HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Xls 10" eller 12"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/09/13 :  08:05:57  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Hej jag undrar hur dom gämför sej med varandra, prisskillnaden är ju inte så stor så undrar vilket som vore bästa köpet?

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/13 :  10:34:15  Show Profile Send Haakan a Private Message
10" till musik

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/13 :  10:48:30  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Köper du dubbla plus slav blir det ju en prisskillnad!!

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/09/13 :  11:48:15  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Micke, jag tror han utgår ifrån 1 aktiv + slav...

AndresA, Jag valde 10" främst för att jag uppfattade den som mycket mer rapp än 12" -varianten, men vill man till varje pris kunna spela aplågt så är nog 12" att föredra, den slår antagligen inte igenom lika lätt heller. Har du möjlighet så försök svänga förbi HifiKit, så får du bilda dig din egen uppfattning.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/09/13 :  16:29:32  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jag kör med en XLS 12" + 12" slav, låter fint. Jag använder dock min främst till hembio.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:15:26  Show Profile Send jonasz a Private Message
Skulle tro att om ni uppfattar tolvorna som mindre "rappa" så har ni förmodligen lyssnat på felavstämda lådor. Kör själv med 2 st XLS 12 per kanal (i och för sig dipoler) och de är allt annat än slöa. Har även hört dem i 50 liters slutna lådor med aktiv kompensation och de låter kanon på film och musik. Det finns inget som säger att en 12" är "långsammare" än en 10". Däremot om du har t ex en 30 hz ton med en viss ljudstyrka så kräver det mindre slaglängd för ett 12" element än ett 10"s att prestera samma ljudstyrka vilket borde innebära lägre dist i det större elementet.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:24:24  Show Profile Send Haakan a Private Message
lyssnade på båda inne på hifikit och tyckte det va lättare att integrera 10" i musiken...sen är det absolut inget fel på 12" jag hade nog valt den eftersom den är betydligt bättre till film...

jonasz vad har du för volym till 12orna dina? kommer inte ihåg vad den jag lyssnade på va...kan det ha varit 45l? lr 37....nä fan jag har ingen aning

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/09/13 :  19:02:46  Show Profile Send jonasz a Private Message
Haakan: Mina är dipoler så de har ju så att säga ingen låda , men jag provkörde dem i denna konstruktion som är på 50 liter.

http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm

Lyssnade förresten på Ino-Audios nya tolvor häromdagen. Kommer inte ihåg beteckningen på dem nu men de är modifierade XLS12 med ännu längre Xmax och andra småsignalparametrar. De spelade i 135 liters basreflexlådor och lät riktigt riktigt bra. Skulle vilja ha ett par såna under 40 hz...

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/13 :  19:51:23  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Varför är alla så insnöade på XLS? Peerless har ju andra baselement. Det blir större lådor förståss, men det viktiga är väl ljudet, eller?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:00:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
När det gäller bra bas med låg dist så är konamplitud en fiende och strålande yta ens bästa vän.
8 st Peerless SLS 12or bör ge bra mycket bättre bas än en XLS12a oavsätt förstärkare och princip(dipol,sluten,basreflex) osv...
En annan fördel är att med 8 st SLS12or så behövs ALDRIG mer än 100 watt i en vanlig bostad.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:26:28  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Circlomanen: 8 är väl att ta i kan man tycka, men för priset av 2 st 12" XLS + slav så får man 6 st SLS-12or. Lägger man till lite pengar så får man 8. //-koppla dom på samma sätt som basarna sitter i LTS-F3 (alltså puch-pull kombinerat med isobarik, 4 element per låda) så får man stor konarea, reltivt liten lådvolym och låg dist. Borde ge mycket bra resultat. Lådorna blir ändå lite större än för XLS med slav, men jag tror ljudkvaliteten blir avsevärt bättre.

När man kluara på sånt här är det tragiskt att bo i lägenhet...
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/09/14 :  08:10:53  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Detta var kul att läsa ja skulle verkligen behöva att åka till hifi-kit och lyssna på en XLS, frågar är nog om ja byter upp mej eller ner om jag köper bara 1st XLS 12" + slav när jag i nuläge har en 15" subbas..
Orsaken att ja vill byta är att den inte går mycket lägre än 30Hz samt att lådan är relativt stor och svårplacerad..
Kanske man borde satsa på 2st Subbar i slutändan ändå?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/14 :  08:30:40  Show Profile Send Haakan a Private Message
ju fler du har desto lättare att placera samt lägre dist..för att inte tala om hur mycket manligare din anläggning blir

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/14 :  17:58:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
ju fler du har desto lättare att placera samt lägre dist..för att inte tala om hur mycket manligare din anläggning blir

Tänk 12st 12or med 2st 20 watt klass A förstärkare.(12st 18 tummare???)Det skulle spela bas!
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/09/15 :  14:19:51  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Humm ja om man vore rik så skulle nog inte mycket sätta stopp
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/15 :  20:52:38  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ni har väl inte missat esl:s subbor? 12x15" dipol, drivna med 500W Class D!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28336

Johnny_Fiasco: Förklara push-pull kombinerat med isobarik? Jag har alltid haft uppfattningen att det är två olika namn på samma princip. Låg dist, hög verkningsgrad och liten lådvolym kan jag gå med på, men stor konarea? Den borde ju precis som volymen bli halverad, jämfört med samma antal element och konventionell montering.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/15 :  21:24:58  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
ILLY: Kolla på hur det är gjort på LTS-3vägare med 4 basar. Det sitter 2 stycken "normalt" monterade, fast med korgen på insidan av baffeln. På utsidan av lådan sitter 2 stycken vända innåt (magneten utåt alltså. Man får nästan samma membran area som av 2 element (talspolarna går ju bort), samma volym som för ett element (kör man isobarik får man ju halava volymen, men ny sitter det 2 par med element så då kommer man tillbaka till samma volym som för ett enda element). "push-pull kombinerat med isobarik" var nog lite slarvigt uttryckt.
Man kan ju montera och koppla ellementen puch-pull, men utan att ha elementen på samma axel, man sätter dom bredvid varandra. Då får man ned disten mycket, men volymen måste dubblas. Därför ser man det sällan.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/09/15 :  21:33:30  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag håller på att bygga mina dipoler just nu. De består av 12st SLS 12", vilka kommer att användas till musik, till film kommer ytterliggare 8st Vere Audio 12" basar att hjälpa till med jobbet. Kommer att driva SLS 12" basarna med ett 5-kanals Rotel steg, dock kommer endast 4 kanaler att användas.

Efter en del provlåder, h-baffel, u-baffel och w-baffel slutade valet på u-baffel då jag personligen tycker den är estetiskt mer tilltalande, även om h-baffeln lät något lite bättre (ganska obetydligt lite bättre).

Om man inte spelar brutalt högt så räcker faktiskt två SLS 12" per kanal och vilken bas dom spelar! Finare bas får man leta länge efter. För att citera någon här på forumet "en gång dipol, alltid dipol".
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/15 :  22:05:55  Show Profile Send ILLY a Private Message
Johnny_Fiasco: Nu är jag helt med på vad du menar. Mitt inlägg var naturligtvis inte menat som något påhopp (läste det igen och upptäckte att det var lite aggressivt i tonen).

Alla missförstånd utredda!

Och ja, jag är också helt övertygad om att 4 element isobarik låter bättre än ett element i samma låda. Fin bonus också att inte filtret påverkas, då serie- och parallellkoppling ger samma impedans som ett enskilt element.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000