When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Nån som sett/gjort nått riktigt användbart eller annat kul i Matlab får gärna PM:a mig. Jag jobbar ju i Matlab till vardags, så det vore ju ingen tröskel alls.
Micke Y: Kul med dina återkommande akustik-hemside-tips. Visade dem för min sambo för att försöka förklara vad jag babblar om ibland. Det hjälpte nog något.
Jag jobbar med praktisk reglerteknik och tillämpad teori. Jag ser alltså det mesta som system och delsystem. Däremot vet jag allt för väl att teori oftast bara till viss del lyckas förklara det vi upplever. Då menar jag att oftast har vi förenklat representationen så att vi kan hantera problemet på ett teoretiskt plan. Därför finns det en viss skönhet i att se till att de delsystem vi använder uppfyller villkor för att enkelt kunna modelleras.
Om ni använder Femlab så finns det en demofil där man beräknar stående vågor i ett rum (med TV och soffa) i full 3D "på riktigt" vilket är rätt instruktivt, jag har lagt in den bilden i någon av mina gammla inlägg.
Problemet är att det tar LÅNG tid att beräkna så att göra en animation skulle nog ta ett par dagar...