Author |
Topic |
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/09/28 : 19:16:11
|
Oh den som ändå hade en CNC fräs. Bara att stoppa in cadden och köra programmet.
Det enda som behöver justeras eventuellt är basens placering vs delning. Problemet ligger i övergången mellan det beamande mellanregistret och den rundstrålande basen. Genom att flytta ner delningen blir problemet mindre. Har jag för mig.. |
Hifiarkeologen |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/28 : 19:20:16
|
Wolfgang: Ja det kommer att presenteras fullständiga ritningar. Jag kommer i samband med det lämna ut mitt BG så får man sätta in en slant om man så önskar. Dessutom verkar det som att HifiKit kommer att sälja denna konstruktion som självbygg där jag (EngelholmAudio) kommer att få en royalty per kit. Får se om jag kör runt i Mercedes on nått år...jag tror det inte själv!
Brumel: CNC vore väl käckt!?? Jag tror vi kommer kunna presentera BRA byggbeskrivning på själva lådan. Men vi är inte där än...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/09/28 : 20:08:21
|
Pär; Jag har en CS500 stående, kunde den passa?? Den är utrustad med Alpine DAB, 16 högtalare, 1600 W, Extrabatteri !! (Det lönar sig med HIFI) |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2004/09/28 20:08:46 |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 07:58:39
|
Går det att testa sig fram hur lådan kommer att låta utan att ha en låda? |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 08:13:59
|
Det här blir bara bättre och bättre! Mycket lovande dessutom om det blir ett sjävbygg-kit man kan köpa. Med färdig låda då? Kanske en "rå" låda som man får fanera eller lacka själv? Bra för den som kanske inte riktigt har tid att bygga en låda själv, men ändå vill sätta sin egen prägel på den. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 09:05:25
|
Wolfgang: Det går bra med 500'an istället för en slant på BG't!
Mikael: Man kan simulera sig fram till mer eller mindre förnuftiga lådformer, bafflar, elementplaceringar. Dom brukar oftast stämma väldigt bra med verkligheten och problemet är som vanligt att veta VAD man vill ha...
mapem: Tack! Kul du tycker om det! Jag misstänker att det inte blir en färdig låda som så utan mer färdigsågade skivor som skall skruvas ihop. Detta är HifiKit's bord och jag lägger mig nog inte i mer än såhär...Men visst är det smidigt!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 09:55:56
|
Låter bra. Skruva är lätt som en plätt. Värre att såga och fräsa och få till det bra. Finns några mått ännu? Eller bestäms det slugiltigt efter simuleringar, filterkonstruktion osv? |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 13:55:42
|
EA - En fråga, kommer detta att bli ett bygge där vi har möjlighet att köpa delarna(element, filter) till bra pris av dig? eller betala ett högst ordinärt pris hos Hifikit? |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2004/09/29 13:56:36 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 14:30:04
|
mangew: Jag har inte kollat priserna nogrannt på detta elementkit... Min hållning just nu är att jag inte vill hålla på och plocka med högtalarbyggsatser, skriva leveranslappar, packetera etc...Inte så mycket iaf. Detta är HifiKit bättre på med sin erfarenhet. Vilka priser HifiKit kommer att hålla på detta kit vet varken du eller jag. Vi kan endast se i backspegeln och spekulera. Hur är det med HFLS-1 kitet nu förtiden?
Svar nog?
|
|
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 14:46:43
|
EA - Absolut! |
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 07:21:06
|
Pär: Har du gjort några såna simuleringar |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 09:25:59
|
Nope. Ikväll skall jag försöka hinna med!
|
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 10:41:02
|
grymt spännande
kunde inte låta bli |
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 11:01:11
|
Kan inte heller låta bli. Frågan är om inte detta är än läckrare. Tänk er att klä allt utom träsidorna med konstläder
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 11:08:50
|
Håller med Stefan men tycker att träet skulle varit ett ljusare trä, typ körsbär eller ek eller nått liknanade.
FRÅGA: Vad har du för takhöjd och hur långt ifrån högtalarna sitter du? Vilken öronhöjd har du i lyssningsfotöljen? ...input till kvällens simuleringar!
|
|
|
|
period
Member
188 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 11:18:09
|
Ett svar: Takhöjd: 2,40 m. Öronhöjd 90-95 cm. Avstånd till högtalarna: 3 m.
Lycka till med simuleringarna! |
Mvh // Per |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 11:22:29
|
Ånä. Då sitter du ju på exakt samma ställe som jag... |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 12:11:41
|
quote: FRÅGA: Vad har du för takhöjd och hur långt ifrån högtalarna sitter du? Vilken öronhöjd har du i lyssningsfotöljen?
Takhöjd 2,4m Sitter 2,5m från högtalarna Öronhöjd ca. 100cm |
|
Edited by - mangew on 2004/09/30 12:12:36 |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 16:47:32
|
Det ser ju ut att vara standardmåt =) Jag skulle nog tro att jag har nåt liknande =) Men hur har ni gjort? var det beräkningar ni hade sen tidigare byggen? |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 21:52:45
|
Hejsan,
Här kommer världens fulaste ritning på ett rum.
2.4 i takhöjd. 3.5 i lyssningsavstånd. 0.95 lyssningshöjd.
Detta ger att takreflexen är vertikala utstrålningen från högtalarna på 40 grader och golvreflex på 27 grader.
The plot thickens...
|
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 22:35:18
|
Ser bra ut, Pär!
Vi väntar med andlös spänning på resten... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 22:50:12
|
Jag skulle vilja ha en spridning i vertikalled där ballongerna putar ut i vinkeln 40 grader uppåt och 27 nedåt. Nedåt går att prioritera ner (!) då man kan tänka sig en matta där...
På detta sättet erhåller jag en takreflektion där ingen utsläckning sker.
|
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 22:53:23
|
Riktigt kul att se x-perterna jobba |
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 23:07:19
|
Pär; behöver du CARA 2.2 ?? |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 23:11:24
|
Hej,
Klockan är för mkt och jag orkar inte räkna rätt längre... Till att bli fortsatt... (To be continued)
Wolfgang: Öhh...jag tror inte det - kör med AutoScetch... Eller var är Cara 2.2? Ta det per PM kanske?
|
|
|
|
Topic |
|