HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur ta reda på vilket värde på Zenerdioder?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:32:52  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag plockade några från en gammal monitor som jag tänkte använda, om jag har tur och det råkar vara rätt. Men hur ska jag ta reda på det? Texten på dem är för liten för att se, om det nu står något av värde där alls. Går de att mäta upp på något enkelt sätt?

Edited by - Lash on 2004/09/09 13:58:47

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/09/09 :  14:05:16  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
En likspänning på den maxspänning som du behöver ha på dina zeners... tex 36V ( en 24V trafo likriktare och en konding... duger fint här)
ett motstånd som begränsar Maxströmmen genom dioden... men 1-10k är en bra start..
samt en voltmätare (89:- biltema..)

BÄST är att ha ett variabelt nätaggregat.... men vi kör snålvarianten..

Från + till motståndet (4,7k ? ingen STÖRRE betydelse) andra sidan på motståndet Zenerdioden till Minus(36V)
Mät spänningen ÖVER Zenerrdioden.

Så enkelt är det... Men zenerdioder är inte fullt så enkla... dels har de en viss tolerans (tex 5%) men DEN GÄLLER VID EN VISS STRÖM!!!
en diodkurva visar detta.
Och man får inte överskrida maxströmmen. Skall du mäta zenerdioder över 35 V bör du nog öka motståndet till minst 10K...

FRÅGOR??

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000