mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 08:46:37
|
Jag hade oturen att förra veckan elda upp ena högtalaren genom att kortsluta +matningsspänning på förstärkaren till +högtalarutgång vilket resulterade i ett högt ljud från högtalaren och fastsvetsade högtalarkoner.. *snyft*
vad göra? eftersom jag inte kan leva utan ljud så beställde jag genast nya högtalare, valet föll på Wharfedale Diamond 8.4, äntligen ljud hemma igen men vad skall jag göra med mina gamla älsklingar?? -jag avskyr att slänga sånt som kan komma till nytta så i min återvinningsiver så plundrade jag den överlevande högtalaren på delar, funderade lite fram o tillbaka vad man kan göra med dessa delar.. nu stod jag här med två fågelholkar
jag greppade en blyertspenna och började rita lite, mina Celestion F30 var ju uppdelade i två fack, ett nedre med basreflex och det övre facket med mellanregister och diskant..hmmm om jag tar fram sticksågen... sagt och gjort, övre delen på högtalaren sågades loss, ett stort hål för terminalerna och delningsfiltret gjordes..
sen efter det sedvanliga jobbet med att fylla lådan med dämpull och modda delningsfiltret till en vettigare frekvens så blev sluresultatet så här:
För dig som känner till Celestions produktsortiment så vet du att där finns det en stativare som heter F10, vips hade jag med hjälp av en sticksåg byggt mig ett par F10 |
Livet är för kort för mono |
|