är ett par DM 302 känns det overkill med Supreme kanske

Tack för svaret Larsen
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/09 :  11:36:49  Show Profile Send primere a Private Message
Någon som vet mer om var man hittar "befintliga" högtalares filter?
För B&W är som sagt hemliga med det mesta! Och där finns ett motstånd som det står ett par bokstäver och sedan 47 men inget med ohm.
När jag mäter upp motståndet visar resultatet 0,8 ohm på ett ungefär men det kan ju inte stämma eller?

Så om jag fått tag på schemat hade det varit super duper någon som vet något?
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:08:42  Show Profile Send MartinX a Private Message
Sannolikt är moståndet på 0,47ohm det är resistansen i multimetern, testsladdar, kontaktpunkter som lägger till resten, en vanlig multimeter är inte så bra på att mäta så låga resistanser. Prova att kortsluta mätprobarna och se vad multimetern visar, dra ifrån detta från det uppmätta värdet på motståndet och se vad du hamnar på. I detta fall skulle multimetern bidra med 0,33ohm vilket låter helt rimligt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2004/09/09 13:09:48
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/09 :  15:41:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
mäter du i kretsen eller har du tagit loss motståndet?
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/09 :  15:42:29  Show Profile Send Zombie a Private Message
mäter du i kretsen eller har du tagit loss motståndet?
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/09 :  15:53:24  Show Profile Send primere a Private Message
Motståndet är loss självfallet annars blir det jue inte rätt eller?
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/09 :  19:09:25  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Är du säker på att det är ett motstånd? Funderar på om det är en spole. 0.8 ohm låter inte helt orimligt för det. Ibland bakar de in dem så att de liknar motstånd, i alla fall för mindre effektvärden.
Tyvärr är jag inte helt hemma på hur man mäter spolar på ett enkelt sätt.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/10 :  06:53:12  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Tyvärr är jag inte helt hemma på hur man mäter spolar på ett enkelt sätt.

Ett "enkelt" sätt är att göra en spännings-delare tillsammans med en känd referens-spole. Sedan skickar man en HF-signal igenom dem och ser vad dämpningen blir. Då kan man räkna ut induktansen på spolen.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/10 :  07:39:44  Show Profile Send primere a Private Message
Hmmmm osäker

Det som sitter i filtret är
kondensator 10 uF
Kondensator 11 uF
Kondensator 4,7 uF
Två Drosslar ?
"Motstånd" ? (0,8 ohm)
Jag tycker att det känns skumt altihop!
Men kondensatorerna är byta och det gav en klar skilnad, vill bytta drosslarna med och lyfta än en gång!
Men motståndet känns skummt!
Detta är en två vägare för den som undrar!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/10 :  08:13:27  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Kondensatorerna är den typ av komponent som åldras mest.

Spolar är i stort sett en metalltråd, och den åldras inte. Motstånd likaså. Det som kan skilja mellan en gammal och en ny är designen. Spolar innehåller virituella motstånd (och kondensatorer), och motstånd innehåller virituella spolar.
Duktiga designers utnyttjar dessa i sina konstruktioner, därför skulle jag avråda från att byta motstånd och spolar om man inte måste (trasig).

Kondensatorernas värden förändras såpass mycket med åldern (beroende på typ förståss). Inte bara kapacitansen utan även de virituella motståndsvärdena i dem blir betydande.

Edit: Mitt förslag är alltså: Byt bara kondingarna.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2004/09/10 08:15:08
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/16 :  08:09:18  Show Profile Send primere a Private Message
Nu har jag suttit och funderat lite fram och tillbaka här..... parallel eller serie?
Jag skrev i min fråga "kan man parallel koppla en 10 med en 1 uF och då få 11 uF"
Till svar fick jag att detta ska gå bra........ Men kan det vara så att det bara gick av farten? För bör man inte seriekoppla kondensatorerna för att få 11 uF ?
Om man parallel kopplar kan signalen ta den lättaste vägen eller?
Tacksam för svar
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/16 :  08:24:03  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Parallel för kondensatorer då ökar värdet!
Seriekopplar du så blir den sämre än den minsta i kapacitans.
Strömmen kommer ta den lättaste vägen men det är med ett förhållande motsvarande kapacitans förhållandet. 1/11 del kommer iallafall gå genom den lilla kondensatorn.

När det gäller de misstänkta spolarna så lär det väl vara ganska tydligt om det är en spole i ett högtalarfiler. Tråden borde vara någon(ra) mm tjock och spolen borde vara någon cm i diameter. Är den inte det skulle jag påstå att det är en resistor. Jag får circa 0.3 ohm för mycket i resistans med min multimeter så det kan stämma med 0.47ohm. Mät genom att kortsluta testproberna och se vad du får.

Det som talar mot att det skulle vara ett motstånd är att det behövs en spole för att lågpassfiltrera basen. Det finns inte ett filter till i högtalaren eller en spole som sitter någon annan stans, på väg till basen?

Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/16 :  08:29:07  Show Profile Send primere a Private Message
Ok Hjelm då är det parallel koppla som gäller!!!
Nej allt sitter på ett kort så jag hittar inte fler komponenter!
Men jag tycker att allt är lite underligt..... nominell impedans ska ligga på 8 ohm, men mäter jag så får jag typ 3,2 på B&W men mäter jag ett par sony som jag har stående då mäter de 8 ohm..... Jag får se vad jag hittar på!

Tack ska du ha Hjelm och alla andra med!
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/16 :  08:29:28  Show Profile Send primere a Private Message
Ok Hjelm då är det parallel koppla som gäller!!!
Nej allt sitter på ett kort så jag hittar inte fler komponenter!
Men jag tycker att allt är lite underligt..... nominell impedans ska ligga på 8 ohm, men mäter jag så får jag typ 3,2 på B&W men mäter jag ett par sony som jag har stående då mäter de 8 ohm..... Jag får se vad jag hittar på!

Tack ska du ha Hjelm och alla andra med!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000