Author |
Topic |
|
björne666
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 15:38:45
|
Biltema säljer en uppsättning spikes för billiga pengar. Kan spikes vara mer eller mindre bra? Det känns som att om dom bara är spetsiga nog så spelar det inte så stor roll om det är Biltema eller någon annan som tillverkar dom. |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 16:03:24
|
Jag har också svårt att tro att det kan vara någon skillnad. |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 17:48:54
|
Några fundringar bara; dom kommer med dubbelhäftande tejp som har ett litet, men dock befintligt, skumskikt. Då borde man tappa en del av poängen Eller? Lika så "koppen" är jag tveksam till, men därom råda delade meningar. Sen kommer dom i fyrpack, använd bara tre om möjligt.
Som vanligt (och i det härfallet utan att det kostar något) prova själv. Å funkar det inte under högtalarna kan man ju testa under apparaterna. Å funkar det inte där heller kan man ju ha dom för att d e cooooolt |
|
|
oscar-ja
Member
77 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 22:55:40
|
Olika metaller och material har ju olika hårdhet, så teoretiskt sett kan det väl finnas skillnader. Att de är hörbara under vettiga förhållanden för en människa är jag dock tveksam till. Men folk betalar ju mycket för Black Diamond Racings koner, är det någon skillnad där? Vi har säkert några som läser detta som kan berätta. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 23:58:38
|
bla bla detta kommer spåra.... |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 00:07:48
|
björne666,
håller med "lasselite" tillräckligt billiga för att testa. Funkar de inte tillfredställande så går det nog att byta. Och 3st/högtalare ska det vara för maximal stabilitet.
Nu är jag skeptisk mot spikes då det talar mot uråldrig fysik. Du kopplar ju högtalarna till rummet, tänk på dina grannar. Det låter säkerligen annorlunda - vilket ofta innebär bättre ljud.
Om du väljer ett mjukt material kommer detta göra om en del rörelseenergi till värme - mindre vibrationer till golvet.
Edit haakan: Onödvändig kommentar.. Skapar bara oreda i björne666s tråd. Han vill ha svar. Vi försöker ge honom något att gå på.
|
Edited by - Gerhard46 on 2004/09/14 00:12:26 |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 00:16:17
|
När jag bytte från org. spikes till soundcare superspikes på mina stativ så upplevde jag en STOR skillnad och jag är inte ensam om att ha gjort det. Superspiken har en speciell konstruktion. |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 02:40:03
|
marbrink; Soundcare är väl en blandning av "kulan i skålen" och spikes? |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 03:03:12
|
Vi håller oss till Spikes nu i tråden. Som flera har sagt, så är det billigt nog att testa. Måste ju gå att ha bytes rätt om du inte tycker att det fungerar. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 06:20:12
|
Har 3 st biltemaspikes under min Thor. Om det gör skillnad - inte vad jag märkt, dock så ser det bättre/ballare ut än med originalfötterna på!
Under cd:n har jag BDR och under högtalarna provar jag just nu de nya dämpfötterna från samma tillverkare som mössen, ska även prova dem under cd:n.
Som alla andra säger - Prova själv! |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
|
Topic |
|