HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Projekt 3-vägshögtalare EALS-3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 30

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/25 :  20:48:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Det var nog inte så dumt det där som Matson sa om med basplaceringen. Skulle vara kul att se den med basen bakpå ungefär som Linn AV 5140/Espek. Ett rätt smart designdrag att bredda högtalaren bakåt. Bli mer möbleringsvänlig då samtidigt som basens tidiga reflex i golvet hanteras. Men avståndet bakåt till väggen bör då inte vara längre än halva våglängden vid delningsfrekvensen. Eller få se nu..

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/26 :  00:00:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Med basen riktad bakåt, så borde det bli väldigt varierad bas, beroende på HUR långt ut från väggen man har högtalaren?! Eller ?!


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/26 :  01:18:07  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Med basen riktad bakåt, så borde det bli väldigt varierad bas, beroende på HUR långt ut från väggen man har högtalaren?! Eller ?!
Det blir nog väldigt liten skillnad mellan att placera basen framför/bakom eller på sidan så länge det bara handlar om bas eftersom den praktiskt sett blir rundstrålande.

När det gäller diskanten så tycker jag det är smart att placera den såhär faktiskt, eftersom diffraktionseffekterna blir mindre. Satt och simulerade lite på det förut och om man skulle vända på det (så att diskanten hamnar nära ovansidans kant) och ha den typen av avfasning så skulle diffraktionseffekterna bli värre. Fast jag skulle nog göra avfasningarna lite större precis kring diskanten än vad de är nu.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2004/09/26 :  01:48:43  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
När det gäller diskanten så tycker jag det är smart att placera den såhär faktiskt, eftersom diffraktionseffekterna blir mindre.
marens, kul att du håller med.
Jag har mest sysslat med Focals element och efter många försök (läs: simulerat och byggt lådor i olika utföranden) kommit fram till att ljudbilden blir mer levande och med mer 3D-perspektiv med denna placering, men eftersom Focal kör med inverterad dome i diskanten så har jag väldigt lite erfarenhet om hur "vanliga" dome-diskanter uppför sig i ovan betingelser.
Alla tips och erfarenheter mottages med tacksamhet, är trots allt en "Amatör" men med PE:s erfarenhet och kunnighet och forumsdeltagarnas hjälp är jag övertygad om att detta projekt kan bli BRA!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2004/09/26 :  13:32:41  Show Profile Send Amatören a Private Message
Hämtat från tråd "Sub, dämpning & låddimensioner" där Isodor beskriver "Isodor-metoden":
quote:
1. Excitering av moden. Placeringen av elementet bestämmer hur effektivt moden kommer att drivas. Placeringen av en eventuell port bestämmer om porten också kommer att påverkas. En placering i ändarna på lådan ger störst modal påverkan. För att undvika excitering av grundmoden i en låda med längden L kan man placera elementet L/4 från änden.
Fråga:
1) Med längden menas väl underförstått baffelns största mått, i detta fall höjden?
2) L/4, är "L"-måttet utsida eller insida av lådan?
3) Gäller ovan även för porten (placerad på samma sida som elementet)?

Isodor, vill du svara på ovan frågor vore jag tacksam. Kommer isåfall att justera baslådan efter dessa anvisningar då det verkar vara ett logiskt resonemang
Tackar på förhand!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/26 :  16:26:16  Show Profile Send marens a Private Message
Jag heter inte isidor men jag är nästan säker på att det gäller längsta innermåttet och samma sak för porten, den kan man ju tex placera L/4 från andra sidan längs L.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/26 :  18:44:17  Show Profile Send edison a Private Message
Dessa följande frågor åsido - vilket grymläckert projekt detta blivit...låter resultatet hälften så bra som den är snygg blir det ju bara SÅ bra ;-)


Angående diffraktion:

Varför inte göra avfasningen på sidorna av baffeln vid mellan/diskantelementen rundad istället för att ge den två vassa vinklar?
Och kommer den extra sidoplattans kant att:
1.göra saken värre?
2.vara neutral ang diffr.?

I samma stund den frågan kommer på tal frågar jag mej (och alla som läser detta) varför så många högt ansedda högtalare (tex Mårten D) använder lådor med extremt skarpa hörn?
Borde inte dessa skarpa kanter (och ibland sidoplattor av annan dimension än baffeln vilket ger flera vassa kanter) ge större strul med diffraktion än om väl rundade hörn användes?

Kommer glappet mellan den övre och undre lådan att ha någon (elak?) inverkan på diskantens återgivning, i synnerhet då denna "slits" hamnar mkt nära elementet?
Kanske är lätt åtgärdat isåfall med något mjukt men inte för genomsläppligt material som får fylla ut slitsen iaf framtill (?)
(mjukt därför att detta inlägg inte ska skicka upp vibrationer från baslådan till topplådan)

För övrigt borde nog något vara gjort för att koppla av topplådan maximalt från baslådan vilket isåfall ställer designen med sidostyckena som bärare av topplådan lite i fråga...men klart är ju att även med topplådan fäst mellan sidostyckena så kan ju själva infästningen göras på en rad olika vis.
Minst komplicerat borde det nog bli att ha topplådan stående på baslådan med lämplig avkoppling emellan dem (?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/09/26 19:13:05
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/09/26 :  20:46:54  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
På tal om rundade kanter, som faktiskt borde vara allra bäst...
Ett problem med rundning är att radien måste upp i minst 1/8 till 1/4 av våglängden på de frekvenser man vill att rundningen skall påverka (har jag läst någonstans). Detta kräver stora fräsar som inte passar i handöverfräsar. Då är det enklare att fasa av kanten med cirkelsåg eller t.ex. bandsåg. Varför många högtalare har skarpa kanter? Det kan väl bero på att problemet blir mindre än man kan tro i en verklig design? eller... Många rundningar och avfasningarna verkar vara av kosmetisk eller annan natur.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/26 :  22:38:40  Show Profile Send edison a Private Message
"Det kan väl bero på att problemet blir mindre än man kan tro i en verklig design?"

Ja kanske är det så, då borde ju dom tillverkare som "skryter" med sina excellenta softa former på sina hgt vara försiktiga(re) med att poängtera denna aspekt (såvida dom inte noga följer dom evt formler som finns för korrekta avrundningar)

Vet inte hur ofta jag läst "to prevent diffraction..." etc etc har man gjort si eller så, oftast lite icke-raka former på hörn etc på hgt.
Men kan man runda av lite hur som fast man borde gjort det på vissa definierade vis och kallar det för seriöst då är det ju illa...
Lika illa kanske som när man skiter helt i att bry sej om dessa fenomenen.
Själv har jag inte haft tillfälle att avlyssna någon högtalare "med" och "utan" antidiffraktionsåtgärder.
Vore mkt intressant.

Kanske ändå detta problemet inte är särskilt stort överhuvudtaget relaterat till andra faktorer som avgör hur det kommer att låta om en högtalare...(?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/09/26 22:39:34
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2004/09/26 :  23:47:08  Show Profile Send Amatören a Private Message
En liten sammanfattning och reflektion om designen och konstruktionen ur Amatörens synvinkel så här långt;

Kravspec:
1) Rimligt prissatt fullregister golvhögtalare med väl dokumenterade tekniska egenskaper.
2) Bra och välbalanserad hifihögtalare.
3) Passa lika bra som renodlad stereohögtalare som huvudhögtalare i ett hemmabiosystem. (Se mer under anmärkning)
4) Förhållandevis lätt att tillverka med ordinära verktyg.
5) Lätt att anpassa med en egen finish; färg, fanér, med eller utan träsidor. (Se mer under anmärkning)
6) Hög WAF-faktor.
7) Lättplacerad trots att det är en golvare. (Se mer under anmärkning)
8) Anpassningsbar basavstämning beroende på placering och rumsbetingelser.

Anmärkning:
3. Ställer krav på basens placering för att möjliggöra placering nära vägg och hörn samtidigt som diskanten ska ha en lagom höjd över golvet, ca. 900 – 1000mm, motsvarar i de flesta hem örats höjd i ”favoritfåtöljen”.
5. Mao. lätt att integrera i rummets och anläggningens övriga färgskala och finish.
7. Många förespråkar ”bokhyllehögtalare” (stativare) för att de tar mindre plats men faktum är att de i de flesta fall tar lika mycket golvyta i anspråk som en golvare. Stativets area motsvarar i många fall samma golvarea som en golvare tar. Det som talar emot en golvare är komplexiteten att få en resonansdöd låda samtidigt som den är mer iögonfallande.
8. Borde vara en självklarhet i alla högtalare, jämför subbasar med equalizer eller de nya flerkanalsförstärkarna med inbyggd rumsanpassning.

Så, bästa forumdeltagare, vad tycker ni? Är vi på rätt spår

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2004/09/26 23:49:02
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/27 :  00:28:20  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag tycker iaf det (Om att det går som på räls) fast jag har inte fattat vad ni skrivit på den här senaste sidan

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2004/09/27 :  01:03:51  Show Profile Send Nothing a Private Message
Det låter ok, kul att ni hittat designen! [typ?]
Hoppas den låter bra också.

Fast....

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/27 :  01:17:07  Show Profile Send edison a Private Message
Nothing:

Du kan ju söka jobb på vilken designavdelning som helst i HiFi-högtalarbranschen - otroligt läckra studier!
Oansett att du inte följt just den designgrund som utkristalliserats för trådens trevägare - den du formgett skulle jag vilja ha ståendes hemma hos mej lackerad i lämplig färg/finish...mkt imponerande!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/27 :  08:34:17  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Nothing; smaskit..... det är bara lite taskigt mot oss stackare som kanske inte "får" bygga just "denna" högtalare!!! Pär, snälla ändra till denna design. Den skulle JAG VILJA HA.
Ps.. Nothing, sköter du lacken lika bra som designen???? Snacka om dreggelfaktor!!! DS

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/09/27 :  09:52:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

He he, kanske man kan få lite hjälp med att bygga mina två torn med baselement, 16st 15" för att vara mer exakt.



Kanske inte CAD, programmet klarar så stora bilder

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/27 :  10:08:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nothin:
Rackarns stiligt och även jag skulle lätt kunna acceptera att ha en sån hemma. Frågan är väl bara om det inte kanske höjer nivån på krävda byggfärdigheter något litet?
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2004/09/27 :  10:16:07  Show Profile Send Amatören a Private Message
Nothin: Mycket stiligt (igen)
En annan får ju mindervärdskomplex
Svarar väl inte upp till punkt 4 i kravspecen, men för de som vill ha en utmaning så...

Skulle man kunna tänka sig att få se en "section-view"?
Nyfiken på hur du tänkt dig basreflexport, filterplacering mm.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2004/09/27 :  13:40:23  Show Profile Send Nothing a Private Message
Vadå filterplacering mm? Jag bygger bara i Ettor Och Nollor, inte
på riktigt. Är inte så haj på, filter, portar, kurvor och uträkningar.
Det är själva Högtalardesignen jag är intresserad av. Sen om den inte
fyller dom fysologiska ljudkraven i en perfect konstruktion. Det låter
jag bli att försöka tänka på.
Ville bara visa en bild på hur en högtalare kan se ut. Om man tänker
efter så är inte den så svår att tillverka. Den behöver inte vara gjord i Lackat gjutmaterial. Den kan göras i Mdf t ex. Lite putsning bara. Hörnen behöver heller inte vara så rundade. För en lättare
fanéring.
Annars kan jag bara säga grymma CAD ritningar
Jag kommer med en wire rendering när port och dyligt är klar. Ifall ni är intresserad?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/27 :  14:32:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Jag tror vi sätter ett litet stop här. Har vi inte ens möjlighet att förverkliga designen är den lite onödig i denna tråd. Däremot skulle ju en ny tråd kunna skapas ang designade 3 vägshögtalare...Jag är rädd för att det blir många förslag i detta projekt som egentligen inte är relevanta (pga svårbyggd konstruktion).
Självklart, Nothing, är jag ändå tacksam för din input. Bör kanske ändå tilläggas!

Matson:Det känns som du har många (bra) synpunkter. Du skriver bland annat nått om att låddesignen skvallrar om att välljud inte står på schemat med bakgrund av elementplaceringen (främst baselementet om jag tolkade dig rätt).
Har du möjlighet att ge lite specifik input och tips på konstruktionsnoter till oss?

Min favorit so far...

...och den går nog också att bygga. Eller hur StefanB!??

Under veckan tänkte jag ta fram lite mer exakta mått på bl.a. elementplacering.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/27 :  15:25:31  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det är klart att den går att bygga. Har redan börjat tänka på hur man skall såga fasningarna, kanske klä allt innanför träsidorna med konstläder, tittade på diverse bänkskivor i olika träslag på Bauhaus igår för att använda i träsidorna. Mitt stora dilemma nu är hur jag skall kunna motstå att bygga denna högtalare. Jag hoppas innerligt att den simulerar och mäter så bra att den får detta utseende.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/27 :  16:04:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kul att höra, StefanB!

Simuleringarna kommer ändå ta lite tid innan dom är färdiga och klara och inte minst utstå kritik och granskning från Er!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2004/09/27 :  17:41:01  Show Profile Send Nothing a Private Message
EngelholmAudio Jag håller med dig. Kul att delta i tråden
Lycka till med projektet. Det kan bara bli bra!
Jag väntar med spänning på resultatet.
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/09/27 :  17:59:18  Show Profile Send period a Private Message
Aaargh! Varför har jag redan skaffat element och filter till ett annat projekt!!? Grymt intressant det här!

Mvh // Per
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2004/09/27 :  22:53:51  Show Profile Send Amatören a Private Message
Nothing skrev:
quote:
Jag kommer med en wire rendering när port och dyligt är klar. Ifall ni är intresserad?
Klart man är intresserad, men som EngelholmAudio säger, vi ska kanske ta det i en ny tråd.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/28 :  11:09:39  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Pär, kommer Ni att presentera en ritning sedan??? Är villig att betala några kronor för den !! Eller om man kan få en "fil" , jag har möjlighet att "plottra"?! Kanonprojekt !!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
Page: of 30 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000