HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp, identifiera Vinylsvarvens pickup
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:14:19  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag har sprungit runt och letat rätt på ett par vinylsvarvar som skulle kunna ersätta min sunkiga Mitsubishi LT-603.
Jag har hittat ett par begagnade, men jag vet inget om dem så jag behöver lite hjälp att rangordna dem. Ett par av dem hade märkta pickuper som jag inte kände igen.

1) Fergusson 3902. Pickupen var märkt med ett omega-tecken med en hängande snopp i mitten, är det en Pioneer-pickup? Jag har letat efter loggan, men inte hittat någon.

2) Tandberg TR-200. (den är inte så intressant, den såg verkligen "vintage" ut, men jag noterade den eftersom Tandberg en gång i tiden var ett erkänt bra märke)

3) Yamaha P-350. Den här spelaren verkar lite intressant, och det satt en lapp på den att det var en ny philips-pickup på den, men inget modellnummer. Tillverkar Philips bra pickuper? (Eller snarare, tillverkar Philips pickuper som är dåliga)

4) Sony PS-LX49P. Den här spelaren ska matas med 12v via extern batteri-eleminator, inget trafo-brum med andra ord vilket borde vara bra. Symbolen på den här pickupen känner jag inte till, en liggande oval med ett lodrät streck genom den. Påminner om ett ryskt tecken, 0 fast vänd 90°, så att strecket är lodrätt.

Hittade också en gammal LUXOR Scandinavia med en Audio Technica pickup. Var Audio-Technica bra på såna här saker?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:51:56  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Mitt tips:

Hitta en Thoren's TD166 med en OM PU. Byt nålen till en OM40, ställ in den bra. Anpassa RIAA till PU. Eller köp en Shure V15VxMR PU och anpassa RIAA till den.



Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:53:30  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Ex:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4587

Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2004/09/13 :  08:45:52  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Var i vinylsvängen -85 tom -95 och då var AT bra, åtminstone på budget PUer typ AT-95E och AT-OEC9. Gjorde väl en del åt Linn också.
/Micke
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/09/13 :  09:08:25  Show Profile Send nelsson a Private Message
Pickupen på Sonyn är sannolikt en Shure av något slag

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/13 :  13:33:44  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
T.A. Edison: Alla spelarna jag räknat upp kostar mindre än 500:-, min budget är 1000:- kan tänka mig att gå upp till 1500. Jag har inte så många vinyler att jag tycker det är värt att satsa mer på dem. Ditt förslag slutar 100% över budget... Men förslag är uppskattade.

Micke65: LUXORn som samlar damm i källaren kan alltså också vara intressant? Jag vet inte om det sitter en AT på den, men finns det på en kan det finnas på flera. Ska kolla upp det, jag kanske inte behöver uppgradera.

Förresten, "OM PU" är det en Ortofon-pickup vi talar om då?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/13 :  14:22:27  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Gaffa,

jag vet ju inte hur dessa ser ut som du har hittat jämfört med din Mitsu, men om det går att byta pickup på din Mitsu så skulle jag göra det istället för att byta verk. Om det nu inte är något tekniskt prob. med din Mitsu. Ersättningsnål finns också att köpa såg jag (en Sansui-nål), och det finns tydligen två versioner av denna.

Vad anser du problemet ligger i spelaren? Högt brum, svaj etc? Om inget sådant problem finns är det bättre att skaffa en ny PU/nål. Det bör du nog iaf göra om du skulle köpa något av dessa nya verk du föreslog (om du inte vet att dessa PUs har nya nålar).
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/13 :  16:42:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det är flera saker med Mitsubishin jag inte trivs med längre. Till att börja med är det mycket statiskt knaster i den. Armen går inte att justera på något sätt, annat än en metall-fjäder som reglerar nåltrycket. Skivtalriken är tunn och gjord i aluminium eller magnesium (på tok för lätt), och alldeles "för hög" för att man ska få plats med en antistat-matta.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/09/13 :  16:52:49  Show Profile Send Per a Private Message
Visst är ett omega med snopp pioneer.
Pioneer pickuper är konstruerade av Sugano jr som idag jobbar vidare Sugano sr pickuper vilka är kända som Koetsu! Med anda ord kan pioneerpuppan vara riktigt trevlig.

Sayonara
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/09/13 :  17:36:11  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Gaffa: Då finns det bara en spelare Dual 505 för det mesta sitter det en Ortofon OM på dem. Har dom inte bytt så är det en OM 10. Sen har du ett antal nålar att välja på. Själv har jag en OM 30 kostade 1700 men det var komplett, vad bara nålen kostar vet jag inte.
Fergusson har jag haft, hade jag inte satt mina pengar på.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/14 :  03:33:07  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Om jag väljer en Thoréns-spelare, vilken av pickupperna är bäst av dessa: Linn K5 eller Ortofon OM10 ???
T.A. Edison nämnde nålbyte till OM40... hur ligger den i så fall mot Linn K5?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/14 :  09:35:25  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
K5 och Om10 är väl hugget som stucket. Fördelen med OM är att man kan uppgradera nålen relativt lätt (Om10-20-30-40). OM40 är en högklassig nål, en av de bästa.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000