Author |
Topic |
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 01:31:48
|
Eh jag får inte till det nu, det var ju 30 respektive 60 grader (om man inte tar till fasvridningsfusket) man fixar inte golvreflexen. För det behöver man ta 60mm cc mått och 1700 som delningsfrekvens fast då blir det en tre tumare eller mellanregisterdom. |
Hifiarkeologen |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 10:37:51
|
mags: Med lite hjälp! Mina egna mätningar på element i raka bafflar skvallrar om att tidsskillnaden mellan diskant och mellanregister är mellan 0.04 och 0.08 millisekunder. Detta översatt och omräknat (med 0.08ms) enligt: 345 m/s * 0,00008 = 2.8 cm 2kHz * 80us * 360 (grader) = 56.7 ...detta gäller alltså för frekvensen 2000hz. Fasvridningen är ju olika grader för olika frekvenser givet samma tid.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 11:34:31
|
Pär; Kan inte din "möbelsnickare" skapa en byggsats ?? Blir kanske ett bra pris om vi skulle bli några stycken ?? |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 13:04:31
|
Wolfgang: Det är en intressant tanke men..... (konstpause). Min lådtillverkare har ganska fullt upp med mina nuvarande högtalare och att få en beställningsorder på säg 5 par "3-vägare" skulle ställa till det med kvalitetsproblem som stor risk (Duo, Klero är det efterfrågan på samt att förserieprototypen för Quadro byggs just nu). Personligen ser jag helst att 3-vägaren tillverkas av entusiasterna själva och att bygget är så lite "färdigtuggad" som det bara går. Detta blir en Engelholm Audio konstruktion men inte en produkt, om du är med på skillnaden.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 18:12:14
|
quote: Då väntar vi andaktsfullt på en ny CAD ritning med ändrat CC mått för diskant + mellanregister.
Färdigt!
Nu får ni tjata på Engelholm så han lägger upp bilderna! |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 18:31:42
|
Spännande nu pär nu fixa .. |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 20:07:39
|
Här kommer ett par bilder!
|
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 20:37:24
|
Nu du PÄR; Jag är byggsugen..... slutgiltig ritning ?? Bara uppmätning av filter kvar ??? Min såg vill ha MDF/HDF..... När kan den få börja ?? Singelwirad ?? (Har bara 4 WBT) //Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 12:59:22
|
Nämen sedär ja! Mellanregistret tillbaka med de raka kantavskärningarna i vertikalled. Fantastiskt att så små visuella skillnader kan göra så stor förändring på simuleringar. Otroligt att få känna sig delaktig i utvecklingen av en seriös och genomtänkt högtalare! |
Militant cyklist. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 13:10:40
|
He he - vd är det man säger? Down boy!
Elementen är på väg hemmåt från Danmark och kommer nu i vecka eller nästa. Sen är det minst 100 timmars kont inspelning som gäller, låda skall byggas (parallellt med inspelning) och SEN kan vi göra mätningar. Sen filter. Sen lyssna. Sen nytt filter...
Amatören står för ritningarna och när dom är klara svarar nog just Amatören bäst på...
|
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 13:13:00
|
va fin den ser ut |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 17:31:48
|
Haakan: Bara till å vässa sågen, kavla upp ärmarna osv...
|
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 17:48:23
|
Pär; hur blir anslutningarna ?? Singelwire ?? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 18:06:06
|
Anslutningarna vette tusan. Det spelar ju mindre roll då denna justering är en barnlek att gör nått åt själv. Rimligen bi-wire för att enkelt tillåta biampning och i fortsättningen aktivt filter.
Hur så?
|
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 19:07:55
|
quote: Haakan: Bara till å vässa sågen, kavla upp ärmarna osv...
vill se den klar först samt ev lyssna ;)
ja just det har vi nån preliminär känslighet? |
Edited by - Haakan on 2004/10/10 19:08:39 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 19:26:07
|
Hejsan,
Tja det lär inte bli väldigt mkt mer än HFLS-1 även om vi kanske kan komma ifrån baffelkompensering...Men som sagt, intet mkt högre än HFLS-1 - nån eller ett max 2dB högre. Däremot kommer det finnas basresurser så att man subjektivt uppfattar det som starkare (och inte minst större) ljud.
HifiKit är positivt inställda till att bygga ihop en par men inget är bestämt och/eller klart än.
|
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 19:32:12
|
låter bra det för oss luleåbor som är på tillfälligt besök (nu 2år) i sthlm
ja just det...vad blir den avstämd till ? |
Edited by - Haakan on 2004/10/10 19:49:23 |
|
|
uffe2
Member
158 Posts |
Posted - 2004/10/11 : 14:43:41
|
Är det för tidigt att dra några slutsatser om vad det kommer kosta att bygga? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/11 : 15:02:53
|
Jag tror att det tidigare i tråden står vad elementen kostar och jag TROR att det var knappt 6000kr för ett par enligt listpriser. Till detta kommer låda, filter, kablar, portar, skruv och dämpmaterial (fårull). En bra bit under 15'000 om man är händiga herrn.
Vad tror du själv?
|
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 13:15:37
|
Vad skulle man kunna jämföra dom med i pris när det gäller högtalare som finns ute att köpa?
Undra om nån i sthlm kommer bygga ett par? =) |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 13:23:16
|
Mikael: Vad som helst. Däremot vet jag inte mot vilka dom "vinner". Pris är en vansklig faktor innom allt. Jag tycker redan att detta är en genomarbetat högtalare som har bra potential. Vi får se...eller rättare sagt - höra!
|
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 13:44:33
|
Om man har lite tur så får man kanske höra dom nån gång =) |
|
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 20:08:00
|
Sen får man ju inte glömma att det är vansinnigt roligt att bygga en egen högtalare. Sen är det naturligtvis kul om det låter bra också. Själv håller jag just på att avsluta mina HFSL1 och jag funderar redan på nästa projekt. Inte för att jag behöver fler högtalare utan bara för att det är så tokroligt att bygga! |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 21:14:49
|
Trango: Låter ju otroligt roligt - vilken härlig inställning! Jag hoppas denna 3-vägare kan leva upp till dina förväntningar!
|
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 21:17:01
|
Förresten - vad har ni för tankar kring luftens hastighet i port? Vad är "max" hastighet innan det blir blåsljud?
Några tankar?
|
|
|
|
Topic |
|