HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Värdet av matchade element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/09/08 :  09:50:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
I vissa sammanhang anges det som ngt mkt speciellt att element är matchade i par. Då infinner sig ett antal frågor/antaganden...

Är variationen mellan olika element i samma serie såå stor?
Ökar eller minskar varationen med "ju finare" element vi talar om...dvs. är behovet större på billigare än dyrare? Oftast är det ju "fina" element som säljs matchade, men finns behovet då?
Måste man inte matcha kompeneter i filter etc oxå isf.?

Hoppas frågan "går fram"

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:36:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Är variationen mellan olika element i samma serie såå stor?
Inte stor skillnad men visst skiljer sig även vettiga element, Vifa PL18, Scan Speak och även T&P samt Eton. Toleranserna är rätt OK och oftast tillverkas elementen i serier där dom blir rätt lika varandra.
quote:
Ökar eller minskar varationen med "ju finare" element vi talar om...dvs. är behovet större på billigare än dyrare? Oftast är det ju "fina" element som säljs matchade, men finns behovet då?
Man får hoppas att finare element tillverkas i bättre processer med snävare toleranser och bättre kvalitetskontroller.
quote:
Måste man inte matcha kompeneter i filter etc oxå isf.?
Det är ju en intressant räkneövning. Kondingar, motstånd och spolar med säg 5%'s tolerans och sen mot elementens variationer. Är det viktigt? Jag skulle säga NEJ, inte direkt. När jag själv simulerar filter är det SÄLLAN jag behöver gå från standardvärderna på spolar, motstånd och kondingar.

Jag har hört talas om försäljning av "matchade" element. Vad man skulle vilja se då är ju ett matchningsprotokoll och var resultatet blev för "mitt" inköpta par. Vidare är frågan - kan man matcha oinspeladae element eller måste dom spelas in för matchas?

Hoppas du fått lite svar, Lucifer.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/08 :  13:55:39  Show Profile Send ILLY a Private Message
Intressant frågeställning.
Mina diskanter såldes som matchat par. Har ju lite svårt att uttala mig om ifall någon skillnad existerar, eftersom jag aldrig testat att köpa dem en och en vid olika tillfällen i olika butiker. Dock skulle jag gissa att rumsresonanser påverkar tillräckligt mycket för att alltid dölja eventuella teoretiska skillnader.

Men visst, säg att du lyckas bygga en högtalare där samtliga komponenters parametrar ligger -5% och den ska spela i ett rigoröst akustikbehandlat rum tillsammans med en högtalare där alla parametrar ligger +5%. Dels ska det till osannolikt mycket otur att lyckas med detta konststycke och dels är jag tveksam till att det är något våra öron skulle uppfatta ändå. Kanske, kanske riktigt fin mätutrustning skulle upptäcka avvikelser, men jag har väldigt svårt att tro att det skulle kunna förstöra musikupplevelsen!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/08 :  16:08:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har på senare tid gjort det till en vana att matcha komponenterna i förstärkare, filter och annat. Det har inverkan på
stereobilden. Skiljer sig höger och vänster åt i olika register så blir det sämre fokus. Skulle tro att det spelar lika stor roll
mellan högtalarelement. Jag tror också att det här är mer hörbart än man skulle kunna anta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/08 16:10:48
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/08 :  18:00:50  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Hmm, intressant. Jag har provat att mäta på motstånd med 10% tolerans. Ofta ligger dom ändå mycket nära nominellt värde, kanske bara 1 eller 2 % ifrån. Men jag har inte kollat något med uppgiven 1% tolerans...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/09/09 :  15:00:34  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
EA+ ILLY: Det du skriver motsvarar ungefär min utgångshållning.
Bernt: Betyder det att om man har omatchad signalkedja så spelar högtalarna mindre roll, eller handlar det om att minimera felkällorna...Du som kan rör, där skrivs ju oftast dessa som matchade...hur stor är variansen? Och på vilket sätt?

Samma fråga på ett annat forum ledde fram till att matchning är viktigt och något som bör prioriteras.

Om nu matchning är viktig, i så fall skulle väl samtliga element behöva detta inte bara diskant, som jag sett är det vanligaste?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/09 :  16:21:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
Kan det vara så att örat är känsligare för avvikelser vid högre frekvenser?

Vi kan direkt bestämma oss för att det skulle bli en fruktansvärt dyr och krånglig process att själv matcha element, om man ska bygga en uppsättning högtalare. Först mätutrustning, sedan köpa på sig ett tiotal av varje element. Även filter skulle bli väldigt dyra om man kör med drosslar och kondensatorer av finare märke.

Men visst Bernt, i en förstärkare kan jag mycket väl förstå att man vill göra det. Exempelvis motstånd, kostar ju nästan ingenting och är väldigt enkla att mäta. Läste i din artikel om cambridgemoddningen att du även matchar dina JFETar. Blir lite nyfiken på hur många du köper från början och utgår ifrån?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/09 :  16:37:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Varje gång jag matchar komponenter så blir det en liten aning bättre. Det är en sån där "många bäckar små..." - grej. En liten putsning här, en till där osv och till slut har man något som spelar mycket bättre.

Jag har fått veta att t.ex Sonus Faber matchar alla element och enligt uppgift har mätdata på sålda högtalare. Då kan man ta fram ett nytt passande element ifall det gamla går sönder, det är seriöst kvalitetstänkande tycker jag. Hur andra tillverkare gör vet jag inte, sånt blir naturligtvis dyrt i köpeprodukter. Som alltid har DIY-aren fördelen att kunna göra exakt som han vill! Frågan är väl om matchning av element kan göras själv i nån större utsträckning.

Vad gäller rör så matchar man i första hand slutrören. Då får man ner distorsionen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/09/09 :  17:00:22  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
I mina gammla Mordaunt Short så var elementen matchade. Vet inte om jag hade hört skillnad om jag köpt diskanterna via Hifi-kit. Vågade aldrig testa.


HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000